10 fabels over slapen die niet waar zijn

5. Een drankje helpt je beter slapen

Veel mensen drinken ‘s avonds graag een drankje om beter te kunnen slapen. Maar dat helpt maar ten dele. Alcohol kan je inderdaad helpen om gemakkelijker in slaap te vallen, maar het zorgt er wel voor dat lichter slaapt en onrustiger slaapt en komt de kwaliteit van de slaap dus niet ten goede.


6. TV kijken helpt je ontspannen voor het slapen

Hoewel dat echt wel eens wil lukken, zeker als het een saai praatprogramma is, is dat over het algemeen niet waar. Het licht van TV, maar ook beeldscherm, tablet en mobiel is fel genoeg om de melatonine productie af te remmen waardoor je minder snel in slaap valt. Dat geldt helaas ook voor e-reader met achtergrondverlichting volgens dit onderzoek.


7. Als je ouder wordt, heb je minder slaap nodig

De behoefte aan slaap blijft voor een volwassenen het hele leven gelijk. Uitzonderingen kunnen voorkomen als je zwanger bent, ziek of herstellend, maar dat is tijdelijk. Als je ouder wordt, lukt het vaak moeilijker om dat zelfde aantal uren te slapen. Je gaat lichter slapen, wordt vaker wakker zodat je effectief minder slaapt in het zelfde aantal uren.


8. Je flink inspannen helpt je om beter te slapen

Het lijkt logisch om te denken dat als je lichamelijk flink moe bent, je gemakkelijk en goed kan slapen. Beweging en sporten is goed en helpt over het algemeen wel bij een goede nachtrust. Maar als je intensief gaat bewegen vlak voordat je gaat slapen, dan kan dat ook verkeerd uitpakken. Je lichaam maakt dan cortisol aan en heeft vaak een paar uur tijd nodig om tot rust te komen en vooral om weer af te koelen.


9. Vooral je hersenen hebben slaap nodig

Slaap is vooral belangrijk voor het herstel van je lichaam en de vernieuwing van lichaamscellen. Je hersenen werken tijdens je slaap gewoon door. Je hersenen controleren je lichaamsfuncties zoals je ademhaling, je hartslag, enz.


10. Blijf in bed liggen als je niet kan slapen

Als je ‘s nachts wakker wordt wat doe je dan? Blijf je zo rustig mogelijk liggen of sta je even op om daarna weer verder te slapen? Voor de meeste mensen geldt dat als ze opstaan, ze zo wakker worden dat het langer duurt voor ze weer in slaap komen.

Maar als je wakker wordt en het lukt je niet om binnen een half uur weer in slaap te komen dan kun je best even opstaan voor wat afleiding en het daarna weer eens proberen. Dat lijkt helemaal een goed idee voor diegenen die gaan liggen stressen en zich opwinden dat ze niet kunnen slapen.


Pagina's:Vorige pagina 1 2