powernap

Wat zijn de voordelen van een powernap?

Ben je overdag moe of heb je een dipje op je werk? Dan kan je natuurlijk een extra kop koffie nemen of even flink gaan bewegen, maar het is waarschijnlijk gezonder om een powernap doen. Een powernap, het klinkt als iets heel actiefs, maar het is niks anders dan een middagdutje waarna je je weer helemaal energiek en fit voelt.

Wat is een powernap?

Een powernap is geen echte slaap. Je zou het eigenlijk kunnen vergelijken met een soort korte meditatie. Je ontspant je lichaam en laat je gedachten komen zoals ze komen, maar je laat ze los en gaat er met je gedachten niet dieper op in. Na enige tijd raak je daardoor in een ander bewustzijn, iets tussen waken en slapen.

Wat is de beste tijd voor een powernap?

Een powernap kun je het beste inzetten na de lunch. Zo vermijd je het bekende, vermoeide gevoel aan het begin van de middag. Sluit jee ogen en ga in een fijne positie liggen of zitten. Laat je meevoeren met je gedachten. Ook in dommelende toestand kan het lichaam zich even ontspannen en energie opdoen om de rest van de dag fris en uitgerust te zijn.

Hoe lang duurt een powernap?

Een powernap van 20 minuten is ideaal, maar moet zeker niet langer duren dan 30 minuten. Na een half uur raakt je lichaam in een diepere slaap waardoor je je suf en moe kan voelen als je wakker wordt. Zet dus een soort wekker om te zorgen dat op tijd weer uit je powernap komt.

Tip

Om na 20 minuten fris op te staan, kun je je laten wekken door een zacht muziekje of ontspannende natuurgeluiden. Neem daarna eerst even de tijd voor jezelf door een glas water te drinken. Zo breng je jouw bloedsomloop weer opgang.

middagdutje werk

Wat zijn de voordelen van een powernap?

Onderzoek heeft uitgewezen dat de alertheid toeneemt met 54% en de productiviteit met 34% in de 4-6 uur na de powernap. (bron)

Maar het doet meer voor je:

  • het vermindert stress en
  • het versterkt je immuunsysteem waardoor het ziekteverzuim minder wordt (bron onderzoek)
  • het helpt je hart gezond te houden (bron onderzoek)

Voor wie is een powernap geschikt en voor wie niet?

Een powernap is geschikt voor mensen die :

  • ’s middags minder productief zijn
  • zich minder goed kunnen concentreren
  • ’s middags minder goed informatie kunnen opnemen als ’s morgens
  • regelmatig wegdromen
  • meer koffie gaan drinken om zichzelf op te peppen
  • onregelmatige diensten of nachtdiensten draaien.

en minder geschikt voor mensen die:

  • last hebben van slapeloosheid (bron)
  • ’s middags even fit en productief zijn dan ’s ochtends.

Waar doe je dat, zo’n powernap?

Ideaal is het om een powernap liggend te doen in een niet te lichte ruimte. Bij voorkeur op een plek waar je voor tenminste 10 minuten niet gestoord wordt. Maar in verband met je werk zal dat niet altijd makkelijk zijn. Een rustige plek, je auto, een bank of gemakkelijke stoel of desnoods op de vloer kan ook. Hoe vaker je het doet hoe sneller en gemakkelijker het je af zal gaan en hoe minder geluiden je zullen afleiden of storen. Voorwaarde is wel dat het een plek is waar je je op je gemak voelt.

Tip

Zet je mobiel op niet storen, doe oortjes of oordopjes in en sluit de gordijnen of draag een slaapmasker.

Het kost misschien wat extra tijd zo’n dutje op het werk. In China kan je een dutje inplannen via een nap app en ook bedrijven als Google en Nike onderkennen het effect ervan en maken het mogelijk door nap pods ter beschikking te stellen of door vergaderruimten om te bouwen tot relax ruimten.

Powernap apps of achtergrondgeluid gebruiken

Een wekker app is aan te raden. Maar om je te helpen je gedachten los te laten, kan je ook naar rustige muziek luisteren. Er zijn verschillende apps die je helpen bij het doen van een powernap.

Een paar voorbeelden van powernap apps

  • Power Nap Alarm – Google Play
  • Nap – Google Play
  • Power nap app – IOS

Je kan ook een app met natuurgeluiden zoals het ruisen van de zee, regen, oerwoudgeluiden of krekels gebruiken. Kies iets wat je aanspreekt en wat je ontspant.

Nieuwsbrief