powernap

Een powernap, hoe en hoe lang?

Inhoud

Een powernap. Het klinkt als iets heel actiefs, maar het is niks anders dan een middagdutje waarna je je weer helemaal energiek en fit voelt.

Wat is een powernap?

Een powernap is geen echte slaap. Je zou het eigenlijk kunnen vergelijken met een soort van meditatie. Je ontspant je lichaam en laat je gedachten komen zoals ze komen, maar je laat ze los en gaat er in je hoofd niet dieper op door. Na enige tijd raak je daardoor in een ander bewustzijn tussen waken en slapen.

Wanneer ?

Een powernap kun je het beste inzetten na de lunch. Zo vermijd je het bekende, vermoeide gevoel aan het begin van de namiddag. Sluit de ogen en ga in een fijne positie liggen of zitten. Laat jouw gedachten dwalen. Ook in dommelende toestand kan het lichaam zich even ontspannen en energie opdoen om de rest van de dag fris en uitgerust te zijn.

Nog een tip: Om na 20 minuten fris op te staan, kun je je laten wekken door een zacht muziekje of ontspannende natuurgeluiden. Neem daarna eerst even de tijd voor jezelf door een glas water te drinken. Zo breng je jouw bloedsomloop weer opgang. Benieuwd naar nog meer tips over o.a. powernaps en een goede nachtrust? Lees dan nog even deze slaapgids.

middagdutje werk

Wat zijn de voordelen van zo’n dutje?

Volgens onderzoek van de NASA is een powernap van 26 minuten het meest ideaal. De alertheid nam daarna toe met 54% en de productiviteit met 34%.

Maar het doet meer voor je:

  • het vermindert stress
  • het versterkt je immuunsysteem waardoor het ziekteverzuim minder wordt.

Voor wie en voor wie niet?

Een powernap is geschikt voor mensen die :

  • ‘s middags minder productief zijn
  • zich minder goed kunnen concentreren
  • minder goed informatie kunnen opnemen als voor de middag
  • regelmatig wegdromen
  • meer koffie gaan drinken om zichzelf op te peppen

en niet geschikt voor mensen die:

  • last hebben van slapeloosheid
  • ‘s middags even fit en productief zijn dan ‘s ochtends.

Waar doe je dat, zo’n powernap?

Ideaal is het om een powernap liggend te doen in een niet te lichte ruimte. Bij voorkeur op een plek waar je voor tenminste 10 minuten niet gestoord wordt. Maar in verband met je werk zal dat niet altijd makkelijk zijn. Een rustige plek, je auto, een bank of gemakkelijke stoel of desnoods op de vloer kan ook. Hoe vaker je het doet hoe sneller en gemakkelijker het je af zal gaan en hoe minder geluiden je zullen afleiden of storen. Voorwaarde is wel dat het een plek is waar je je op je gemak voelt.

Het kost misschien wat extra tijd zo’n dutje op het werk. In China kan je een dutje inplannen via een nap app en ook bedrijven als Google en Nike onderkennen het effect ervan en maken het mogelijk door nap pods ter beschikking te stellen of door vergaderruimten om te bouwen tot relax ruimten.

Niet langer dan 30 minuten

Powernappen doe je tussen de 10 en 30 minuten. Zou je het langer dan een half uur doen dan is de kans dat je in een diepe slaap valt groot en dan zal je juist moe en duf wakker worden. Zet dus een soort wekker om te zorgen dat op tijd weer uit je powernap komt.

Achtergrondgeluid

Om je te helpen om je niet op je gedachten te concentreren maar om ze juist los te laten, kun je naar rustige muziek luisteren. Je hebt ook mp3’s met natuurgeluiden zoals het ruisen van de zee, regen, oerwoudgeluiden of krekels. Kies iets wat je aanspreekt.