Door drukte, tijdgebrek, een spannende serie op Netflix of andere redenen schiet de slaap er wel eens bij in.

De ene persoon heeft minder slaap nodig dan de ander. Over het algemeen wordt 6-8 uur slaap per nacht voor een volwassene als voldoende beschouwd. Zolang je een paar nachtjes wat minder slaapt, kan dat natuurlijk weinig kwaad. Slaap je regelmatig tekort, dan kan je daar overdag wel eens last van krijgen. Herken je de tekenen hieronder? Dan is het misschien tijd om wat meer uurtjes te slapen. Volgens onderzoek zijn verschijnselen van slaaptekort te vergelijken met die van alcoholgebruik.

Je kan moeilijk uit je woorden komen

Betrap je jezelf (of iemand anders) er wel eens op dat je veel in spreekwoorden, gezegden en cliché’s praat? Zeg je vaak dingen als: Het is niet anders, eind goed, al goed, boontje komt om zijn loontje en meer van dit soort vaste uitdrukkingen? Het zou een aanwijzing van slaapgebrek kunnen zijn. Bij een slaaptekort is je geest niet helemaal fit en val je vaak terug op dingen of uitdrukkingen die je goed kent. Zo ben je in staan om toch een gesprek te onderhouden zonder dat het al te veel energie kost. En soms blijft het niet bij dit soort vaste uitdrukkingen. Ook moeilijk op woorden kunnen komen en je moeilijk uitdrukken, kunnen aanwijzingen zijn van slaaptekort.

Je bent vaker ziek

Kom je maar moeilijk van je verkoudheid af en doe je met ieder griepje en iedere verkoudheid mee?  Ook dat is een teken dat van slaaptekort. Dit onderzoek toonde aan dat mensen die minder dan vijf uur per nacht slapen, 4 keer meer kans hebben om kou te vatten dan mensen die 6 uur per nacht slapen. Het lijkt er dus op dat een gebrek aan slaap je immuunsysteem verzwakt.

twijfelJe kan moeilijk besluiten nemen

Tekort aan slaap maakt je besluiteloos. Het zorgt ervoor dat er minder bloedtoevoer is naar dat deel van je hersenen waar je de beslissingen neemt. Tegelijkertijd is er meer activiteit in je amygdala, het gedeelte van je hersenen dat onder andere angst reguleert. Je kan je voorstellen dat deze combinatie voor allerlei problemen kan leiden bij de uitvoering van acties zoals het nemen van besluiten, plannen maken en organiseren en zelfs bij het concentreren.

Je bent ongewoon humeurig

Slaapgebrek kan de meest geduldige en vriendelijke persoon een slecht humeur bezorgen. Maar het doet ook iets met je beoordelingsvermogen. Mensen die slaap tekort komen, hebben volgens dit onderzoek meer moeite om de emoties en uitdrukkingen van gezichten goed te interpreteren. Hierdoor zien mensen met slaapgebrek anderen eerder als niet vriendelijk of als een bedreiging, terwijl daar in het echt geen sprake van is. Dat werkt niet in je voordeel als je je inbeeldt dat de hele wereld tegen je is.

Je denkt dat je het prima doet met wat minder slaap

Nog een gevolg van de veranderde beoordelingsvermogen is dat mensen zelf vaak denken dat ze best met wat minder slaap toekunnen en dat ze het prima doen. Ze denken dat je jezelf kan aanpassen of dat je lichaam en geest wennen aan een uur of paar uur minder slaap. Toch blijkt uit onderzoek dat als deze mensen getest worden op alertheid en andere eigenschappen, hun prestaties afnemen zonder dat ze het zelf in de gaten hebben.

Je hebt last van vreetbuien

Ben je soms net rupsje-nooit-genoeg? Een tekort aan slaap zorgt voor minder aanmaak van het hormoon leptine en meer van het hormone ghreline. Leptine zorgt dat je honger afneemt en ghreline dat je honger krijgt. En behalve dat laat deze test zien dat deelnemers die 4 nachten 4,5 uur sliepen, gevoeliger werden voor insuline en daardoor een verhoogd risico op diabetes kregen, zonder dat ze anders gingen eten.

Je huid ziet er minder goed uit

Te weinig slaap tekent zich snel af op je gezicht af. Niet alleen in de vorm van donkere kringen onder je ogen, maar ook in de kwaliteit van de huid. Heb je opeens last van uitslag, acné of veroudert je huid snel. Dat kan komen door een chronisch slaapgebrek. Door te weinig slaap neemt de hoeveelheid van het hormoon cortisol toe (*), waardoor de hoeveelheid collageen in de huid afneemt. Collageen is nodig om de huid glad en soepel te houden.

Je seksdrive neemt af

Bij mensen die moe zijn en slaap tekort komen, neemt het libido af. Het lichaam probeert zo waarschijnlijk aan te geven meer behoefte te hebben aan slaap dan aan seks. Volgens dit onderzoek neemt bij zowel mannen als vrouwen de hoeveelheid testosteron af, en dat zorgt voor minder interesse in seks.

Hier vind je tips om beter te slapen.