juicen of blenden

Juicen of blenden?

Juicen en blenden zijn allebei goede manieren om extra groenten en fruit binnen te krijgen.

Maar wat is beter? Juicen of blenden en wat is het verschil?

Zelf heb ik het allebei uitgeprobeerd. De sapmachine is vooral aangeschaft om het groente- en fruitgebruik hier in huis een beetje op te schroeven. Een tijdje heb ik deze intensief gebruikt, maar naar verloop van tijd ging het lastige schoonmaken vervelen en vond ik het ook niet prettig dat je een hele berg pulp als afval produceert, zelfs meer in volume dan sap.

In Het gezonde hart boek, was één van de adviezen om een Nutribullet aan te schaffen. Toevallig vertoonde mijn oude blender net gebreken. Misschien ken je de Nutribullet net als ik van teleshop reclame. Niet door die overdreven reclame, maar omdat het in het boek werd aangeraden heb ik zo’n Nutribullet aangeschaft. En ik ben enthousiast. Hij is makkelijk in gebruik, makkelijk schoon te maken en je maakt er snel lekkere smoothies mee. IJsblokjes, noten en andere harde ingrediënten zijn geen enkel probleem.

Juicen

Een sapmachine of juicer werkt als een soort centrifuge. De zeef in de sapcentrifuge draait op hoge toeren en met behulp van draaiende messen worden groenten en fruit eerst fijngesneden en vervolgens wordt het sap (water met voedingsstoffen) gescheiden van pulp. Het sap loopt door de kleine gaatjes van de zeef naar buiten en dat vang je op om op te drinken. Het pulp (vezels) blijft als afval achter in het apparaat. Tegenwoordig zijn er ook slowjuicers, deze persen het sap er uit. Voordeel van slowjuicers ten opzichte van juicers die centrifugeren, is dat er minder warmte vrij komt waardoor de voedingsstoffen en enzymen beter behouden blijven.

Voordelen

  • Bij juicen krijg je een dun sap waarin vitaminen, mineralen en enzymen geconcentreerd aanwezig zijn.
  • Sap is makkelijk te verteren voor je lichaam.
  • De voedingsstoffen worden snel opgenomen in je lichaam.
  • In één sapje kan je veel meer groenten en fruit verwerken, dan in een smoothie.
  • Kinderen die weinig fruit willen eten, lusten vaak wel een fruitsapje.

Nadelen

  • Door het gebrek aan vezels schiet je bloedsuikerspiegel snel omhoog.
  • Met een sapje raak je niet snel verzadigd.
  • Met juicen heb je meer afval en aan een juicer heb je over het algemeen meer werk om schoon te maken.

groenten en fruit sap

Blenden

Bij een blender worden groenten- en fruitstukjes met behulp van draaiende messen verpulverd. Zowel het sap als de vezels worden opgedronken. Het resultaat is een gladde smoothie waar alle vezels nog in zitten.

Voordelen

  • Alle onoplosbare en oplosbare vezels zijn na het blenden nog aanwezig in de smoothie.
  • De vezels zorgen voor een langer vol gevoel.
  • Door de aanwezigheid van vezels komen de suikers minder snel vrij en stijgt je bloedsuikerspiegel minder snel.
  • Je kunt (als je een goede blender hebt) aan een smoothie ook zaden, noten, stukjes kokosnoot, lijnzaad en andere gezonde ingrediënten toevoegen.
  • Pitjes van bijvoorbeeld druiven, frambozen en bramen zijn ook gezond. Bij een blender worden deze vermalen in je smoothie zodat je alle voedingsstoffen kan opnemen.

Nadelen

  • Sommige zetmeelrijke groentesoorten zoals bietjes, wortel en kool zijn voor je lichaam makkelijker te verteren als sap dan geblend als smoothie.

De keuze is persoonlijk

Met allebei de manieren krijg je extra groenten en fruit binnen. En dat is altijd een voordeel. Als je moeite hebt met het verteren van groenten en fruit of met vezels dan is sap waarschijnlijk een betere optie. Als je langer een vol gevoel wilt houden en wilt profiteren van de extra vezels dan zijn smoothies een betere keuze.