rekken en strekken

6 Redenen waarom rekken en strekken belangrijk is

Laatst bijgewerkt:

Regelmatig rekken en strekken is even belangrijk als cardio of krachttraining.

Als je aerobics of cardio doet, dan werk je aan je conditie. Als je krachttraining doet maak je je spieren sterker. En als je rekt en strekt, dan maak je jezelf leniger. Alledrie zijn ze belangrijk voor een gezond lichaam en indirect ook voor een gezonde geest.

Rekken en strekken, hoe doe je dat?

Bij het strekken, maak je een beweging waarbij er spanning op je spieren komt te staan. Op het moment dat je weerstand voelt, haal je adem en ontspan je je spieren zoveel mogelijk. Dan probeer je de beweging nog iets verder te maken. Je mag het voelen, maar het moet geen pijn doen.

Rekken en strekken kan je gewoon tijdens de dag doen. Als je lang stil gezeten hebt, kan je even de benen strekken. Daarnaast zou je één keer per week een langere sessie van een half uur of uur kunnen doen in de vorm van yoga of pilates.

6 Redenen

Hier onder 6 redenen waarom je regelmatig zou moeten rekken en strekken. Ook als je verder helemaal niet sport of weinig beweegt.

oef41. Het is goed voor de bloedsomloop

Door te strekken, vergroot je de bloedtoevoer en daarmee de hoeveelheid zuurstof en  voedingsstoffen naar de spieren.

Oefening

Ga staan en strek je armen naar boven. Maak je zo lang mogelijk en ga daarbij op je tenen staan. Ontspan, zet je voeten op de grond en laat je armen zakken. Herhaal dit een paar keer.

2. Het helpt bij een goede houding

1247818183_standing-side-stretchAls je je spieren soepel houdt dan voorkom je dat je stijf en verkrampt raakt. Als je spieren stijf zijn dan beweeg je minder vloeiend dan als je lichaam flexibel en lenig is. Als je stijve spieren hebt, dan pas je je houding daar ook op aan. Je gaat dan eerder in elkaar zitten of minder rechtop staan. En als je geen goede houding hebt dan werkt dat ook door op je zelfvertrouwen bijvoorbeeld. Een goede houding vergroot je zelfvertrouwen.

Oefening

Ga rechtop staan en strek je armen boven je hoofd. Buig naar links met je armen en lichaam zodat je rechter zijkant van je lichaam wordt opgerekt. Herhaal dit aan de andere kant.

3. Het is ter compensatie van een zittend leven

Veel zitten lijkt misschien makkelijk, het is zwaar voor je lichaam. Vooral voor je bilspieren. Als je veel zit dan takelen je bilspieren eerder af. En als je bilspieren in kwaliteit en kracht achteruit gaan dan gaan andere spieren en gewrichten dat compenseren waardoor ze overbelast worden. Op den duur kan je dan klachten krijgen op andere plekken zoals je knieën of je onderrug.vrsp

Door regelmatig op te staan en je bilspieren te strekken kan je dit voorkomen.

Oefeningen

  • Ga op je rug liggen en trek je knieën op. Leg je handen op je knieën en trek ze naar je borst. Herhaal dit een paar keer.qu
  • Ga staan en til één been op. Leg je handen om de knie en trek de knie zo hoog mogelijk op, richting je borst.
  • Ga staan en doe net of je gaat zitten. Kom weer omhoog en herhaal (squat).

4. Het houdt je lenig

Een soepele ruggengraat houdt je lenig en jeugdig. Als je ruggengraat stijf wordt, veroorzaakt dat op den duur problemen van de spieren in de nek en schouders. Om je ruggengraat niet te laten verstijven is het belangrijk om over de dag heen rekoefeningen te doen waarbij je je ruggengraat draait.

drOefeningen:

Doe deze oefening zittend waarbij je de over je schouder kijkt en schouders meedraait. Of doe de gedraaide yoga-oefeningen.

5. Het ontspant gespannen spieren

bukDe hele dag ben je bezig en gebruik je bewust of onbewust spieren. En niet altijd symmetrisch. Vaak draag je tassen aan een schouder, werk je aan één kant met een muis of raken je spieren op een bepaalde plek verkrampt.

6. Het voorkomt blessures

Rekken en strekken voor en na het sporten kan blessures voorkomen.

Dit zijn maar een paar voorbeelden van rek- en strek oefeningen. Er zijn er veel meer.