Thee is een eeuwenoude drank afkomstig uit China.

Er zijn verschillende soorten thee. Maar alle theebladeren komen van dezelfde heester Camellia Sinensis. Afhankelijk van de behandeling krijgt de thee haar eigen smaak en kleur.

theekThee is dorstlessend, bevat van nature een aantal mineralen waaronder fluoride, dat de tanden beschermd, en is befaamd om zijn antioxidanten. Thee komt oorspronkelijk uit China, maar er wordt ook veel thee in India en Sri Lanka geproduceerd.

Thee is een gezond drankje

Thee, bij voorkeur zonder suiker, is een gezond drankje zonder calorieën. Talloze onderzoeken hebben aangetoond dat een paar koppen thee per dag voordelen oplevert voor de gezondheid. Volgens die onderzoeken helpt thee o.a. om arthritis te voorkomen, gaat het rimpels en veroudering tegen en verbetert het je gebit.

Dat komt omdat thee rijk is aan antioxidanten. Deze stofjes die ook bekend staan als flavonoides, spelen een belangrijke rol bij het tegengaan van de schadelijke effecten van vrije radicalen in het lichaam. Een ander antioxidant met de naam catechine speelt een rol bij versterken van de tanden en het tandvlees.

Natuurlijk helpt thee ook om je lichaam te voorzien van voldoende vocht. Daarnaast bevat thee het volgende:

Theïne = cafeïne

In vergelijking met koffie wordt thee vaak gezien als het gezondere drankje. Maar thee bevat theïne en dat is hetzelfde als cafeïne. Cafeïne heeft een licht stimulerend effect. Onderzoek heeft uitgewezen dat een normaal gebruik van cafeïne/theïne geen problemen voor de gezondheid oplevert.

Ter vergelijk:

De hoeveel cafeïne bij koffie hangt af van de hoeveelheid, sterkte en manier van zetten:

  • kop (filter) koffie van 150 ml – 75 mg cafeïne
  • kop espresso 50 ml – 130 mg cafeïne

en in een kop thee:

  • kop zwarte thee – 40 mg cafeïne
  • kop groene thee – 20 mg cafeïne
  • kop witte thee – 15 mg cafeïne
  • kruidenthee bevat geen cafeïne

en cola en chocolade:

  • blikje cola (360 ml) – 35 mg cafeïne
  • een stuk pure chocolade van 25 gram – 20 mg cafeïne

Mocht je gevoelig zijn voor cafeïne, dan kan je dus ’s avonds beter witte thee drinken. En niet te veel chocola erbij ;-).

Vitamine en mineralen

Thee bevat ook kleine hoeveelheden vitamine C, K en E, mangaan en fluoride. Deze vitamines bevorderen een goede werking van het zenuwsysteem en het spijsverteringssysteem, optimaliseren het energieaanbod, zijn goed voor huid, slijmvlies en haar en spelen een rol bij het immuunsysteem.

Tannines

Net als rode wijn bevat thee ook tannines of looistoffen. Hoe langer je thee laat trekken hoe meer looistoffen er in de thee vrijkomen. De eerste drie minuten komen er nog vrij weinig looistoffen vrij. Thee met veel tannines krijgt dan ook vaak een bittere of wrange smaak.

zwarte
Zwarte thee

De bladeren van zwarte thee zijn gefermenteerd. Fermenteren is een soort gistingsproces. De bladeren worden na de oogst gedroogd en gerold en vervolgens in een warme, vochtige omgeving geoxideerd. Stomen van de bladeren zorgt ervoor dat het fermentatieproces gestopt wordt. Zwarte thee bevat geen looizuur en minder anti-oxidanten dan groene en witte thee. Thee met vruchten- of andere smaken bevatten bijna allemaal zwarte thee.

groenGroene thee

Groene thee is niet gefermenteerde thee. Na de oogst worden de bladeren kort verhit en gedroogd.
Groene thee bevat: looizuur, vitamine C en het antioxidant epigallocatechine gallate (10 x meer dan zwarte thee).

Witte thee

witteWitte thee is over het algemeen kostbaarder dan andere theesoorten. Voor witte thee worden alleen de eerste, jonge knoppen en jonge blaadjes van de theestruik gebruikt. De knoppen worden alleen gedroogd of licht gebrand op 32 graden en omwikkeld met papier. Daarna wordt de thee twee dagen opgeslagen in houten kisten en nog tweemaal op een lage temperatuur gebrand.

Witte thee bevat niet veel theïne, wel veel antioxidanten (meer dan de andere theesoorten) en bevat veel goede voedingsstoffen.

Het aroma en de smaak van witte thee is subtiel. Er zijn bloemige tonen in te vinden en ook zoete elementen van gras en hooi. Witte thee is goudgeel van kleur.


Thee zetten

Zwarte thee

Zwarte thee kan gezet worden met water dat net van de kook af is. Het is dan zo’n 95 °C. De thee moet zo’n 3-4 minuten trekken. Bij langer trekken kan de thee bitter worden.

Groene thee

Bij het zetten van groene thee laat je het water afkoelen tot zo’n 70-80°C. Dit om er voor te zorgen dat de goede eigenschappen van de thee optimaal blijven. Laat groene thee 3-5 minuten trekken

Witte thee

Ook witte thee wordt gezet met water van 70-80°C. De thee kan wel 5-7 minuten getrokken worden afhankelijk van je smaak.

Hoe langer de thee trekt, hoe groter de hoeveelheid flavonoïden.

Wanneer kan je thee het beste drinken?

Om optimaal van de goede eigenschappen van thee te profiteren kun je het het beste zonder suiker en melk drinken. Je kunt thee ook beter tussen de maaltijden door drinken en niet bij de maaltijd omdat het de opname van ijzer niet bevordert.

Als je gevoelig bent voor cafeïne en er moeilijk door slaapt, dan kan je beter niet te veel thee ’s avonds drinken en voor witte thee kiezen.

Thee bewaren

Thee is gevoelig voor de invloeden van licht, vocht, geur en temperatuur. Het is dus verstandig om thee in een luchtdichte, donkere verpakking te bewaren.