gezonde chocolade

Hoe gezond is pure chocolade?

Laatst bijgewerkt:

Dat pure chocolade gezond is, is algemeen bekend. Lees hier hoeveel en welke chocolade je het beste kunt eten om de optimale gezondheidseffecten te ervaren.

Inhoud

Wat is pure chocolade?

Chocolade wordt gemaakt uit een mengsel van cacaoboter, melkpoeder, melk, cacaomassa, suiker en smaakstoffen zoals vanille.

Wanneer is chocolade puur?

Pure chocolade bevat tenminste 54% cacao.  Maar er zijn ook repen chocolade met een percentage cacao van meer dan 90%. Bij pure chocolade wordt geen melkpoeder toegevoegd en bij witte chocolade geen cacaomassa. Witte chocolade bevat helemaal geen cacao en is dus feitelijk geen chocolade..

Hoe gezond chocolade is, hangt af van het cacaogehalte en de hoeveelheid suiker en vet die wordt toegevoegd. Chocolade is het gezondst als het zo puur mogelijk is, dus een zo hoog mogelijk cacaogehalte bevat.

Waar komt cacao vandaan?

cacaoboon
cacaoboon

Cacao is afkomstig van cacaobonen. Cacaobonen zijn de zaden van de vrucht van de cacaoboom (Theobroma cacao), die rond de evenaar groeien. Er zijn verschillende variëteiten cacaobomen, elk met zijn eigen smaak en eigenschappen. De bonen ondergaan na de oogst een natuurlijk fermentatieproces. Daarna worden ze gebrand en gemalen tot cacao.

Voedingswaarde pure chocolade

100 gram chocolade, tenminste 70-85% cacaogehalte, levert

  • 11 gram vezels
  • ijzer, 67% van de ADH
  • magnesium, 58% van de ADH
  • koper 89% van de ADH
  • mangaan, 98% van de ADH
  • kleine hoeveelheden kalium, fosfor, zink en selenium

bron

Hoeveel chocolade is gezond?

Duits onderzoek, gepubliceerd in het Heart Journal in 2010 raadt aan om niet meer dan 200 gram pure chocolade (82% cacao) per week te eten om zo de positieve effecten ervan te ondervinden.

Gezonde eigenschappen pure chocolade

1. Antioxidanten

Chocolade is rijk aan antioxidanten. De antioxidanten die chocola zo gezond maken zijn flavanoiden. Hoeveel flavanoïden hangt af van de de soort cacao en hoe die wordt bewerkt. De meeste flavanoiden bevinden zich in rauwe cacao. Als chocolade verhit wordt, om er bijvoorbeeld repen van te maken, wat bij de meeste merken gebeurt. Of als je er koekjes van bakt, dan gaan die gezonde eigenschappen achteruit. Als je dus zo veel mogelijk van de gezonde eigenschappen van chocola wilt genieten, dan koop je rauwe chocolade of repen die op lage temperatuur zijn bereid.

Cacao kan meer antioxidanten bevatten dan b.v. groene thee en blauwe bessen.

2. Cholesterol

De flavanoiden in chocolade zorgen er voor dat je goede cholesterol (HDL) stijgt en je slechte cholesterol (LDL) daalt. Bovendien zorgt het ervoor dat je bloedvaten iets verwijden en je bloed verdunt. Het helpt voorkomen dat je aderen dichtslibben waardoor de kans op hart- en vaatziekten kleiner wordt (1).

3. Tegen hoesten

Je kan een hoestdrank nemen als je lang moet hoesten, maar je kan ook eens wat chocolade proberen. De stof theobromine blijkt de hoestprikkel te verminderen. Je moet daarvoor 1000 mg theobromine binnenkrijgen. Dat zit in 80 g pure chocolade of zo’n 500 g melkchocolade.

4. Diabetes

Engels onderzoek gepubliceerd in het British Medical Journal in 2011 heeft aangetoont dat als je vaker dat twee keer per week pure chocolade eet, het risico op Diabetes type 2 aanzienlijk verkleint.

5. Gewicht

Een Canadese studie toonde aan dat mensen die 5 keer per week ong 30 gram pure chocolade aten, een betere BMI (Body Mass Index) hadden.

6. Hersenen

Chocolade blijkt goed te zijn voor de hersenen. De flavonoïden zorgen voor een betere doorbloeding van de hersenen en dat zorgt ervoor dat het geheugen beter werkt. En dat geldt niet speciaal of alleen voor ouderen, ook als je jong bent kan dit helpen. Studenten die warme chocolademelk dronken met 500 mg flavanoiden, waren beter in het oplossen van wiskundige problemen (2).

7. Ontspanning

Chocolade helpt je ontspannen. Een onderzoek van Nestlé wees uit dat als personen met veel stress twee weken lang iedere dag een kleine hoeveelheid pure chocolade aten, de hoeveelheden van de stresshormonen cortisol en catecholamine afnamen.

8. Beter humeur

En tenslotte, maar zeker niet onbelangrijk: chocolade verbetert je humeur. Door het eten van chocolade wordt de aanmaak van opwekkende stofjes in je hersenen gestimuleerd zoals endorfinen en dopamine. Samen met de theobromine (zie Tegen hoesten) en de cafeïne voel je je na een paar stukjes chocolade al snel een stuk vrolijker.

De combinatie chocolade appel maakt het nog gezonder trouwens.

  1. Ik eet niet echt veel pure chocolade ( eet alleen puur ) maar als ik echt lust dan koop ik n kleine reep v Ritter met hazelnoot of anders n grote reep v 85 %
    Ik eet t dagen achterna tot dat het op raakt. Soms dan 7 dgn lang. Ik heb epilepsie en eigenlijk mag ik geen cafeïne. Ik drink ook een weinige af en toe cafeïnevrije koffie. ( ben geen koffiedrinkende persoon ) na 4 dgn voel ik wel m’n hoofdpijn. Dit kan dus van de zware pure chocolade zijn? Van de ritter chocolade is n kleiner pakje en ben ik ook niet langer aan t chocolade snoepen. Laatst nog kocht ik ritter en een grote v 85% chocolade. Elke dag at ik 4 blokjes per dag elk a 10gr per blokje. Is t helemaal op en heb ik geen chocolade in huis dan koop ik niet meteen n nieuwe voor in huis. Pad wanneer ik echt weer lust dat kan wel weer na 2 maanden zijn.

  2. Moet zeggen dat ik alleen maar stress krijg van chocolade omdat het nogal op het zenuwstelsel werkt. Heb ik ook met eieren, zuurdesem enz.

  3. Vanaf welke temperatuur wordt de werking van de flavonoïden slechter? En vanaf welk percentage cacao in pure chocolade heeft het echt een goede werking? Ik las namelijk op een andere site dat het vanaf 77% cacao echt gezond zou zijn.

    1. Hi Naomi,
      Rauwe chocolade wordt niet verwarmd boven de temperatuur van 42 graden Celcius. Maar volgens onderzoek (http://europepmc.org/abstract/AGR/IND43937669) gaat de kwaliteit van flavonoiden in citrusfruit bijvoorbeeld al achteruit bij temperaturen van 20 graden Celcius.
      Volgens het onderzoek dat gepubliceerd is in The Heart Journal, is chocolade met 82% cacao een goede keuze.

      1. Ik heb zojuist een tablet Lindt chocola 85% gekocht.. Want ik kan het zowiezo wel gebruiken om eens een stuk vrolijker in het leven te staan.. Dus laten we hopen dat dat werkt…
        verder heb ik al diabetes, dus voorkomen kan het dat niet.
        Maar ik houd het toch op dit soort chocola… Al die suikervrije dingen waar dan weer andere stoffen inzitten zie ik ook niet zitten.
        Ik heb ook een geheugen van lik-me-vessie. Mede komt dat doordat ik overbezet ben.
        Maar hopelijk kan dan die chocola daar iets aan meewerken?
        Maar is het nu zinloos dat ik dit merk heb gekocht? Werkt dat niet? Chocolades als deze, Verkade etc?
        Ik wil er serieus mee aan de slag.
        Maar ook iets tegenstrijdigs wat ik lees is die betere BMI… Hoe kan dit dan? Omdat er dus wel suikers inzitten?

  4. Dat klopt. Er is rauwe cacao te koop bij voorbeeld bij natuurvoedingswinkels. En er zijn ook chocolade repen te koop waarbij de chocolade zo min mogelijk verhit is zodat de gezonde voedingsstoffen zo veel mogelijk bewaard zijn gebleven.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *