Chocola is namelijk heel gezond. Lees hier hoeveel en welke chocola je het beste kunt eten en welke effecten je kunt verwachten.

Cacaoboon

Dat chocolade zo gezond is hebben we te danken aan de cacaoboon. Deze boon is rijk aan antioxidanten in de vorm van flavanoïden en gezonde mineralen als magnesium, resvervatrol, tryptofaan en anandamide. Cacao bevat meer antioxidanten dan b.v. groene thee en blauwe bessen.

Welke chocolade?

Chocolade wordt gemaakt uit een mengsel van cacaoboter, melkpoeder, melk, cacaomassa, suiker en smaakstoffen zoals vanille. Bij pure chocolade wordt geen melkpoeder toegevoegd en bij witte chocolade geen cacaomassa.

Suiker en vet

Een minpuntje van chocolade is natuurlijk dat het zo veel suiker bevat en vet. Daarom geldt: hoe puurder de chocolade en hoe hoger het cacao gehalte, hoe beter. Pure chocolade bevat tenminste 54% cacao.  Maar er zijn ook repen chocolade met een percentage cacao van 87%. Witte chocolade bevat helemaal geen cacao.

Hoeveel chocolade?

Duits onderzoek, gepubliceerd in het Heart Journal in 2010 raadt aan om niet meer dan 200 gram pure chocolade (82%) per week te eten om de positieve effecten ervan te ondervinden.

 

Waarom is pure chocolade gezond?

Antioxidanten

Chocolade is rijk aan antioxidanten. De antioxidanten die chocola zo gezond maken zijn flavanoiden. Maar, helaas is er een grote maar. Die flavanoiden bevinden zich in rauwe cacao. Als chocolade verhit wordt, om er bijvoorbeeld repen van te maken, wat bij de meeste merken gebeurt. Of als je er koekjes van bakt, dan gaan die gezonde eigenschappen achteruit. Als je dus zo veel mogelijk van de gezonde eigenschappen van chocola wilt genieten, dan koop je rauwe chocolade of repen die op lage temperatuur zijn bereid. Voor de echt gezonde chocolade zul je dus op zoek moeten in natuurvoedingswinkels of bijvoorbeeld op sites waar ze raw food verkopen.

Cholesterol

De flavanoiden in chocolade zorgen er voor dat je goede cholesterol (HDL) stijgt en je slechte cholesterol (LDL) daalt. Bovendien zorgt het ervoor dat je bloedvaten iets verwijden en je bloed verdunt. Het helpt voorkomen dat je aderen dichtslibben waardoor de kans op hart- en vaatziekten kleiner wordt.

Tegen hoesten

Je kan een hoestdrank nemen als je lang moet hoesten, maar je kan ook eens wat chocolade proberen. De stof theobromine blijkt de hoestprikkel te verminderen. Je moet daarvoor 1000 mg theobromine binnenkrijgen. Dat zit in 80 g pure chocolade of zo’n 500 g melkchocolade.

Diabetes

Engels onderzoek gepubliceerd in het British Medical Journal in 2011 heeft aangetoont dat als je vaker dat twee keer per week pure chocolade eet, het risico op Diabetes type 2 aanzienlijk verkleint.

Gewicht

Een Canadese studie toonde aan dat mensen die 5 keer per week ong 30 gram pure chocolade aten, een betere BMI (Body Mass Index) hadden.

Hersenen

Chocolade blijkt goed te zijn voor de hersenen. De flavonoïden zorgen voor een betere doorbloeding van de hersenen en dat zorgt ervoor dat het geheugen beter werkt. En dat geldt niet speciaal of alleen voor ouderen, ook als je jong bent kan dit helpen. Studenten die warme chocolademelk dronken met 500 mg flavanoiden, waren beter in het oplossen van wiskundige problemen.

Ontspanning

Chocolade helpt je ontspannen. Een onderzoek van Nestlé wees uit dat als personen met veel stress twee weken lang iedere dag een kleine hoeveelheid pure chocolade aten, de hoeveelheden van de stresshormonen cortisol en catecholamine afnamen.

Beter humeur

En tenslotte, maar zeker niet onbelangrijk: chocolade verbetert je humeur. Door het eten van chocolade wordt de aanmaak van opwekkende stofjes in je hersenen gestimuleerd zoals endorfinen en dopamine. Samen met de theobromine (zie Tegen hoesten) en de caffeïne voel je je na een paar stukjes chocolade al snel een stuk vrolijker.

De combinatie chocolade appel maakt het nog gezonder trouwens.

bron: Lifescript