Dat groenten gezond zijn, daar is iedereen het wel over eens. Maar is het gezonder om je groenten rauw of gekookt te eten?

Gezonde groenten

Groenten zijn gezond omdat ze vitaminen, mineralen, enzymen en vezels bevatten. Van rauwe groenten hebben mensen over algemeen het idee dat ze heel gezond zijn. Gezonder zelfs dan dat ze gekookt worden.

Waarom worden groenten gekookt?

Groenten worden gekookt zodat ze makkelijker verteerd kunnen worden. Het verteringssysteem van mensen beschikt niet over de juiste enzymen om alle stoffen uit rauwe groenten goed te verteren. Als voedsel niet goed verteerd wordt, betekent dat dat niet alle voedingsstoffen optimaal in het lichaam worden opgenomen. Bovendien kunnen ze dan klachten veroorzaken.

Symptomen van slechte vertering

Als voeding niet goed verteert, dan kun je dat aan je lichaam merken. Een opgeblazen gevoel, boeren, pijn in de maag en brandend maagzuur kunnen daar aanwijzingen voor zijn. Als je merkt dat je na het eten van bepaalde rauwe groenten dit soort klachten hebt, dan kun je kijken of kort koken deze klachten vermindert.

Koken vermindert vitamine

Door het koken van groenten en ook fruit, noten en zaden verdwijnt tussen de 10 en 40% van de vitamines en mineralen in het water. Dat is trouwens ook gelijk de reden waarom stomen van groenten beter is: omdat er dan geen water toegevoegd wordt. Maar er zijn ook groenten, zoals bijv. tomaten, die juist voedzamer worden door ze te koken. De lycopeen, een belangrijke antioxidant, wordt dan beter in het lichaam opgenomen.

Welke groenten kun je niet rauw eten?

In principe kun je de meeste groenten rauw eten als je dat wilt. Er zijn een paar uitzonderingen.

  • aardappel
  • aubergine
  • bonen (peulvruchten)

Deze groenten bevatten bevatten kleine hoeveelheden stoffen die giftig zijn en die geneutraliseerd worden door ze te koken.

Kool en spruitjes kun je wel rauw eten als je er van houdt, maar deze zijn voor sommige mensen gekookt al moeilijk te verteren, bij rauwe kool is dat nog moeilijker.

Champignons en andere paddestoelen (zijn eigenlijk geen groente) kun je wel rauw eten, maar dit wordt niet aangeraden omdat ze in mest gekweekt worden en bacteriën bevatten als E. coli die na verhitting onschadelijk worden.

Groenten in het zuur

Naast de rauwe en gekookte variant is er nog een derde manier van groenten bereiden. Groenten ingelegd in zuur zoals zuurkool, rode kool. Deze manier van groenten eten is ook heel gezond. Ze bevatten natuurlijke probiotica.

In ieder geval groenten eten

Over één ding is iedereen het eens. Groenten zijn gezond en je kan ze maar beter eten. Een deel van de groenten gekookt eten, een deel rauw en af en toe ingelegd in het zuur, lijkt de beste optie. Je kunt de groenten natuurlijk ook stomen of roerbakken om meer voedingsstoffen te behouden. Kook groenten in ieder geval nooit te lang. Eet je de groenten rauw, was ze dan in ieder geval heel goed.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.