Er zijn van die momenten dat je wat meer energie kan gebruiken. En liefst zo snel mogelijk. Deze tips kunnen je helpen.

Wanneer ontbreekt het jou aan energie? Het kan komen om dat je een nachtje slecht geslapen hebt. Het kan zelfs komen door het weer, of gewoon omdat je je dag niet hebt of omdat je al een tijdje te veel stress hebt. Sommige tips helpen meteen, andere helpen op de lange termijn.

Deze tips voor meer energie werken meteen

1. Licht

Doe de gordijnen open, zet de ramen open en laat het licht binnen. Hoe feller het licht, hoe actiever je wordt. Zonlicht is natuurlijk het beste, maar ook kunstlicht helpt. Door de zon krijg je vitamine D binnen, maakt je lichaam serotonine wat een positieve werking heeft op je humeur.

2. Geur

Als je weinig energie hebt, dan kunnen geuren als citrus, munt en kaneel je weer een beetje fris en alert maken en hebben een positieve invloed op je stemming. Doe wat druppeltjes essentiële olie op je polsen of doe wat in een aromalampje zodat de geur verspreid wordt.

ene4 3. Smaak

Net als frisse geuren hebben ook smaken een oppeppende werking. De smaak van citroen activeert de zenuwen in je mond-, keel- en neusholte waardoor je hersenactiviteit toeneemt. Kauwgommetje misschien? Of water met een smaakje.

4. Iets te lachen

Bekijk een paar grappige filmpjes of youtube, zoek het gezelschap van mensen die je aan het lachen maken, kijk een komische film of grappig tv-programma.

5. Vrolijk muziekje

Zet een vrolijk of beter nog swingend muziekje op. Mag gerust een beetje hard.

6. Ga een paar keer op je tenen staan

Iets wat je overal kan doen: Maak een rollende beweging op je voeten. Ga op je tenen staan en rol weer terug. Herhaal dit een paar keer. Dit activeert de bloedsomloop. Je voelt je snel energieker.

7. Tut je op

Was je haar en trek iets leuks aan. Als je weet dat je er goed uitziet geeft dat je zelfvertrouwen een boost en voel je je beter en energieker.

8. Kom in beweging

Het is natuurlijk net waar je geen zin hebt als je je sloom voelt, bewegen. Maar het geeft wel energie. Niet dat je van een wandeling of wat oefeningen niet moe kan worden. Maar dat is lichamelijke moeheid, je krijgt er uiteindelijk wel extra energie door.

9. Rek en strek

Je bent niet altijd in de gelegenheid om te gaan wandelen of sporten. Dan helpt wat rekken en strekken ook. Ga staan, strek je armen boven je hoofd. Draai met je nek. Haal een paar keer diep adem en je zult zien dat je je weer een stuk frisser van.

10. Maak gebruik van je ritme

Je energie schommelt tijdens de dag. ‘s Ochtends vroeg kom je langzaam op gang en je energie heeft een piek halverwege de morgen. Na de middag zakken de meeste mensen even in een middagdipje. Een powernapje kan hiervoor de oplossing zijn. Nog een piek in je energie krijg je vroeg in de avond en dat wordt weer langzaam minder naarmate het later wordt.

11. Drink

Drink de hele dag door voldoende. In elk geval veel water. Daarnaast kan een kopje thee als je een energiedipje hebt ook goed helpen. Volgens onderzoek helpt thee je stresshormonen te verlagen als je 4-6 koppen thee per dag drinkt.

12. Activiteiten

Kies voor actieve bezigheden die je hersenen aan het werk zetten. Iets schrijven, muziek maken is beter dan een passieve activiteit als tv kijken of lezen.

 

Wat doe je beter niet:

  • Laat je niet verleiden tot energiedrankjes die wel snel energie geven, maar daarna nog een diepere dip in energie veroorzaken.
  • Als de moeheid toeslaat is dat vaak te wijten aan je bloedsuikerspiegel die lager wordt. Daardoor krijg je trek in zoetigheid. Een suikerrijke snack helpt je wel even, maar na een suikerpiek krijg je snel weer een dip. Kies dus liever voor een vezelrijke snacks waarbij de energie langzamer maar langduriger vrijkomt. Bijvoorbeeld: yoghurt met fruit, een handje noten,

 

Deze tips geven meer energie op de langere termijn

12. Kleur

Gebruik kleur in ruimten waar je veel tijd doorbrengt. Geel en oranje en licht paarse kleuren maken vrolijk en actief. Net wat je nodig hebt.

13. Regelmatig relaxen

Stress kan je uitputten. Het is daarom heel belangrijk om de tijd te nemen om te relaxen nadat je stressvolle gebeurtenissen, zodat zowel je lichaam als je geest zich herstellen.

ene314. Sport of yoga

Sporten kost energie maar levert ook energie op. Yoga kost minder energie en levert ook energie op. Probeer één of allebei regelmatig te doen.

15. Breng je leven op orde

Ook dat kost in het begin moeite en energie. Doe wat je moet doen, ruim op wat je op moet ruimen. Stel geen zaken onnodig uit zodat ze ophopen. Als je de dingen die je moet doen niet onder controle hebt, dan loop je constant achter de feiten aan en dat kost bergen energie.

16. Val een paar pondjes af

Als je te zwaar bent, kan je je daardoor net niet helemaal fit en fijn voelen. Een paar kilo kan al verschil maken.

17. Alcohol

Vermijd alcohol overdag en probeer om ‘s avonds geen alcoholisch drankje als slaapmiddel te gebruiken. Je wordt beslist minder uitgerust wakker als je dat doet.

18. Supplementen

Als je je langere tijd niet zo fit voelt, zorg dan dat je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Vitamine C, B en ijzer bijvoorbeeld. Het beste is om deze via een gezonde en gevarieerde voeding binnen te krijgen. Als je denkt dat dat niet lukt, dan kun je een supplement overwegen.

19. Eet vaker maar minder

Neem vaker gezonde, kleine porties. Na een uitgebreide, zware maaltijd kan je je sloom en zonder energie voelen.

20. Regelmaat

Probeer zo veel mogelijk vaste tijden te gaan slapen en op vaste tijden op te staan, ook in het weekend.