Het BMR of Basaal Metabolisme geeft aan hoeveel calorieën je lichaam verbruikt als het in rust is.

Ook als je lichaam niet actief is of slaapt, heeft het toch energie nodig om de ademhaling, bloedsomloop, spijsvertering en hersenactiviteit in gang te houden. Die hoeveelheid energie, uitgedrukt in kcal kan je eten zonder dat je aankomt of afvalt.

Actief of niet?

Als je daarnaast aangeeft hoe actief je dag is, of je veel of weinig beweegt/sport  of een zittend bestaan leidt, dan kan je bij benadering berekenen hoeveel calorieën je per dag kan gebruiken om je gewicht op peil te houden.

Afvallen is een rekensom

Bereken je BMR en het aantal calorieën dat je verbrandt door actief te zijn. Als je wilt afvallen zul je minder calorieën moeten innemen óf meer moeten verbranden door actief te zijn.

BMR verhogen

Je BMR, Basaal Metabolisme kan je op een paar manieren verhogen. Je verbrandt dan meer kcal als je lichaam in rust is. Dat kan je helpen om op gewicht te blijven.

Lees hier hoe je je  BMR  kan verhogen.

 

Bereken je BMR

Hoe betrouwbaar is de uitkomst?

De uitkomst is een resultaat van gemiddelden en niet precies op de persoon berekend. Beschouw de uitkomst dan ook als een indicatie. Wil je het nauwkeurig laten berekenen raadpleeg dan je huisarts of andere deskundigen.

BMI vs BMR

BMI en BMR worden soms door elkaar gehaald. BMR vertelt alleen iets over het aantal calorieën dat je per dag nodig hebt. Je BMI geeft aan hoe je gewicht is in verhouding met je lengte.

Bereken je BMI hier