fruit smoothies

Fruit smoothies

Smoothies zijn gezond. Zeker voor mensen die er niet aan toe komen om voldoende fruit te eten of er niet echt van houden is de smoothie een uitkomst.

Fruit smoothies dranken op basis van vers of diepvries fruit. Vaak gecombineerd met een vloeistof. Bijvoorbeeld vruchtensap, kokoswater, amandelmelk, sojamelk, yoghurt of melk om ze wat dunner te maken. Het voordeel van het gebruiken van bevroren of halfbevroren fruit is dat je smoothie lekker koud is en dat je ook fruit kunt kopen dat op dat moment heel duur is of moeilijk verkrijgbaar omdat het niet het goede seizoen is.

Welke fruit soorten zijn geschikt voor smoothies?

De meeste fruitsoorten zijn geschikt voor het maken van smoothies. De meeste fruitsoorten combineren goed met elkaar wat smaken betreft. Je kunt ze mengen met bijvoorbeeld wat vers geperst citrussap. Bedenk alleen wel dat sommige fruit soorten kleine pitjes hebben. Dat vinden vooral kinderen vaak niet lekker. In dat geval zou je dan ook eens een sapcentrifuge kunnen proberen. Daarbij blijven alle pitje, velletjes en schilletjes achter in het apparaat.

Appel, aardbeien, banaan, mango, perzik, nectarine, ananas, peer, blauwe bessen, bramen, frambozen, kiwi.

Fruitsoorten die pitjes achterlaten zijn: frambozen, bessen en bramen. Aardbeien laten ook hele kleine pitjes achter, maar dat is meestal niet storend.

Welke groenten zijn geschikt voor smoothies?

Groenten zijn minder zoet en kunnen soms wat bitter van smaak zijn. Meng ze daarom met fruit en fruitsap om toch een lekkere smoothie te krijgen.

Meng wat blaadjes spinazie, wat (diepvries)boerenkool, bleekselderij, avocado of slablaadjes door je smoothie. Vergeet ook niet om een wat verse kruiden te proberen zoals peterselie of munt.

Voorbeeld recepten smoothies

Banaan-gember smoothie

1 banaan in stukjes
150 ml yoghurt
honing naar smaak
wat verse geraspte gember

Doe alle ingredienten in de blender en blend tot een glad mengsel

Aarbeien-banaan-sinaasappelsmoothie

handje aardbeien
1 banaan in stukjes
sap van 1 sinaasappel
honing naar smaak

Doe alles in de blender en blend tot een glad mengsel

Ananas-mango-kokos smoothie

handvol ananas stukjes
1 mango in stukjes
scheutje kokos melk
kokoswater

Doe de ananas, mango en kokosmelk in de blender. Blend tot een glad mengsel en voeg kokoswater naar smaak toe.

Aardbeien-perzik smoothie

handje aardbeien
1 perzik in stukjes
stukjes mango
wat yoghurt

Doe alles in de blender en blend tot een glad mengsel.

Watermeloen-aarbeien smoothie

schijf watermeloen zonder pitten in stukjes
handje aardbeien
wat ijsblokjes
Doe alles in de blender.

 

[bol_product_links block_id=”bol_53e788152eb24_selected-products” products=”9200000010236018,9200000006552775,1001004002051389,1001004006409006″ name=”sm” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”600″ cols=”2″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”0″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Ook interessant
Tips om een cocktailparty te organiseren