Je lichaam bestaat voor 70% uit water, maar normaal gesproken merk je daar niks van.

Je lichaamsvet bestaat voor 50% uit vocht en je spieren voor 75%. Je houdt vocht vast als je lichaam om wat voor reden dan ook meer vocht gaat vasthouden dan dit percentage.

Dikke enkels, opgezwollen vingers

Dikke enkels en voeten komen vaak voor, maar je kunt ook last hebben van opgezette vingers en handen. Je merkt het bijvoorbeeld als je ringen te strak om je vingers zitten of je schoenen opeens knellen. Ook andere lichaamsdelen kunnen opzwellen door extra vocht. Wallen onder je ogen bijvoorbeeld zijn vaak ook een vorm van het vasthouden van vocht. Warm weer, PMS, zwangerschap, lang staan of te veel alcohol zijn voorbeelden van onschuldige oorzaken, maar er kan ook sprake zijn van een ernstiger probleem.

Als je vocht vasthoudt dan voel je je daar meestal niet prettig bij en daar wil je zo snel mogelijk vanaf. Daarom hier een aantal huismiddeltjes die het kunnen verminderen.

water 1. Drink meer water

Dat klinkt tegenstrijdig maar het kan zeker helpen. Dat je lichaam extra vocht vasthoudt kan een reactie zijn van je lichaam als voorzorgsmaatregel als een vocht tekort dreigt. Meer water drinken is dan een oplossing. Niet te veel tegelijk, maar geleidelijk over de dag verspreid. Meer water drinken helpt bijvoorbeeld heel goed als je vocht vasthoudt door PMS (premenstrueel syndroom).

2. Eet minder zout

Zout zorgt ervoor dat je lichaam meer vocht kan vasthouden. Als je het idee hebt dat je lichaam teveel vocht vasthoudt, eet dan een paar dagen zoutarm en gebruik meer verse kruiden om je eten op smaak te brengen. Voeg geen zout toe en eet geen producten die te veel zout bevatten.

suiker3. Eet minder suiker

Als je veel suiker en zoetigheid eet, dan zal je bloedsuikerspiegel stijgen en je lichaam reageert daarop door het aanmaken van insuline. Hierdoor daalt het vermogen van je lichaam om zout af te voeren. Te veel zout zorgt voor het vasthouden van vocht. Dus suiker draagt daar indirect aan bij.

4. Eet voeding die vocht afdrijft

Er zijn best veel groenten-, kruiden- en fruitsoorten met vochtafdrijvende eigenschappen. Cranberrysap is daar één van. Maar ook rauwe kool, asperge, ananas en peterselie zijn voorbeelden.

knofEet knoflook

Knoflook verdient wat extra aandacht als het gaat om vochtafdrijvende eigenschappen. Maar knoflook heeft meer gezondheidsvoordelen.  Soms wordt geadviseerd om ‘s ochtends op een rauwe knoflookteen te kauwen als je last hebt van overtollig vocht. Is dat je te heftig? Voeg het dan zo vaak mogelijk toe aan je salades, soepen en andere gerechten.

5. Neem een bad met zuiveringszout

Zuiveringszout, epsom zout of baksoda is een middel dat goed kan helpen als je vocht kwijt wilt. Neem een ontspannend bad met 500 gram zuiveringszout. Dit helpt je lichaam zich te ontdoen van vocht, zout en afvalstoffen. Bovendien is het heerlijk ontspannend.

6. Neem extra vitamine B6

Vitamine B6 kan helpen om suiker en zetmeel in je lichaam af te breken en helpt bij het afdrijven van vocht. Vooral bij vocht vasthouden dat wordt veroorzaakt door je hormonen (PMS, overgang). Vitamine B6 komt van nature voor in vlees (met name ham), vis en eieren. In groente en fruit komt het maar in kleine hoeveelheden voor. Bananen, peulvruchten, bloemkool en rozijnen bevatten redelijke hoeveelheden. Je kunt ook een supplement nemen.

pap7. Eet voeding rijk aan kalium

Het mineraal kalium speelt een belangrijke rol bij de vochthuishouding van je lichaam. Voeding rijk aan kalium zijn spinazie, paprika’s, bananen, appels, sinaasappels, bramen, frambozen, perziken en aardbeien.

8. Drink water met appelazijn of citroensap

Drink twee maal per dag een glas water met 1-2 theelepels appelazijn of het versgeperste sap van een halve citroen.  Dit helpt om de zuurgraad van het lichaam goed in balans te houden en voorkomt dat je lichaam vocht gaat vasthouden. Bovendien zijn beiden rijk aan kalium.

th9. Drink kruidenthee die vocht afdrijft

Kruidenthee drinken is ook een goed middel dat je kan helpen om vocht en afvalstoffen af te drijven. Drink daarvoor brandnetelthee of paardenbloementhee, meidoornthee of rozemarijn thee. Ook venkelthee, groene thee en muntthee kunnen helpen.

10. Benen omhoog

Lang stil zitten is nooit goed, en zeker niet als je vocht vasthoudt. Als je zit, doe dan als het even kan  je benen omhoog en als je ligt of slaapt leg dan een kussen onder je benen of zet het onderste deel van het bed omhoog zodat het vocht minder makkelijk naar beneden zakt. Ook een kwartiertje op je rug liggen, met de benen omhoog tegen de muur wil goed helpen.

11. Koelen met ijs

Koel gezwollen delen van je lichaam met ijs. Doe ijsblokjes in een zak en wikkel ze in een handdoek en leg ze op je te koelen lichaamsdeel. Dit helpt om je gezwollen lichaamsdelen weer terug te brengen tot de normale proporties.

sport12. Blijf bewegen

Bewegen is een prima manier om vocht te laten verdwijnen. Kies voor rustige vormen van bewegen zoals wandelen, joggen, fietsen of tennissen, maar net genoeg om te gaan zweten. Op die manier voer je vocht, zout en afvalstoffen op een natuurlijke manier af.

Niet doen

Nog een paar dingen die je beter niet kan doen:

– te veel alcohol drinken
– roken
– te veel koffie drinken en andere cafeïne houdende voedingsmiddelen gebruiken (chocolade, cola, enz.)
– te strakke kleding dragen

bronnen: betterhealth, medicalnewstoday