met stress omgaan stress

Beter omgaan met stressvolle situaties in 4 simpele stappen

We hebben allemaal wel eens te maken met stress. Op sommige momenten meer en soms wat minder. Hoe we hiermee omgaan is bepalend voor hoe we in het leven staan. Een keertje stress ervaren is geen probleem, maar het moet geen dominerende factor spelen in je leven. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je stress moet reguleren en beter om kan gaan met stressvolle situaties. Op die manier zit je lekkerder in je vel en ervaar je minder negatieve gevoelens. Maar hoe pak je dit precies aan?

Wij geven 4 simpele tips.

1. Schrijf erover

Onderzoek heeft aangetoond dat schrijven helpt om oplossingsgerichter te denken. Met name handmatig schrijven is hierbij ontzettend goed. Maak gebruik van je favoriete Parker pennen om al je gevoelens en gedachtes over deze situatie op te schrijven. Door handmatig te schrijven, activeer je beide hersenhelften. Dit maakt dat het brein meer wordt gestimuleerd dan anders. Zo zal je creatiever gaan denken en sneller oplossingen verzinnen voor de situatie.

Bovendien is het bewezen effectief om over je gevoelens te schrijven. Door te schrijven zal je je gevoelens beter op een rijtje kunnen krijgen en kunnen relativeren. Daardoor wordt het gemakkelijker om met bepaalde situaties om te gaan.

2. Meer bewegen

Pak je vulpen erbij en begin met het maken van een sportschema. Sporten? Dat ook nog? Juist nu je al zoveel stress ervaart? Ja, juist nu. Sporten hoort namelijk geen vervelende taak te zijn. Het is juist erg nuttig. Zeker gedurende stressvolle situaties. Tijdens het sporten maak je namelijk diverse gelukshormonen aan zoals endorfine. Dit maakt dat je je fijner voelt na het sporten. Tegelijkertijd leert je lichaam emoties en stress beter te reguleren. Door regelmatiger te sporten zal je dan ook merken dat je minder stress ervaart in het dagelijks leven.

3. Blijf realistisch

Sommige stressvolle situaties zouden eenvoudig voorkomen kunnen worden als er iets meer last van je schouders wordt weggenomen. Daarom is het allereerst belangrijk om realistisch te blijven. Wees je ervan bewust dat je niet alles kan. Als het je echt niet lukt, is het goed om dit toe te geven en eventueel taken onder te verdelen. Op die manier vermijd je extra (onnodige) stress. Schakel eventueel de hulp in van naasten om je bij te staan. Durf om hulp te vragen. Je kan niet altijd alles alleen. Dat hoeft ook niet.

4. Zorg voor rustgevende momenten

Juist in tijden van stress is het belangrijk om regelmatig rust te creëren. Hoe je rust kunt creëren is voor iedereen anders. De één ontspant van een avondje naar de kroeg met vrienden, terwijl de ander zich juist weer veel liever terugtrekt. Muziek luisteren, een boek lezen of een wandeling maken. Er is enorm veel mogelijk om meer te ontspannen. Even de stress los te laten. De gedachtes te verzetten.

Je kunt ook methoden toepassen om te helpen bij het ontspannen. Denk bijvoorbeeld aan yogales of werken aan mindfulness. Verdiep je eens in deze mogelijkheden. Wie weet kunnen ze jou verder helpen.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief