blij

Ik ben zo blij! 10 tips om je gelukkiger te voelen

Laatst bijgewerkt:

Iedereen wil graag gelukkig zijn en zou zich het liefst altijd blij voelen. Maar dat blijkt in de praktijk niet altijd zo gemakkelijk te zijn.

Ongelukkig zijn zonder reden

Natuurlijk kunnen er omstandigheden van buitenaf zijn waardoor je je terecht ongelukkig voelt. Maar er is ook het soort ongelukkig zijn, zonder dat er veel tegen zit. Wat kan je daar zelf aan doen?

Hieronder 10 tips om je gelukkiger te voelen.

1. Begin bij de basis

Zorg dat de basis goed is. Probeer voldoende te slapen op regelmatige tijden en eet genoeg en gezond. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat voldoende slaap en voeding belangrijk zijn voor iemands gevoel van welzijn en geluk.

2. Doe blij tot je blij wordt

Ook al ben je het niet, ook al voel je je rottig, doe alsof je je blij voelt. Zing een liedje, maak een grapje, wees vriendelijk tegen de mensen om je heen. Je zal zien dat je gevoel je gedrag volgt.


3. Slik
eens wat in
zonnebl

Je kent wel de spreekwoorden als: maak van je hart geen moordkuil of wind er geen doekjes om. Waarmee zo veel wordt bedoeld als: zeg het als je iets dwars zit of je ergert. Toch blijkt dat als je overal een punt van maakt en kritiek over kleine ergernissen direct uitspreekt, dit je boosheid juist versterkt. Als je niet meteen je ergernis of boosheid uit, dan is de kans groter dat je ontevreden gevoel vanzelf verdwijnt.

4. Doe eens iets anders

De hersenen worden gestimuleerd door verrassingen en nieuwe dingen. Bovendien voel je je beter over jezelf als je goed met een nieuwe of onverwachte situatie bent omgegaan. Mensen die regelmatig nieuwe dingen doen, zijn meer tevreden dan degenen die aan het oude vast blijven houden. Het hoeft niets spectaculairs te zijn, maar leer eens een nieuw spel, bezoek een nieuwe plaats, kies een andere weg naar huis, eet eens iets dat je nog nooit gegeten hebt, enz.

5. Beloon jezelf niet in een slechte bui

Als je een slechte bui hebt, of je down voelt heb je vaak de neiging om jezelf te op te vrolijken met iets dat niet goed voor je is. Terwijl het plezier dat je aan zo’n verwen actie beleeft meestal maar even duurt, voel je je vaak langer schuldig en heeft het andere negatieve gevolgen (b.v. voor je lijn, je portemonnee of je gezondheid). Vraag je van tevoren af of je je er echt beter door zal voelen.

6. Koop wat geluk

Geld maakt niet gelukkig, maar kan het leven wel aangenamer maken. Er zijn dingen die je kan aanschaffen die je echt wel blij en vrolijk maken. Dan bedoelen we geen nutteloze impuls aankopen, maar echt dingen die je vaak gebruikt en waar je veel plezier van kan hebben. Een leuk boek om te lezen, een nieuwe fotocamera, nieuwe sportschoenen, iets voor je sport of hobby, een sieraad, enz.

7. Neem vaker genoegen met minder

Er zijn mensen die snel genoegen nemen met producten, reizen, ingrediënten, enz. die aan hun eisen voldoen. Er zijn ook mensen die eerst zeker willen weten dat ze de mooiste, grootste, goedkoopste, beste deal hebben, eerder kunnen ze niet tevreden zijn. Dat eindeloze zoeken, kiezen en keuren kost veel energie en maakt een mens niet vrolijker. Wanneer je je realiseert dat goed goed genoeg is, zul je eerder tevreden zijn.

8. Neem wat lichaamsbeweging

Probeer eens wat meer te bewegen als je je rot voelt. Ook als je je eigenlijk te moe voelt. Probeer een wandeling van tien minuten en kijk eens of je je daarna beter voelt.

9. Stop eens met zeuren

Zeuren doen we allemaal wel eens. Maar stop ermee voor het een gewoonte wordt. Ten eerste horen de mensen waartegen je zeurt het op den duur niet meer of ze gaan zich er steeds meer aan storen. Het zal in ieder geval geen enkel positief effect hebben. Probeer in plaats van eindeloos te zeuren gewoon eens iets direct aan iemand te vragen.

10. Kom in actie!

Het zo is dat sommige mensen van nature gelukkiger zijn dan anderen. Maar het is het niet zo dat je zelf niets kan doen om gelukkiger en blijer te worden dan je bent. Denk actief na over stappen die je zou kunnen nemen om veranderingen in te voeren waardoor je je beter gaat voelen. En laat het niet bij denken maar onderneem ook echt wat actie. Neem ook de volgende stap, ook al is het slechts een klein stapje.

Nieuwsbrief