prei variaties

Prei anders, 5 variaties met prei

Vorige1 van 5

Prei is een heerlijke groente die je zowel in de zomer als de winter kan eten. Maar je wilt er natuurlijk wel een beetje mee variëren. Met prei kan je alle kanten uit. Hieronder 5 ideeën voor variaties om prei anders te eten.

Inhoud

spanakopita

Spanakopita

voor 4 personen

Spanakopita is een Grieks gerecht met spinazie met spinazie en prei.

Ingrediënten 

  • 500g babyspinazie (gehakt)
  • 2 grote of 3 kleine prei, in ringen gesneden
  • 2 + 3 eetlepels olijfolie
  • lenteui, is bosje, in ringen gesneden
  • 200 gram feta
  • handje verse dille
  • 6 vellen of 150 gram filodeeg

Bereidingswijze

Doe de spinazie in een vergiet. Giet er kokend water over. Laat het uitlekken en afkoelen. Doet het in een schone theedoek of tussen keukenpapier en verwijder zo veel mogelijk vocht.

Bak, terwijl de spinazie afkoelt, de preiringen en bosuitjes in 2 eetlepels olijfolie zacht. Voeg een snufje zout toe. Laat afkoelen. Voeg de spinazie en dille toe en meng het goed.

Verwarm de oven op 190 C of 170 C hetelucht. Vet een bakblik in van 20x20cm. Bestrijk vier vellen filodeeg in met olijfolie en bekleed het bakblik ermee. Laat het deeg wat over de rand hangen. Doe de vulling erin en snijd de andere 2 vellen door midden, bestrijk ze met olie en leg ze op de vulling. Vouw de overhangende stukken deeg erover. Snij een kruis in de bovenkant maar snij niet helemaal door, alleen de bovenkant.

Bak de pastei 30-35 minuten in de oven tot het deeg goudbruin is.

Vorige1 van 5