Het is natuurlijk al lang bekend dat voeding beïnvloedt hoe je je voelt.

Als je ziek bent, is het allereerst belangrijk om veel te rusten en te drinken. Maar natuurlijk let je ook op wat je eet. Voeding levert in de eerste plaats energie en versterkt het lichaam. Maar sommige voedingsmiddelen kunnen ook symptomen verlichten en helpen je sneller te herstellen.

Wat eet je als je ziek bent?

10 Voorbeelden van voeding die je kan eten als je ziek bent of je niet lekker voelt.

1. Bouillon

bouillonBouillon is een aftreksel van vlees, groenten en/of botten. Een kop bouillon is allereerst een goede bron van vocht en dat kan je goed gebruiken als je ziek bent. Daarnaast levert bouillon een aantal voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen zoals calcium, magnesium, fosfor en foliumzuur. Als je het goed heet drinkt helpt de stoom je om slijm in neus en keel op te lossen. Bouillon is vooral goed als je last hebt van je maag of ingewanden en je moeilijk vast voedsel binnen kan houden.

Een nadeel van bouillon die je kant-en-klaar koopt in de winkel is dat het vaak erg zout is. Als je de bouillon zelf maakt dan kan je dat beter in hand houden. Je kan ook een vegetarische bouillon van alleen groenten maken. Als je bouillon zelf maakt, is het vaak ook voedzamer en rijker aan vitamines en mineralen.

Er zijn theorieën waarbij wordt gedacht dat bouillon getrokken van botten en beenderen gezonder is dan andere soorten bouillon en zelfs bijzondere heilzame eigenschappen heeft, maar dat is niet door de wetenschap bewezen.

kippensoep2. Kippensoep

Als huismiddeltje bij griep en verkoudheid wordt al eeuwenlang aangeraden om kippensoep te eten. En niet voor niks. Kippensoep is licht verteerbaar en is een bron van vitamine, mineralen en proteïnen. Dat kan je lichaam goed gebruiken als je ziek bent. Bovendien krijg je met kippensoep vocht binnen wat extra belangrijk is als je koorts hebt.

Onderzoek heeft aangetoond dat kippensoep ook helpt bij het oplossen van neusslijm. Dat komt gedeeltelijk door de ingrediënten, maar voor een deel ook door de stoom die van de kippensoep afkomt. Kippensoep bevat het aminozuur cysteïne en N-acetyl-cysteïne, dat een vorm van cysteïne is lost slijm op en heeft ontstekingsremmende en anti-virale kwaliteiten. Verder voorkomt kippensoep dat neutrofielen in actie kunnen komen. Dit zijn witte bloedcellen die symptomen als hoesten en een verstopte neus bevorderen.

Recepten voor kippensoep lees je hier.

3. Thee

Zoals je ziet hoef je niet ingewikkeld te doen. Een kop thee is gezond en kan je ook al goed doen, zeker bij griep en verkoudheid. Net als bij hele bouillon of kippensoep helpt de stoom om je neus te ontstoppen en het slijm in je neus en neusholten op te lossen.

Hoewel thee wel wat cafeïne bevat, hoef je niet bang te zijn voor de vochtafdrijvende eigenschappen. Die invloed is te verwaarlozen.

Thee bevat van nature polyfenolen die een aantal gezondheidsvoordelen waaronder een ontstekingsremmende werking. De tannines in thee zijn een vorm van polyfenolen en hebben een anti-virale en antibacteriële werking en gaan schimmels tegen.

Natuurlijk kan je de thee ook zetten in een combinatie met kruiden zoals hibiscus, kamille, zoethout, gember of andere kruiden zo combineer je de gezonde eigenschappen van de thee met die van de kruiden.

4. Knoflook

Over de gezonde eigenschappen van knoflook is al veel bekend. Knoflook werkt antibacterieel, anti-viraal en gaat schimmels tegen. Bovendien versterkt knoflook het immuunsysteem.  Meer onderzoek is nodig, maar aangenomen wordt dat mensen die regelmatig knoflook eten, minder vaak ziek worden en ook minder lang ziek zijn.

Hou je van knoflook dan kan je het ook aan soep of bouillon toevoegen. Hou je er niet van dan kan je ook een knoflook supplement nemen.

5. Kurkuma

Kurkuma ook wel bekend als geelwortel en koenjit is in de leer van de Ayurveda al eeuwen bekend. De werkzame stof in de geelwortel is curcumine en dit stofje werkt sterk ontstekingsremmend, anti-bacterieel en antiviraal. Kurkuma wordt veel als smaakmaker gebruikt in de Oosterse keuken en is een belangrijk bestanddeel van curry’s. Je kan het vers gebruiken, gedroogd als poeder of in de vorm van supplementen. Kurkuma ondersteunt de spijsvertering maar heeft volgens onderzoeken ook een positieve werking bij artritis en bepaalde vormen van reuma. Bovendien lijkt het de veroudering tegen te gaan.

6. Gember

Gember is een kruid dat kan helpen bij maagproblemen of als je misselijk bent. Het wordt soms ook gebruikt bij misselijkheid door zwangerschap.

Maar ook als je niet ziek bent is gember gezond. Gember werkt ontstekingsremmend, is een sterke antioxidant en werkt anti-microbieel.

Gebruik verse gember als smaakmaker of maak er thee van.

honing7. Honing

Honing is ook zo’n eeuwenoud huismiddeltje tegen allerlei kwalen. Zo heeft honing antibacteriële eigenschappen en is anti-microbieel. Zo gebruikten de Egyptenaren het al bij de behandeling van wonden. Andere onderzoeken onderschrijven dat honing het immuunsysteem versterkt.

Honing is daarom ook prima geschikt bij verkoudheid. Als je keelpijn hebt of als je moet hoesten. Drink dan bijvoorbeeld thee met honing.

8. Bananen

Bananen zijn heel geschikt om te eten als je ziek bent. Ze eten makkelijk omdat ze zo zacht zijn en hebben een neutrale smaak. Daarnaast leveren ze aanzienlijk wat voedingsmiddelen. Bananen zijn rijk aan oplosbare vezels en dat is gunstig bij diarree.

Ze zijn ook één van de ingrediënten van het BRAT dieet wat wordt aangeraden als je last hebt van misselijkheid. B=bananen R=rijst A=appelmoes T=toast.

9. Havermout

Heb je last van je darmen, buikkrampen of een opgeblazen gevoel, dan zou je eens kunnen proberen om havermout te nemen. Havermout is licht verteerbaar en bevat vitamines, mineralen en ook wat proteïnen. Verder zit er een bepaald soort vezels in havermout, beta-glucanen. Deze vezels helpen om de bloedsuikerspiegel in balans te houden, versterken het immuunsysteem en gaan ontstekingen tegen.

Kies bij voorkeur wel de havermoutproducten die het minst bewerkt zijn en waaraan geen of weinig suiker is toegevoegd.

10. Yoghurt

Yoghurt kan je heel goed eten als je ziek bent. Het is licht verteerbaar, levert weinig calorieën. Wel calcium, vitamines en mineralen. Het is gekoeld en voelt daarom lekker koud aan de keel. Sommige soorten yoghurt bevatten ook probiotica. Mensen die regelmatig yoghurt eet met probiotica lijken minder ziek te worden en zijn ook weer sneller beter zo blijkt uit onderzoek.

Yoghurt en andere zuivelproducten kunnen wel slijmvormend werken. Dat is minder gunstig als je verkouden bent.

blauwe bessen11. Fruit en groenten

Fruit

Bij gezonde voeding als je ziek bent, denk je als snel aan fruit. Fruit bevat vitamines, mineralen en vezels.

Rood, blauw en paars fruit, zoals blauwe bessen, bramen, granaatappel en aardbeien bevatten anthocyaan. Dit stofje gaat ontstekingen tegen, werkt antiviraal, anti-bacterieel en versterkt het immuunsysteem.

Voeg wat van dit fruit toe aan de yoghurt of maak er een smoothie van.

spinazieGroenten

Wat betreft groenten hebben de groene bladgroenten de voorkeur. Denk aan spinazie, boerenkool of slasoorten.  Deze zijn rijk aan vitamines, mineralen en meer antioxidanten en werken ontstekingsremmend. Maar vergeet ook groenten als avocado en broccoli niet.