In gestresste situaties heb je vaak de neiging om te gaan eten. Hoe komt dat, en welke voeding helpt je om stress te verminderen?

Hoe komt het dat je meer gaat eten bij stress?

Bij spanningen en stressvolle situaties neemt de hoeveelheid van de stresshormonen cortisol en adrenaline in je lichaam toe. Deze stresshormonen zorgen ervoor dat je lichaam klaar is voor actie. Maar cortisol zorgt er ook voor dat je trek krijgt. En dan vooral trek in zoete, koolhydraatrijke snacks. En het slechte nieuws is, dat je je door dat soort snacks niet beter gaat voelen. Bovendien zet de cortisol een enzym in de vetcellen aan het werk, waardoor er ongezond vet rond de organen (ongezond buikvet) wordt gevormd.

Je cortisol gehalte verlagen

De ene manier om je cortisol te verlagen, is door stress en spanningen zo veel mogelijke te vermijden. De andere manier is door een gezond dieet met de juiste voedingsmiddelen.

Hoe kan voeding stress tegen gaan?

Door de zoete en vette voedingsmiddelen te laten staan en te kiezen voor gezondere producten help je je cortisol weer naar een normaal niveau te verlagen, daardoor verbetert niet alleen je stemming, je zult je verder ook beter voelen. Je krijgt dan meer energie, je kan je beter concentreren en daardoor kan je evenwichtiger met je problemen omgaan. Klinkt goed toch?

Welke voeding helpt bij stress ?

Voeding rijk aan omega-3 vetzuren

blauwe bessenVerschillende onderzoeken hebben aangetoond dat omega-3 vetzuren het cortisol niveau kunnen verlagen. Zalm, in het bijzonder wilde zalm is één van de belangrijkste bronnen van omega-3 vetzuren. Andere bronnen van omega-3 zijn: walnoten, amandelen, lijnzaadolie, tonijn, makreel en olijfolie. Maar verrassend misschien, ook aardbeien, frambozen en blauwe bessen.

Voeding rijk aan vitamine C

Niet alleen sinaasappels, alle voedingsmiddelen met veel vitamine C helpen je als je je cortisol wilt verminderen. Dat geldt ook voor b.v rode paprika’s, kiwi’s en groene bladgroenten.

meer voeding met veel vitamine C

magnesium tegen stressVoeding rijk aan magnesium

Magnesium wordt wel eens het anti-stress mineraal genoemd. Magnesium ontspant de spieren en de bloedvaten en het speelt ook een rol bij het regelen van de bloeddruk en de hartslag. Om meer magnesium binnen te krijgen eet je bijvoorbeeld bananen, noten, chocolade, groene bladgroenten en volkoren producten.

Lees ook de voeding met het meeste magnesium

chocVoeding rijk aan tryptofaan

Het aminozuur tryptofaan bevordert de aanmaak van serotonine, ook wel het gelukshormoon genoemd. Dat zorgt er voor dat je je blijer en opgewekter voelt. Tryptofaan stimuleert ook de aanmaak van melatonine. De stof die zorgt voor ontspanning en een goede slaap.  Tryptofaan vind je bijvoorbeeld in pure chocolade. Een Zwitsers onderzoek laat zien dat 40 gram donkere chocolade per dag kan helpen je cortisol niveau binnen twee weken te verlagen. Pure chocolade zorgt ook voor meer endorfine, een stofje dat zorgt voor een geluksgevoel. Verder haal je het uit bananen, noten, zaden en pitten.

thBeperk cafeïne

Koffie en cola leveren cafeïne waardoor je de adrenaline in je lichaam toeneemt en dus ook de stress. Vervang koffie liever door een kop groene thee. Groene thee bevat ook wel wat cafeïne maar bevat daarnaast ook polyfenolen, flavonoïden, catechinen en aminozuren en die stoffen werken juist positief bij stress. Wil je helemaal geen cafeïne? Drink dan een kalmerende kruidenthee.

komkLaag glycemische voeding

Voeding die laag scoort op de lijst van glycemische index, zorgt voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel zonder te veel pieken en dalen. Bij stress maakt je lichaam meer cortisol en adrenaline aan (vecht-of-vlucht reactie). Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel. Daarna maakt je lichaam insuline aan om het hoge suikergehalte weer naar beneden te krijgen. Daardoor krijg je weer trek. Vooral in ongezonde koolhydraten. Je kunt zo in een vicieuze cirkel terecht komen.

Voor een goede gezondheid is het belangrijk om je bloedsuikerspiegel zo gelijkmatig mogelijk te houden. Voeding met een lage glycemische index zijn: vlees, vis, eieren, magere zuivel, groenten en fruit. Voeding met een hoge glycemische index zijn: suiker, brood, pasta, aardappelen, enz.