10000 stappen zetten

10.000 stappen per dag, hoelang en hoe veel calorieën zijn dat?

Laatst bijgewerkt:

Te lang zitten is slecht voor je. Vooral lange tijd achter elkaar zitten doet je geen goed. Je moet vaker opstaan en meer lopen. 10.000 Stappen maken per dag is een veel gehoord advies.

Dit is geen officiële aanbeveling maar onderzoek heeft aangetoond dat veel lopen een positieve uitwerking heeft op je gewicht en je algehele gezondheid. Het helpt je bloeddruk en je bloedsuikerspiegel op peil te houden en het vermindert stress.

Het fijne van lopen is dat je het altijd en overal kan doen. Het enige dat je nodig hebt is makkelijke schoenen en tijd.

Hoe ver is 10.000 stappen?

10.000 Stappen komt ongeveer overeen met 8 km. Dit is een gemiddelde. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe groot de stappen zijn die je zet.

Hoe lang doe je erover om 10.000 stappen te maken?

Gemiddeld zet je 100 stappen per minuut. Dat is 1000 stappen per 10 minuten en 10.000 stappen per 100 minuten. Als je sneller loopt is dat meer en als je langzamer loopt wat minder. Maar het betekent wel dat je zo’n anderhalf uur kwijt bent om al die stappen te zetten.

Gelukkig maakt iedereen dagelijks vanzelf al een aantal stappen. Hoeveel hangt af van hoe actief je lifestyle is.

meer lopen
Elke stap telt mee…

Hoe meet je het aantal stappen dat je maakt?

Je stappen bijhouden kan op verschillende manieren:

  • Als je een wandeling maakt, kan je de tijd bijhouden. Kijk daarvoor hoeveel stappen je maakt in één minuut.
  • Je mobiele telefoon kan je aantal stappen bijhouden. Je hebt daarvoor de keus uit vele stappenteller apps.
  • Een stappenteller. Een klein apparaatje dat je in je zak doet of aan je riem bevestigd
  • Draag een smartwatch of sporthorloge registreert al je activiteiten, je hartslag en als je wilt ook je slaapgedrag.

Hoeveel calorieën verbrand je met 10.000 stappen?

Hoeveel calorieën je verbrandt, hangt af van een aantal factoren:

  • Je gewicht
  • hoe hard je loopt
  • hoe lang je loopt

Dit zijn gemiddelden voor iemand met een gewicht tussen de 50 en 100 kg die 10.000 stappen zet met een snelheid van tussen 4 en de 5 km per uur (normaal wandelen). Als je harder loopt of hardloopt verbrand je meer calorieën.

50 kg60 kg70 kg80 kg90 kg100 kg
10.000 stappen336 kcal392 kcal456 kcal520 kcal584 kcal656 kcal

Tips om meer stappen te zetten

Je zal zien dat 10.000 stappen maken nog niet mee valt. Probeer het op te bouwen. Begin met 5000 stappen en zet er iedere week 500 meer. Dingen die je helpen meer te lopen en dus meer stappen te zetten:

  • het gebruiken van een stappenteller of activity tracker geeft niet alleen inzicht, het motiveert je ook om meer stappen te zetten. Veel smartwatches geven ook een signaal als je te lang achter elkaar zit.
  • neem een hond. Bij een blokje om met de hond zet je al snel 1000-1500 stappen.
  • parkeer je auto verder weg.
  • stap een halte eerder uit.
  • mail of bel wat minder met collega’s maar loop naar ze toe.
  • je kan ook binnen op een loopband lopen of op de plaats stappen maken.