Vitamine C is één van de bekendste vitamine en ook een hele belangrijke vitamine die je helpt gezond te blijven.

Hieronder zie je welke voedingsmiddelen het meeste van deze vitamine bevatten.

Weerstand

Vitamine C speelt een grote rol bij het versterken van het immuunsysteem en tegengaan van ontstekingen in het lichaam. Verder is het een antioxidant die schadelijke deeltjes in het lichaam, bekend als vrije radicalen kan bestrijden. Als je rookt of veel last hebt van stress, dan heeft je lichaam behoefte aan extra vitamine C.

Groenten en fruit

Vitamine C komt voor in alle verse groenten- en fruitsoorten. Voor de groenten geldt dat als je ze kookt, het vitamine gehalte minder wordt.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

De ADH  (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) van vitamine C is voor een volwassen persoon 70-80 mg per dag. Teveel vitamine C is niet mogelijk. Je plast een teveel gewoon weer uit.

Top-10 voeding met het meeste vitamine C

1. Guave

Deze tropische vrucht met een ovale vorm en mooi roze vruchtvlees bevat ruim vier keer zo veel vitamine C als een sinaasappel. Er zijn natuurlijk verschillende soorten guaves, maar gemiddeld bevatten ze 228 mg vitamine C per 100 gram.

 guave

2. Rode paprika

De rode paprika is rijper, zoeter en bevat meer vitamine C dan de andere kleuren paprika, nl. zo’n 190 mg per 100 g. Je krijgt het meeste van die vitaminen binnen als je de paprika rauw eet.

 beste bronnen vitamine C

3. Peterselie

Het kruid peterselie bevat enorme hoeveelheden vitamine C, nl. 130 mg per 100 g. Het probleem met peterselie is alleen dat je er zelden 100 g per keer van zal eten.

 peterselie

4. Kiwi

De kiwi is ook een echte vitaminebom en bevat zo’n 90 mg per 100 gram.

 kiwi

5. Broccoli

Broccoli staat bekend als één van de gezondste groenten en daar draagt het hoge vitamine C gehalte van 90 mg per 100 gram zeker aan bij. Voor gekookte broccoli geldt een gehalte van 75 mg per 100 gram.

 broccoli

6. Spruitjes

Niet iedereens favoriete groente, maar ze bevatten wel 80 mg vitamine C per 100 gram gekookte spruitjes.

 spruitjes

7. Aardbeien

Van aardbeien eet je makkelijk een paar honderd gram op. Ze bevatten 60 mg per 100 gram vitamine C.

 

 aardbeien

8. Papaya

Nog een tropische vrucht met een bovengemiddeld gehalte aan vitamine C , namelijk tot 60 mg per 100 gram.

 papaja

9. Sinaasappel

Bij vitamine C denk je al snel aan sinaasappels. Hoewel ze zeker niet het hoogste gehalte aan vitamine C bevatten, zijn ze met 50 mg per 100 gram toch een goede bron.

 

10. Boerenkool

Boerenkool, één van de gezondste groenten die je kan eten bevat behalve een heleboel andere gezonde stoffen 40 mg vitamine C per 100 gram gekookte boerenkool.

 

 

Andere groenten en fruitsoorten die meer dan gemiddeld vitamine C bevatten zijn:

  • Bloemkool
  • Meloen (in het bijzonder de cantaloupe)
  • Knoflook
  • Passiefruit
  • Spinazie
  • Mango
  • Grapefruit
  • Frambozen