opgezette buik

10 slechte gewoonten die zorgen voor een opgeblazen gevoel

Laatst bijgewerkt:

Iedereen heeft wel eens last van een opgezette buik en een opgeblazen gevoel. Dit kan allerlei oorzaken hebben die varieert van voeding tot teveel lucht inslikken. Met deze tips kun je het vaak voorkomen.

Als je buik opgezet is, lijkt hij ook dikker. In dit geval heeft dat niks met buikvet te maken en helpen buikspieroefeningen ook niet.

1. Kleine gewoonten

Kleine gewoonten als het kauwen van kauwgum, drinken door een rietje, lucht inslikken door bijvoorbeeld veel te praten onder het eten of haastig te eten, kan zorgen voor lucht in de buik. Dat zorgt voor een opgeblazen gevoel.


2. Combinatie van voeding

Vlees, fruit, groenten, zuivelproducten hebben allemaal hun eigen tijd om te verteren. Fruit verteert het snelst in ongeveer 20 minuten en vlees heeft het langste de tijd nodig, zo’n 4 uur. Door voeding van verschillende groepen te combineren wordt de vertering bemoeilijkt en vertraagd, wat de productie van gassen en een opgeblazen gevoel bevordert.

Een paar algemene tips

  • fruit verteert het best alleen zonder andere voedingsmiddelen
  • drink melk of melkproducten niet in combinatie met andere voeding
  • vlees verteert het beste in combinatie met alleen groenten
  • eet niet te veel voedingsmiddelen uit verschillende groepen tegelijk
  • bepaalde voeding kan een opgeblazen gevoel juist verminderen

Dit zijn wel gezonde voeding combinaties


koolzuur in frisdrank

3. Koolzuurhoudende frisdranken

Koolzuurhoudende frisdranken, bier en mineraalwater veroorzaken door het koolzuur en lucht in je ingewanden. De combinatie met suiker verergert dit nog eens. Kies in plaats van frisdranken vaker voor gewoon (niet-koolzuurhoudend) water of kruidenthee.


4. Je kauwt niet goed genoeg

Een opgeblazen buik ontstaat vaak doordat voedsel niet goed of niet snel genoeg verteerd wordt waardoor gassen ontstaan. Door goed te kauwen help je de spijsvertering al een handje.


5. Kruiden kunnen helpen

Kruiden die helpen de spijsvertering te bevorderen kunnen je helpen om een opgezette buik te voorkomen. Een paar voorbeelden zijn, peterselie, bonenkruid, brandnetel, gember, hop, salie en venkel. Behalve de kruiden te gebruiken als smaakmakers, kun je ze ook als thee gebruiken.


6.  Je eet te veel van deze groenten

Groenten zijn gezond maar sommige groenten zijn van nature meer gasvormend dan andere. Heb je er last van dan moet je voorzichtig zijn met bepaalde soorten. Voorbeelden zijn uien, knoflook, peulvruchten (gedroogde bonen, erwten en linzen), koolsoorten (b.v. bloemkool, spruitjes, broccoli) en scherpe kruiden als pepers. Probeer er wat minder van te eten.


Masseer je buik

7. Je kan je buik een handje helpen door massage

Masseer je buik door draaiende bewegingen te maken met de richting van de klok mee. Je stimuleert de spijsvertering en zorgt dat het gas kan ontsnappen.


8. Je eet veel bewerkte producten

Vermijd geraffineerde en bewerkte producten als wit brood, witte pasta, witte rijst. Kies liever voor de volkoren varianten. Dit geldt ook voor cake, taart en koekjes die behalve wit meel ook nog suiker en vet bevatten.


9. Je drinkt niet genoeg water

Drink voldoende water, maar niet tijdens de maaltijd. Door water te drinken verdun je de spijsverteringssappen die nodig zijn om het voedsel te verteren. De spijsvertering verloopt dan trager.


10. Je beweegt te weinig

Sporten, meer bewegen en yoga kunnen je helpen van een opgezette buik af te komen. Tenminste als je het goed doet. Want als je gaat sporten als je net hebt gegeten, te veel water drinkt tijdens het sporten of verkeerd adem haalt dan kan het probleem juist verergeren