Buikvet weg er mee

Buikvet wil je graag kwijt, om verschillende redenen.

Het is niet mooi en buikvet is ook nog eens ongezond.

Je lichaam slaat vet op twee manieren op:

  1. De eerste manier is door zichtbaar dikker te worden op allerlei plaatsen van het lichaam.
  2. De tweede manier is door vet op te slaan in en rond de buik. Dat laatste is voor een deel onzichtbaar. Het vet wordt dan onder de huid en tussen de organen opgeslagen. En juist dat laatste is ongezond en maakt het risico op allerlei welvaartszieken groter.

Hoe meet je buikvet?

De omvang van je taille is een indicatie voor de hoeveelheid buikvet die je hebt. Een  tailleomvang van minder dan 80 cm als je een vrouw bent en minder dan 95 als je een man bent, wordt als ideaal gezien. Zit je daarboven? Dan is het tijd om er iets aan te doen.

Buikvet verminderen

1. Bewegen alleen is niet genoeg

Als je beweegt, is het belangrijk dat je het vaker per dag aan korte sessies beweging doet. Doe bij voorkeur een soort beweging waarbij je zo veel mogelijk spiergroepen gebruikt en je hartslag omhoog brengt. Bijvoorbeeld:

  • jezelf een paar keer opdrukken
  • een korte stevige wandeling maken
  • de trap een paar keer op en af rennen

Het helpt allemaal. Voldoende sporten of bewegen is goed voor je, maar dat alleen is niet voldoende om je buikvet weg te werken. Daarnaast zul je ook je eetgewoonten aan moeten passen.

2. Zorg goed voor je lever

Eet minder voeding die zwaar is voor de lever. Voedingsmiddelen die moeilijk te verteren zijn voor je lever, zijn:

  • bewerkte voeding
  • levensmiddelen met te veel koolhydraten
  • transvetten
  • alle soorten suiker
  • kunstmatige zoetstoffen
  • cafeïne  

Ook de hele dag door eten houdt je lever constant aan het werk. Probeer om de vier uur iets te eten. Water, thee of kruidenthee kun wel de hele dag door drinken.

3. Eet pittig en kruidig

Voeg pittige kruiden toe aan je voeding om je metabolisme te versnellen, zoals:

  • cayennepeper
  • gember
  • kaneel
  • kruidnagel
  • kardemom

Veel van deze kruiden helpen je ook om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

4. Drink cranberrysap

Drink dagelijks 200 ml pure cranberrysap. Cranberrysap bevat natuurlijke zuren die in je lichaam werken als verteringsenzymen. Ze helpen bij het verteren van suikers en vetten. Kies voor ongezoet sap. Vind je het te zuur, meng het dan met water.

5. Relax!

Bij stress maakt je lichaam meer van het hormoon cortisol aan. Cortisol breekt spierweefsel af en slaat (buik)vet op. Als je daarbij ook nog ongezond eet, wordt dit effect nog eens versterkt.  Hou je cortisol niveau’s laag door voldoende te ontspannen en te slapen.

6. Bestrijd vet met vet

Zorg dat je voldoende omega-3 vetzuren binnenkrijgt. Deze helpen je buikvet te verbranden. Dat doe je bijvoorbeeld door:

  • twee maal per week vette vis te eten zoals zalm of makreel
  • lijnzaad of chiazaad zijn ook goede bronnen.

Omega-3 is ook als supplement verkrijgbaar.

7. Warm water met citroensap

Dagelijks de dag beginnen met warm water en sap van een citroen is een goed begin van de dag. Dat doet je lever goed en helpt vetten op te lossen, waardoor ze beter afgevoerd kunnen worden.

8. Drink genoeg

Als je te weinig drinkt op een dag, dan kunnen je nieren de hulp van de lever nodig hebben om afvalstoffen af te voeren, waardoor de lever minder energie heeft om vet te verbranden. Hierdoor kan vet in de buik worden opgeslagen.

9. Enkelvoudig onverzadigd

Eet regelmatig voeding die rijk is aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Onderzoek heeft aangetoond dat deze vetzuren helpen bij het verbranden van buikvet. Enkelvoudig onverzadigde vetzuren vind je bijvoorbeeld in:

  • avocado’s
  • noten
  • olijven
  • koudgeperste oliën die niet verhit worden