Lekker afkoelen met een zelfgemaakt fruitijsje op een zomerse dag. Een variant met en zonder yoghurt.

Deze ijslolly’s zijn leuk om te zien, makkelijk om te maken en lekker en gezond om te eten.

IJslolly’s van vers fruit

Wat heb je nodig?

voor 8 ijsjes

Verschillende soorten fruit. Deze fruitsoorten kleuren mooi bij elkaar, maar ander fruit kan ook. Denk aan banaan in plakjes, kersen, ontpit en gehalveerd, stukjes meloen, enz.

1 perzik of nectarine in schijfjes
2 kiwi’s, geschild en in plakjes gesneden
bakje aardbeien, in vieren gesneden
handje blauwe bessen
handje frambozen
ongeveer 400 ml witte druivensap of appelsap of een combinatie (zelf juicen kan ook)

ijslolly vorm

Zo maak je ze

  1. Meng het schoongemaakte en gesneden fruit door elkaar
  2. Verdeel het fruit over 8 ijslolly vormpjes
  3. Schenk het fruitsap erover.
  4. Zet ze in de diepvries tot ze hard zijn (reken op 6 uur).

 

yoghurt fruit ijs op een stokje

Yoghurt ijsjes op een stokje met vers fruit

Je kunt voor deze yoghurt-fruit ijsjes iedere soort yoghurt gebruiken. Maar hoe hoger het vetpercentage hoe romiger de ijsjes zullen zijn.

Wat heb je nodig?

voor 6 ijsjes

250 ml yoghurt
250 gr vers fruit (bijv. blauwe bessen, aardbeien, banaan, kersen of een combinatie van verschillende soorten)
2 eetlepels honing, ahornsiroop, suiker of een andere zoetstof naar keuze.
evt. een paar druppels vanille extract

Zo maak je ze

  1. Doe de yoghurt en het schoongemaakte en kleingesneden fruit in de blender.
  2. Voeg honing of ander zoetstof toe naar keuze en het vanille extract en blend tot een glad mengel.
  3. Giet het in de vormpjes en laat tenminste 6 uur invriezen.

Tip: Als je geen ijsvormpjes hebt, kun je ook plastic bekertjes gebruiken met een plastic vorkje in het midden.