In de nasleep van de wereldwijde pandemie is de bezorging van maaltijden en boodschappen in Nederland dramatisch gestegen. Volgens een recent overzicht van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) is de omzet van bezorgbedrijven in het land in 2020 met maar liefst 278,6 procent gestegen tot 3,9 miljard euro, vergeleken met het voorgaande jaar.
De groei is niet alleen merkbaar in het straatbeeld, maar weerspiegelt zich ook in de top tien van snelst groeiende bedrijven van het afgelopen jaar, met bedrijven zoals Uber Eats en Deliveroo aan de leiding, gevolgd door SPAR en PLUS bezorgdiensten, maaltijden- en maaltijdboxenbezorger Uitgekookt en websuper Picnic.
Interessant is dat het niet alleen jongeren zijn die de trend van maaltijdbezorging omarmen. Ouderen maken ook steeds meer gebruik van diensten zoals ‘Tafeltje Dekje’, die gezonde en voedzame maaltijden rechtstreeks aan hun deur leveren.
Tafeltje Dekje, een service die zijn oorsprong vindt in de jaren 70, heeft een comeback gemaakt dankzij de pandemie, en biedt nu een onmisbare dienst voor ouderen en hun verzorgers. Met de toegenomen vraag naar contactloze diensten, is het gemak en de veiligheid van aan huis geleverde, kant-en-klare maaltijden een uitkomst voor velen.
Inga Blokker, directeur van FSIN, merkt op dat het consumentengedrag de afgelopen jaren aanzienlijk is veranderd. “We voelen ons opgejaagd als samenleving, dat is de belangrijkste reden voor alle bezorging,” zegt Blokker. “Mensen hebben geen zin om op het laatste moment te koken of naar de supermarkt te gaan voor hun boodschappen.”
Ondanks de huidige groei verwacht Blokker dat de totale markt voor bezorging jaarlijks met 5 tot 10 procent blijft groeien. Bovendien heeft de pandemie de bezorging tot een volwassen markt gemaakt, met een totale omzet die nu bijna 11 procent van de totale foodmarkt uitmaakt.
De pandemie heeft dus duidelijk de manier waarop we eten en boodschappen doen veranderd. Zowel jongeren als ouderen hebben de voordelen van thuisbezorging ontdekt, van het gemak van het bestellen via apps tot de veiligheid van contactloze bezorging. Deze trend lijkt voorlopig niet te verdwijnen, en belooft een blijvende impact te hebben op onze eetcultuur.