zaden en pitten fruit eetbaar

Van welk fruit kan je de pitten en schillen eten?

Laatst bijgewerkt:

Fruit is gezond, daar is iedereen het wel over eens. Natuurlijk moet je niet onbeperkt fruit eten vanwege de fruitsuikers en calorieën. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid volgens de laatste richtlijnen van de Gezondheidsraad is 2 stuks of 200 gram fruit.

Maar wat doe je met de schillen en de pitten? Eet je ze op of juist niet? Dat is geen vraag die je makkelijk kan beantwoorden. Het hangt namelijk af van de fruitsoort.

Schillen van fruit eten

Over het algemeen zijn schillen van fruit gezond. Ze bevatten meestal veel vezels en veel vitamines en mineralen van het fruit bevinden zich net onder de schil.  Maar schillen kunnen ook veel pesticiden en chemicaliën bevatten. Koop daarom altijd onbespoten of biologisch gekweekt fruit als je de schil wilt opeten.

Het verschil tussen zaden en pitten

In de pit van fruit zit het zaad. De pit is de harde buitenkant en het zaad daarin. Het zaad is de bron van leven en uit ieder zaadje kan een nieuwe plant ontkiemen. Geen wonder dat die zaden zoveel goede voedingsstoffen bevatten en rijk zijn aan vitaminen en mineralen. Sommige zaden staan zelfs bekend als superfood. Maar het lastige is dat het niet voor alle fruitzaden geldt. Sommige zaden bevatten stoffen die ongezond of zelfs giftig zijn.

Welke pitten en schillen van fruit kan je eten?

Dus, welk fruit heeft gezonde pitten en zaden en welke schillen zijn goed voor je om te eten?

1. Appelpitten en appelschil

De appelschil is gezond en bevat veel vezels en vitamine C en A. Verder bevat de appelschil quercetine een krachtige antioxidant met ontstekingremmende eigenschappen.

De appelpitten bevatten amygdaline. Tijdens de spijsvertering wordt deze stof omgezet in het giftige cyanide. Dat is de reden dat het eten van appelpitten kan leiden tot buikpijn en als je er erg veel van eet, tot vergiftigingsverschijnselen.

Wel of niet eten?

De appelschil is eetbaar, maar kies wel voor onbespoten appelen. Appelpitten kan je beter niet eten.

2. Druivenschil en druivenpitten

De druivenschil bevat veel gezonde voedingsstoffen waaronder resveratrol. In de druivenschil komt wel tot 100 keer meer resveratrol voor dan in het vruchtvlees zelf.
Ook de druivenpitten bevatten resveratrol net als vitamine E, linolzuur en andere antioxidanten. Resveratrol of druivenpitextract is ook als supplement verkrijgbaar. Van druivenpitten wordt ook wel druivenpitolie gemaakt die je zowel in de keuken als voor schoonheidsbehandelingen kan gebruiken.

Wel of niet eten?

Zowel de druivenschil als de druivenpitten zijn heel gezond voor je.

3. Kersenpitten

Kersen zijn lekker en populair. Maar of het nu zoete of zure kersen zijn, de kersenpitten zijn niet goed voor je. Kersen behoren tot dezelfde familie als pruimen, abrikozen, perziken, peren, amandelen en nectarines. Als de pit van deze vruchten beschadigd is komt er blauwzuur vrij en dat is giftig. Daarom kan je beter niet op kersenpitten kauwen.

Wel of niet eten?

Kersenpitten zijn niet eetbaar.

4. Abrikozenschil en abrikozen pitten

De schil van abrikozen is gezond en bevat veel vitamine C en bètacaroteen. Voor de zaden van de abrikoos geldt hetzelfde als die van 3. kersen.

Wel of niet eten?

De abrikozenschil is goed voor je, de pitten kan niet eten.

5. Perzikenschil en perzikenschillen

De schil van de perzik is fluweelzacht en bevat veel goede voedingsstoffen zoals vitamine C en A en verschillende andere antioxidanten. Voor de pit, zie nummer 3. kersen.

Wel of niet eten?

De schil van de perzik is goed voor je, de pitten kan niet eten.

6. Pruimenschil en pruimenpit

Pruimenschillen zijn goed voor je. Ze bevatten veel vitamine A, C en K, bètacaroteen en tryptofaan, een stofje dat je helpt ontspannen en waardoor je beter slaapt. Voor de pit, zie nummer 3. kersen.

Wel of niet eten?

De schil van de pruimen is goed voor je, de pitten kan niet eten.

peer
7. Perenschil en perenpitten

Peren hebben een schil vol fytonutriënten zoals vitamine C en het antioxidant chlorogeenzuur. Voor de pit, zie nummer 3. kersen.

Wel of niet eten?

De (onbespoten) schil van peren is goed voor je, de pitten kan je niet eten.

8. Citroenschil en citroenpitten

Citroenschil en limoenschil bevatten ongeveer 5 keer meer vitaminen dan het sap van deze vruchten. De schil (het gekleurde gedeelte) is verder rijk aan vitamine C, B6, vezels en meer antioxidanten. Onder het gekleurde deel van de schil bevindt zich een witte laag die is ook rijk aan vitaminen B6, C en vezels.

Vreemd genoeg zijn citroenpitten ook eetbaar. Ze zijn rijk aan vitamine en bevatten sporen van salicylzuur, het belangrijkste ingrediënt van aspirine. Van citroenpitten wordt ook wel olie gemaakt. De volgend keer als je een smoothie maakt kan je dus gerust schil en pit laten zitten.

Wel of niet eten?

De schil van citroen is gezond en eetbaar. Kies wel voor onbespoten citroenen. De pitten van citroen zijn eetbaar.

9. Kiwischil en kiwipitjes

Zowel de schil als de zaadjes van de kiwi zijn rijk aan omega-3 vetzuren en aan linolzuur. De harige schil van de kiwi ziet er niet heel aantrekkelijk uit, maar is wel gezond en eetbaar. De kiwischil is rijk aan vezels en antioxidanten. De pitten van de kiwi bevatten daarnaast ook vitamine E. Je kan de kiwi dus met huid en haar opeten (of in je smoothie doen).

Wel of niet eten?

De schil van kiwi is gezond en eetbaar. Hoewel bij kiwi’s weinig pesticiden gebruikt worden is het toch goed om voor biologisch gekweekte kiwi’s te gaan. De pitten van de kiwi zijn gezond en eetbaar.

10. Bessen en rood fruit pitjes

Aardbeien, zwarte bessen, blauwe bessen, bramen en frambozen bevatten allemaal kleine pitjes die niet iedereen even fijn vindt. Maar bedenk je dat juist omdat bessen relatief veel schil en zaad bevatten, ze zo gezond zijn.

Wel of niet eten?

De schil en pitten van bessen zijn gezond en eetbaar.

11. Watermeloenschil en watermeloenpitten

Watermeloen is heel gezond, inclusief de pitten. De schil bevat nauwelijks voedingsstoffen. Het vruchtvlees bevat vitamine A, B en C, ijzer, magnesium, fosfor en kalium. De watermeloenpitten bevatten onder andere zink, ijzer, vezels en lycopeen (een antioxidant die ook in tomaten voorkomt). Afhankelijk van de soort bestaan de pitten voor meer dan 10% uit eitwit en onverzadigde vetten.

Wel of niet eten?

De schil is eetbaar maar levert weinig tot geen voedingsstoffen. De pitten van de watermeloen zijn eetbaar en gezond. Je kan ze ook geroosterd eten.

12. Ananasschil en ananaspitten

De ananas is lekker zoet en sappig. De taaie dikke schil wordt meestal niet gegeten. Toch bevat de schil van ananas veel vezels en voedingsstoffen zoals vitamine C en het enzym bromelaïne. De kleine bruine of zwarte pitjes die zich aan de buitenkant, dichtbij de schil bevinden zijn eetbaar. Veel ananassen zijn pitloos.

Wel of niet eten?

Als je wilt zijn de schil en pitten van de ananas eetbaar.

14. Pompoenpitten en pompoenschil

Pompoenen zijn grote vruchten waarvan meestal alleen het vruchtvlees gebruikt wordt. De pitten worden er vaak uitgesneden en weggegooid. Toch zijn pompoenpitten heel voedzaam. Je kan de pitten bewaren, schoonspoelen en drogen in de oven op 40 graden.

Het witte schilletje kan je eraf halen. Je houdt dan het grijsgroene zaadje over.  De zaden zijn rijk aan eiwitten, kalium, voedingsvezel, ijzer, zink, calcium en vitamine B. De schil van de pompoen is wel eetbaar, maar niet altijd lekker. Het hangt een beetje van de soort pompoen af en de dikte van de schil. De schil van de winterpompoen of flespompoen is goed te eten en rijk aan vezels.

Wel of niet eten?

De schil van pompoen kan gegeten worden. Het hangt van de soort en het gerecht af of dat lekker is. Pompoenpitten zijn heel gezond en worden geroosterd als lekkernij gegeten.

15.  Avocadoschil en avocadopit

De schil van avocado’s is niet eetbaar er bezit ook geen bijzonder voedingsstoffen. Wel is het zo dat het donkergroene vruchtvlees net onder de schil, de hoogste concentratie vitaminen en mineralen bevat. Probeer het vruchtvlees daarom zo veel mogelijk van de schil te schrapen.

De pit van de avocado bevat veel kalium en antioxidanten en is heel rijk aan vezels. Daarnaast bevat de pit ook een aantal minder gezonde stoffen zoals tannines dat in grote hoeveelheden giftig is. In kleine hoeveelheden kan het geen kwaad. Je moet er veel van eten voor het schadelijk is.

Wel of niet eten?

De schil van de avocado is niet eetbaar. De pit van de avocado is eetbaar in kleine hoeveelheden.

meloen
16. Meloenschil en meloenpitten

Pitten van meloenen zoals Cantaloupe en honingmeloen, zijn net als pompoenpitten rijk aan vitaminen en mineralen zoals onder andere vitamine A, B, D, E en K en verder calcium, ijzer, kalium, zink en magnesium. Ze zijn ook rijk aan eiwitten. In Aziatische landen worden meloenpitten daarom al eeuwenlang geroosterd als snack gegeten.  De schil van meloen is niet eetbaar. De schil is vaak poreus en gevoelig voor schimmel.

Wel of niet eten?

De schil van een meloen is niet eetbaar. De pitten zijn eetbaar, je kan ze ook roosteren.

granaatappelpit
17. Granaatappelschil en granaatappelpitten

Bij de granaatappel zijn het juist de zaden die je eet. Of beter gezegd, het sap rond de zaden. Sommigen zuigen alleen het sap van de zaden en spugen de zaden zelf uit. Dat hoeft niet want de zaden zijn heel goed eetbaar. Granaatappelpitten bevatten vitamine C, kalium en vezels.

De schil van de granaatappel is wel eetbaar en erg gezond, vol antioxidanten, maar is hard, taai en smaakt erg bitter. De schil wordt daarom wel gedroogd en tot poeder gemalen en zo verwerkt in andere gerechten vanwege de medicinale werking.

Wel of niet eten?

De schil van de granaatappel is eetbaar en erg gezond maar ook heel bitter. De zaden zijn eetbaar.

Ook interessant
's nachts wakker worden
Redenen waarom je ‘s nachts wakker wordt