Fruit is gezond. Je wordt aangeraden om iedere dag 2 stuks fruit te eten. Maar fruit bevat ook suikers en dus calorieën. Hoeveel?

Hoeveel calorieën fruit bevat verschilt per fruitsoort.

Fruitsuikers

Veel mensen zijn bang dat ze dik worden van fruit. Fruit bevat wel fructose. Fructose is een soort suiker die als je het niet direct verbrandt, kan worden opgeslagen als buikvet. Het maakt daarbij trouwens wel uit op welk moment van je dag je fruit eet. Als je twee stuks fruit per dag eet en ook nog let op hoeveel calorieën het bevat, dan zal het wel loslopen.

Lijst van calorieen in fruit

Fruit kan per soort en per stuk en in grootte verschillen. Ook hoe rijp een vrucht is heeft invloed op het aantal calorieën. Dit zijn gemiddelden, uitgegaan van een medium groot stuk fruit. Behalve het aantal calorieën is de glycemische index waarde net zo belangrijk.

Fruit met de minste calorieën

Citroen, aardbeien, watermeloen, pruimen en perziken behoren tot de fruitsoorten die de minste calorieën leveren.

Fruit met de meeste calorieën

Avocado, banaan, peer, dadels en  sinaasappel behoren tot de fruitsoorten die de meeste calorieën leveren.

 

De tabel hieronder geeft het gemiddelde aantal calorieën en de glycemische index aan per ongeveer 100 gram van een fruitsoort. 

Fruitsoort hoeveelheid calorieën G.I.
aardbeien 100 g 36 kcal 40
abrikoos met schil 3 st. (100 gr) 48 kcal 32
ananas 100 gr 60 kcal 56
appel met schil 1 st. (100 gr) 52 kcal 36
avocado 100g 160 kcal <15
banaan 1 st . 94 kcal 52
blauwe bessen 100 g 75 kcal 40
citroen 1 st. 17 kcal 23
dadels, vers 100 g 150 kcal 70
druiven 100 g 54kcal 48
frambozen 100 g 68 kcal 25
grapefruit 1 st. 82 kcal 25
kersen 100 g 64 kcal 22
kiwi 1 st 46 kcal 52
meloen (canteloupe) 100 g 48 kcal 62
nectarine 1 st. 67 kcal 42
peer 1 st. 98 kcal 39
perzik 1 st. 42 kcal 38
pruim 1 st. 36 kcal 25
sinaasappel 1 st. 86 kcal 40
watermeloen 100 g 37 kcal 72