fit achter je bureau

Hoe blijf je fit achter je bureau?

Veel zitten is slecht voor je. Uit onderzoek blijkt dat voldoende sporten de nadelen van veel zitten niet opheffen.

De Gezondheidsraad heeft in augustus 2017 een nieuwe beweegrichtlijn uitgegeven. De Gezondheidsraad adviseert nu volwassenen om wekelijks tweeënhalf uur matig intensief te bewegen. Onder matig intensief bewegen wordt verstaan: wandelen of fietsen. Verder om twee keer per week krachtoefeningen te doen en verder om niet te veel te zitten en meer te bewegen.

Maar hoe doe je dat als je een zittend beroep hebt? Hoe blijf je in beweging op je werk als je veel moet zitten?

1. Rek en Strek

Rek en strek je regelmatig uit. Vooral het rekken en strekken van je armen en draaien met de handen kan kwaaltjes als muisarmen voorkomen. Rekken houdt je soepel en voorkomt dat je spieren stijf worden. Bovendien wordt je bloedsomloop er door gestimuleerd.


2. Grijp elke mogelijkheid aan om te bewegen.

Bel of mail je collega’s niet als je er ook even naar toe kan lopen. Breng post of stukken zelf. Spaar geen klusjes op, maar doe ze één voor éen. Het is misschien wat minder efficiënt voor je werk, maar wel beter voor je gezondheid.


3. Bewegen kan ook op je stoel.

Bijvoorbeeld:

  1. Zit rechtop en draai je hoofd langzaam naar beide kanten. Naar voren en naar achteren. Draai vervolgens naar voren, opzij, naar achteren en naar de andere kant. Herhaal een paar keer
  2. Ga iets naar voren zitten, zet je handen achter je of op de leuning als je die hebt, en druk je op.
  3. Strek je voeten van je af en trek ze naar je toe.
  4. Strek om beurten je benen of allebei tegelijk.

Pagina's: 1 2 3 4 Volgende pagina