Blijvend afvallen, hoe pak je dat aan?

Wie wil afvallen weet: het gaat niet vanzelf, daar moet je moeite voor doen. Blijvend afvallen vraagt om lifestyle veranderingen waarbij je slechte ongezonde gewoonten inruilt voor nieuwe, gezonde gewoonten. Misschien adviseert je arts je om af te vallen of wil je zelf slanker en gezonder worden. Wat de reden ook is, makkelijk is het niet. Je moet een plan van aanpak maken, jezelf motiveren en zorgen dat je het volhoudt.

Stel jezelf realistische doelen

Wie blijvend wil afvallen, zal zijn lifestyle moeten aanpassen en dat kost tijd. Geef jezelf ruim de tijd om die veranderingen door te voeren. Zoek naar manieren of nieuwe gewoontes waarvan je denkt dat je ze op de lange termijn kan volhouden. In het begin ben je enthousiast en wil je misschien zo snel mogelijk afvallen. Maar verwacht niet dat je gewicht een constante dalende lijn zal laten zien. In het begin val je misschien snel af, maar na een paar weken kan het minder snel gaan of misschien blijft je gewicht even gelijk. Wees realistisch en gun jezelf de tijd.

Professionele hulp

Blijvend afvallen draait niet om snel een paar kilo’s kwijt te raken. Blijvend afvallen vraagt om veranderingen van je voedings- en beweeggewoonten en een slimme strategie. Gelukkig hoef je het niet alleen te doen als je dat niet wilt. Er zijn genoeg professionals die je kunnen adviseren en ondersteunen. Samen Sterk is bijvoorbeeld zo’n organisatie die je kan helpen om op een gezonde manier aan je gewicht en je gezondheid te werken. Vaak wordt dit soort hulp vergoed door je zorgverzekering.

Anders eten en meer bewegen

Ga anders eten

Natuurlijk wil je graag afvallen zonder honger te lijden. Door je voedingsgewoonten aan te passen kan dat best. Begin met minder snelle koolhydraten te gebruiken. Snelle koolhydraten vind je bijvoorbeeld in producten als snoep, koek, pasta, wit brood, witte rijst en frisdranken. Vervang deze snelle koolhydraten door eiwitrijke voeding (b.v. kip, vis, eieren, noten, peulvruchten), gezonde vetten en vezelrijke en gezonde koolhydraten. Dit soort voeding zorgt er bovendien voor dat je langer een vol gevoel houdt.

Meer bewegen

Wat en hoeveel je eet is heeft meer impact op je gewicht dan bewegen. Maar met sporten of bewegen verbrand je wel wat extra calorieën en het zorgt ervoor dat je fit wordt en conditie opbouwt. Weet je niet hoe je daarmee moet beginnen, dan kan je altijd gaan wandelen. Tel je stappen en bouw het aantal stappen langzaam op. Daarnaast is krachttraining ook belangrijk om spieren op te bouwen.

Staar je niet blind op getallen

Dat geldt zowel voor de getallen op de kalender, de weegschaal en het tellen van calorieën. Laat de weegschaal geen obsessie worden en maak jezelf niet gek met het tellen van calorieën. Belangrijker is dat je op een gezonde en verantwoorde manier afvalt en dat je overall gewicht uiteindelijk naar beneden gaat. Hoeveel precies en hoe lang je erover doet is minder belangrijk.

Wees niet te streng voor jezelf

Begin klein en probeer het vol te houden. Breid de gezonde veranderingen in je voedingspatroon en lifestyle langzaam uit. Maar wees daarbij niet te streng voor jezelf. Je hoeft jezelf niet alle pleziertjes te ontzeggen. Een keer smokkelen en jezelf verwennen mag best…

Nieuwsbrief