foto:unsplash/@brucemars

7 Bijkomende voordelen van fitnessen

Laatst bijgewerkt:

Het is algemeen bekend dat bewegen, trainen of fitnessen goed voor je is. Het is goed voor je hart, je spieren en je conditie in het algemeen. Het advies is om als volwassene tenminste 150 minuten per week aan een vorm van lichaamsbeweging te besteden. Als je die anderhalf uur per week verdeeld over 7 dagen, dan kom je met 20 minuten per dag een heel eind in de richting.

Natuurlijk is alleen bewegen niet genoeg om je lichaam gezond en fit te houden. Daarnaast is een gezond dieet waarmee je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt ook heel belangrijk. Wil je er meer over weten? Neem dan ook eens een kijkje op de site love4fitness.nl waar je informatie vindt over bewegen, fitnessapparaten, voeding en supplementen.

7 Bijkomende voordelen van fitnessen

Behalve dat je je beter voelt en een betere conditie krijgt door fitnessen, heeft het een aantal positieve bijkomende voordelen.

#1 Het is goed voor je humeur

Verschillende onderzoeken hebben het al aangetoond. Bewegen heeft een positieve uitwerking op je humeur en het kan helpen tegen depressieve gevoelens. Elke vorm van fitnessen waarbij je hartslag omhoog gaat, zorgt dat er stofjes in je hersenen vrijkomen zoals bijvoorbeeld serotonine, ook wel het gelukshormoon genoemd. Die stofjes kunnen helpen om pijn te verzachten, stress te verlichten en je stemming te verbeteren.

#2 Het stimuleert de hersenen

Bewegen heeft niet alleen een positieve uitwerking op je lichaam, ook je geest heeft er voordeel bij. Door bewegen stroomt er meer bloed naar de hersenen en worden er nieuwe hersencellen aangemaakt. Na het fitnessen of sporten blijken mensen zich beter te kunnen concentreren. Er zijn zelfs onderzoeken die een link leggen tussen bewegen en het vertragen van ziekten als Alzheimer.

#3 Het gaat veroudering tegen

Wetenschappers gaan ervan uit dat door matig intensief bewegen de de veroudering van cellen vertraagd wordt. Volgens onderzoek werkt bewegen en fitnessen dus zelfs door op celniveau.

#4 Het is goed voor de huid

Tijdens het fitnessen stroomt er meer bloed naar de huid. Dat bloed zorgt voor de aanvoer van zuurstof en voedingsstoffen. Die voedingsstoffen zorgen dat de huid gezond blijft en de aanmaak van collageen en elastine, stofjes die je huid stevig en elastisch houden. Door het zweten worden de poriën als het ware schoongespoeld, waardoor je huid er frisser uitziet.

#5 Het zorgt ervoor dat je beter slaapt

Matig tot intensief fitnessen kan de kwaliteit van slaap verbeteren. Het helpt je om makkelijker in slaap te vallen en beter door te slapen. Beweeg alleen niet te intensief vlak voor het slapen gaan. Je lichaam heeft 1 tot 2 uur de tijd nodig om weer tot rust te komen.

#6 Het bepaalde ziekten en kwalen te voorkomen

Bewegen kan helpen om bepaalde kwalen te voorkomen of beter onder controle te houden. Bewegen of sporten kan hart- en vaatziekten helpen te voorkomen en het heeft onder andere een positieve invloed op de bloeddruk, op diabetes type 2 en op het ontstaan van artritis.

Alle kleine beetjes helpen

Het is niet zo dat dat je heel lang of zwaar moet trainen om te profiteren van de positieve voordelen. Zelfs regelmatig 10 minuten aan intervaltraining (kort intensief bewegen afwisselen met rustig bewegen) doen, kan al helpen om hartfunctie en bloedsuikerspiegel te verbeteren. Begin klein en bouw het langzaam op.

Nieuwsbrief