botsing schade

Auto lenen, schade rijden en de autoverzekering: hoe zit dat?

 

Leen je een auto van een vriend of familielid, dan denk je er misschien maar even aan dat je weleens schade kunt veroorzaken aan en met de wagen.

Vervelend als dat gebeurt, en nog vervelender is het dat de schadekosten voor de verzekeringsnemer zijn – als de bestuurder van de wagen de schade heeft veroorzaakt. Goed, die kostenkwestie regel je dan toch gewoon onderling? Tijdens jouw autorit is de schade gereden, dus jij bent daar verantwoordelijk voor. Maar… ziet de autoverzekeraar dat net zo? En wat kun je doen als je (vaker dan eens) in de auto van een ander rijdt?


Reparatiekosten vergoed

Iedereen met een rijbewijs mag achter het stuur kruipen. Ook in een auto van een ander. Maar schade die wordt gereden, komt voor de rekening van de verzekeringsnemer van die auto – tenzij de schade door de tegenpartij is aangericht. Dit betekent dat de verzekeringsnemer een beroep op de autoverzekering moet doen als je iets van de reparatiekosten vergoed wilt krijgen. Maar naast deze kosten is er nog een ander, misschien wel belangrijker deel; de schadevrije jaren en de noclaim-korting.

Schadevrije jaren, bonusmalus en noclaim-korting

Hoe langer je schadevrij rijdt, hoe meer schadevrije jaren je opbouwt. Hoe meer schadevrije jaren, hoe hoger je op de bonusmalusladder staat én hoe hoger de korting op de autopremie is. Die korting krijg je als beloning, omdat je de autoverzekeraar geen extra kosten hebt bezorgd. Claim je schade, dan val je terug in het aantal schadevrije jaren en aantal treden op de ladder. Hierdoor gaat de korting die je op de autopremie kreeg omlaag. De premie wordt hierdoor hoger.

Schade niet altijd claimen

Bedenk voordat de verzekeringsnemer schade claimt of het reparatiebedrag waarvoor dat wordt gedaan de moeite waard is: zijn de reparatiekosten lager dan het bedrag dat deze verliest aan premiekorting? Dan kun je als veroorzaker van de schade beter zelf betalen voor de reparatie. Dus rij jij schade met iemand anders auto, dan kun je het in zo’n gevallen ook meteen makkelijk oplossen: jij betaalt voor de schade en de uitlener van de wagen verliest geen schadevrije jaren. Een ander geval is het als natuurlijk als de kosten door de schade wel heel hoog zijn.


Gappie-app

Om dit soort praktijken te voorkomen, kun je ook gebruikmaken van de app genaamd Gappie, waarmee je een tijdelijke autoverzekering kunt afsluiten. Doe je dit vaak, dan lopen de kosten wel flink op want je betaalt per uur. Maar, het is wel een uitkomst aangezien jij als lener van de auto dan gewoon verantwoordelijk bent voor schadekosten.

Regelmatige bestuurder opgeven

Rij je vaak in de auto van een ander, is dit altijd dezelfde wagen en rij je hier vaker in dan de eigenaar zelf? Dan kan de eigenaar jou misschien beter als regelmatige bestuurder opgeven; de schade is dan voor jou. Eerlijk, want jij loopt ook een groter risico op het rijden van brokken aangezien je vaker de weg op gaat. De premie verandert hierdoor wel, dus vergelijk autoverzekeringen voordat je tot actie overgaat. Zo weet je of de premie niet toevallig enorm zal stijgen als je dit doet.

Maak afspraken

Er zijn dus meerdere mogelijkheden. Hoe je ook handelt, zorg er van te voren voor dat je hierover afspraken maakt met degene waarvan je de auto leent. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is, en voorkom je dat je scheve gezichten krijgt als er wat gebeurt tijdens de autorit.