webwinkel

Hoe begin je een webwinkel?

Je hoeft tegenwoordig eigenlijk de deur niet meer uit. Een nieuwe jas bestel je op Zara.nl, die bos bloemen voor je schoonmoeder laat je aan de deur bezorgen met behulp van Bloomon, en zelfs als je benieuwd bent naar hoe een bril je staat, heeft Ace&Tate een online virtuele paskamer. Daarnaast heb je, als je eigenlijk niet echt weet wat je zoekt, grote aanbieders als Bol.com die een uitgebreid assortiment hebben van meerdere soorten producten. Maar wat als je als ondernemer ook heel graag wil starten met een webwinkel? Hoe pak je dat dan aan?

Waarom online gaan?

De belangrijkste vraag bij het openen van een webwinkel is natuurlijk wat voor product je online gaat verkopen. Er zijn inderdaad genoeg grote aanbieders, maar dat betekent niet dat kleinere concepten geen kans maken! Zoals dat in het echte leven ook geldt, vinden mensen het veel leuker om iets origineels te scoren bij een kleinere ondernemer, dan om alleen maar bij de grote jongens te slagen. Wehkamp biedt dan misschien wel 15 pagina’s aan theepotten aan, maar een handgemaakt artikel waar liefde en aandacht in is gestopt scoort vaak hoger op de ‘hebben’-lijst.

Mocht je dus als hobby iets maken waar je veel passie voor hebt, en waarover je al 20 keer hebt gehoord dat mensen er graag voor zouden willen betalen; waarschijnlijk is er een markt voor. Ben je de eigenaar van een originele winkel, en heb je het gevoel dat je klandizie misloopt omdat je online niet aanbiedt? Met behulp van de juiste software is het helemaal niet zo moeilijk om een online aanwezigheid op te bouwen.


Het voorbereidend werk

Voordat je alles online zet is het belangrijk om te bepalen wat je assortiment wordt. Als je al een winkel runt moet je voor jezelf beslissen of je al je producten online wilt zetten, of een selectie wilt maken. Als je eigen producten wilt verkopen is het verstandig om bij jezelf een inschatting te maken van wat een redelijke verwachting is voor je productie. Wil je aardewerk verkopen – om maar even bij het voorbeeld van de theepot te blijven – dan is het belangrijk om na te denken over de hoeveelheid modellen en uitvoeringen (kleur, soort glazuur) je wilt aanbieden en wat realistisch is voor jezelf om te kunnen leveren.

Het bouwen van de webwinkel

De volgende stap is natuurlijk het daadwerkelijk bouwen van de webwinkel. Dit kan overweldigend lijken, maar hoeft niet zo moeilijk te zijn! Er zijn verschillende software-aanbieders die als doel hebben om het voor iedereen toegankelijk te maken om een eigen online onderneming op te zetten. Deze diensten functioneren vaak op basis van een abonnement, en bieden een complete webomgeving aan waar jij alleen nog maar je producten in hoeft te zetten.

Het voordeel van dit soort SaaS (‘Software as a Service’)-aanbieders is dat je als beginnend online ondernemer niet bang hoeft te zijn dat je al vastloopt bij het schrijven van de code voor je site. De meeste aanbieders hebben een ruime keuze aan templates en designs waar je er een uit kunt kiezen en vervolgens kunt customizen, totdat jouw website de uitstraling heeft waar jij naar op zoek bent. Dan hoef je zelf als het ware alleen je voorraad up to date te brengen en je prijzen in te stellen.


Als de angst voor het technische aspect je tegenhoudt om een webshop te beginnen, dan kunnen SaaS-aanbieders je helpen om over deze drempel heen te stappen. Verkoop die zelfgebreide sokken waar iedereen standaard jaloers op is, of kom als offline winkelier in contact met een volledig nieuwe groep online klanten waarvan je niet eens wist dat ze bestonden! Met behulp van de juiste software is het allemaal lang niet zo onbereikbaar als dat het misschien van buitenaf lijkt.