Categorieën
Belasting Eigen bedrijf

Kies jij voor bijtelling volgend jaar?

Ben je ondernemer of als werknemer en rijd je in een auto op de naam van de zaak? Dan krijg je ongetwijfeld te maken met het begrip bijtelling. Het aantal kilometers dat je privé met je zakelijke auto onbelast mag rijden, is vastgesteld op 500 kilometer per jaar. Maak je meer dan 500 privé kilometers per jaar, dan wordt dit belast met de zogenaamde bijtellingsregeling. Wat wordt er verstaan onder bijtelling, wat zijn de huidige regels en wat verandert er in 2020?

Wat is bijtelling?

De bijtelling is een regeling vanuit de Belastingdienst. Rijd je 500 kilometer per jaar of meer voor privédoeleinden met een zakelijke auto? Dan betaal je hierover een bepaald percentage belasting. De hoogte hiervan wordt bepaald door de cataloguswaarde van je auto en de CO2-uitstoot. Hoeveel kilometers je zakelijk en privé rijdt, houd je eenvoudig bij met een sluitende rittenregistratie. Dit doe je in Excel, maar er zijn ook apps op de markt die het jou gemakkelijk maken of kies voor een automatisch kilometerregistratiesysteem.

Wat zijn de huidige regels?

In 2019 zijn er twee tarieven voor de bijtelling: 4 procent voor auto’s zonder uitstoot en 22 procent voor auto’s met CO2-uitstoot. In 2017 is de normale uitstoot bijgesteld van 25 naar 22 procent. Het verlaagde bijtellingspercentage is geldig voor een periode van 60 maanden. Na afloop van die 60 maanden wordt het bijtellingspercentage bijgesteld naar de dan geldende normen.

Wat verandert er in 2020?

In 2020 staan er jou een aantal veranderingen te wachten. In de afgelopen waren er een aantal bijtellingspercentages. Voor elektrische auto’s gold in 2019 een percentage van 4 procent en voor auto’s met CO2-uitstoot een percentage van 22 procent. In 2020 stijgt het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s naar 8 procent. Tussen 2020 en 2026 wordt de bijtelling voor elektrische auto’s stapsgewijs verhoogd naar 22 procent. Dit onder voorbehoud van eventuele politieke wijzigen die volgen na het gepresenteerde Klimaatakkoord.

Bijtelling elektrische auto’s in 2020

Koop je in 2020 een elektrische auto met een cataloguswaarde tot € 50.000,-? Dan betaal je 8 procent bijtelling per jaar. Bij een hogere cataloguswaarde betaal je over het gedeelte hoger dan € 50.000,- 22 procent bijtelling. Er is dan sprake van een gecombineerd bijtellingspercentage. Overigens geldt het lage bijtellingstarief ook voor auto’s die volledig rijden op waterstof.

Tabel bijtelling de komende jaren

Bijtellingspercentages 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Benzine of diesel Het standaard tarief van 22%
Bijtelling waterstof 4% 8% 12% 16% 17% 22%
Bijtelling elektrisch 4% 8% 12% 16% 17% 22%
Bijtelling cap* Geen €50.000 €45.000 €40.000 n.v.t.
*De bijtelling cap voor elektrische voertuigen. Boven dit bedrag is het bijtellingstarief van 22% van kracht.
Bron: klimaatakkoord 2019 (PDF).


Wil je in 2020 geen omkijken hebben naar je rittenregistratie? Kies voor een sluitende rittenregistratie en ga met een goed gevoel de weg op.

Categorieën
Belasting

Belastingparadijzen bestaan nog

belastingparadijzen bestaan nog

Belastingparadijzen zijn sinds de economische crisis meer in opspraak gekomen. Ze worden vaak met illegale praktijken en witwassen in verband gebracht.

Er zijn belastingverdragen gesloten en de zwarte lijst van de OESO is nu ook geheel verdwenen. Maar zijn er ook echt geen belastingparadijzen meer? Het tegendeel is waar…!

Belastingparadijzen bestaan niet meer?

Belastingparadijzen zouden niet meer bestaan, getuige de uitwisselingsverdragen en het verdwijnen van de zwarte lijst van belastingparadijzen. We hebben al eens verteld hoe betrouwbaar de OESO lijsten van belastingparadijzen zijn. Maar de praktijk ligt anders. Tot op heden zijn belastingparadijzen nog altijd booming business. Ook al zijn er wat zwartspaarders die gebruik hebben gemaakt van de inkeerregeling om hun geld in te leveren, de echte stroom van geld naar het buitenland vindt plaats bij de bedrijven en groeit nog altijd.

Meer geldverkeer naar belastingparadijzen

Gegevens van accountantskantoor Deloitte staven dat: van alle grote financiële instellingen hadden een op tien in 2001 afdelingen in offshore centra. In 2008 hadden al drie van de vier grote financiële instellingen afdelingen in offshore centra, waar ze alle diensten aanbieden. De afgelopen 5 jaar is de werkgelegenheid in offshore centra met 1800 procent gestegen.

Er zijn een hoop belastingontwijkende mogelijkheden waar met name bedrijven aan kunnen denken, en het is dan ook geen toeval dat er bijv. van België en Nederland dagelijkse vluchten worden aangeboden naar het eiland Man. Dit laatstgenoemde eiland (niet alle belastingparadijzen zijn tropisch!) kent 76.000 inwoners, 30.000 ondernemingen en zo’n 50 miljard aan spaargeld op bankrekeningen. Ook het overzichtje van het Tax Justice Network laat zien dat er eerder meer dan minder geld bij belastingparazijden terecht komt.

Creatieve oplossingen voor fiscaal voordeel

En dan te bedenken dat de Isle of Man, zoals het officieel genoemd wordt, netjes op de witte lijst van de OESO staat. Geen belastingparadijs dus, evenals de Kanaaleilanden en de Maagdeneilanden. Zelfs de Seychellen zijn volgens het witte lijstje OK, een beetje schijnheilig is dat wel.

Dat de geldstromen echter niet verminderd zijn, toont aan dat een slimme internationale taxplanner veel meer doet dan werken met belastingparadijzen. Er zijn foundations, trusts, slimme perfect legale structuren, treaty shopping… te veel methodes om op te noemen, om fiscaal voordeel te krijgen, door een slim maar perfect legaal gebruik van dubbelbelastingverdragen.

Sommige zaken blijven hetzelfde…

Tussen veel landen is er daarom ook een echte fiscale slijtageslag begonnen met belastingtarieven naar beneden toe, alleen hebben Nederland en België dit nog niet echt begrepen. Wel zijn er prachtige structuren denkbaar in centraal of oost Europa. Ook is er de leuke mogelijkheid van een E-zone company, een onderwerp op zich. Kortom het is een ingewikkelde en complexe wereld geworden, waarin menigeen misschien nog wel eens nostalgisch terugdenkt aan de brievenbusvennootschappen en koffers met geld uit de jaren ’70.

De wereld is internationaler geworden en het gaat nu om een miljardenbusiness, waar alle grote bedrijven in mee draaien. Ook al zijn de methoden veranderd en is er voor criminelen geen plaats meer, één ding is echter hetzelfde gebleven: er zijn nog steeds tal van mogelijkheden om met slimme internationale constructies de inkomsten te optimaliseren.

 

Wie meer wilt weten over de fiscale aspecten van ondernemen, of wie persoonlijk advies wenst, kan terecht bij De Hoon & PartnersEen jong kantoor dat persoonlijke dienstverlening hoog in het vaandel draagt. Helderheid staat centraal: helderheid in de adviezen en in de tarieven. Het kantoor is gesticht door Iven De Hoon, met meer dan 15 jaar ervaring heeft opgebouwd in fiscale en juridische dienstverlening.

Categorieën
Belasting

Je geld mag in het buitenland staan

je geld mag in het buitenland staan

Het einde van het bankgeheim, samenwerkingen met Lichtenstein en Zwitserland, het lekken van gegevens, de inkeerregeling… de media staan er bol van, breng je geld direct terug naar Nederland!! Iedereen doet het.

Maar is dat echt wel nodig, en mag je niet keurig legaal je geld in het buitenland laten staan?

Belastingdienst: zet je geld in Nederland!

In 2009 is er volgens de Belastingdienst ongeveer 2 miljard euro in Nederland aangegeven via de zogeheten inkeerregeling. Na alle media-aandacht en de aangekondigde hogere boetes die nu gelden voor zwartspaarders hebben een hoop mensen – en niet alleen de zwartspaarders overigens – hun buitenlandse rekening opgeheven en het geld terug naar Nederland gehaald.

De boete die mensen krijgen als ze niet tot inkeer komen en worden gesnapt, gaat omhoog naar 300 procent. Als mensen hun geld buiten het zicht van de fiscus op een bank in het buitenland zetten, kan Nederland er geen belasting over heffen.

Verzwegen inkomsten over Nederlandse tegoeden kunnen door de Belastingdienst maar over de laatste vijf jaar worden teruggevorderd, maar voor geld op bankrekening in het buitenland maakt de Hoge Raad van het Europese Hof een onderscheid. Hier geldt een langere verjaringstermijn van 12 jaar, “met het oog op de doeltreffendheid van fiscale controles en de bestrijding van belastingfraude”.

Hard roepen

Maar zij die het hardst roepen, laten waarschijnlijk hun geld zelf waarschijnlijk lekker staan in het buitenland. Wat zou er met het geld gebeuren dat je naar een Nederlandse rekening overmaakt… Tip: hou in het achterhoofd dat de Nederlandse overheidsschuld in recordtempo oploopt. Juist, je raadt het al: vermogensbelasting of nog veel erger. Trap dus niet in de val! En de private bankers vertellen allerlei angstaanjagende verhalen… maar desondanks hebben Luxemburg en Zwitserland hun bankgeheim zo goed als intact kunnen behouden.

Natuurlijk, de banken in Nederland hebben ook maar al te graag dat ze jouw geld kunnen beheren… om vervolgens hun bonussen ermee te kunnen betalen. Maar er zijn genoeg intelligente structuren zoals de Luxemburgse SPF, de Foundation maar ook de Luxemburgse Tak 21/23 waarmee je op een creatieve en legale manier je geld belastingvrij kunt beleggen.

Veel mensen wijken uit naar het buitenland, omdat ze er genoeg van hebben dat dat hun kinderen op het vermogen waar ze zo hard voor hebben gewerkt 27% successierechten betalen. Geld dat in de bodemloze put verdwijnt. O ja, het is mogelijk om je kinderen het geld te schenken tegen 3%. Dat is slim, maar je bent het geld dan wel echt kwijt en misschien gaat die arrogante schoondochter er wel mee lopen! In vele gevallen is er niks mee dat uw geld in het buitenland staat. Laat je daarom professioneel begeleiden. Tegen de massa in gaan is vaak de beste zet…

 

Wie meer wilt weten over de fiscale aspecten van ondernemen, of wie persoonlijk advies wenst, kan terecht bij De Hoon & PartnersEen jong kantoor dat persoonlijke dienstverlening hoog in het vaandel draagt. Helderheid staat centraal: helderheid in de adviezen en in de tarieven. Het kantoor is gesticht door Iven De Hoon, met meer dan 15 jaar ervaring heeft opgebouwd in fiscale en juridische dienstverlening.

Categorieën
Belasting

Zwart geld en wit wassen

zwart geld en wit wassen

Zwart geld – wat is dat eigenlijk precies? En hoe kun je zwart geld nu wit wassen? De Belastingdienst en het ministerie van Financiën weten wel dat er nog veel zwart geld er nog in omloop is.

Over de jacht van de Jager, de opsporing en inkeer, en recente maatregelen om zwart geld op te sporen.

Wat is Zwart geld?

Zwart geld is geld waarover geen belasting betaald is. Het gaat daarbij zowel om ‘eerlijk’ verdiend geld als om de poen die illegaal met criminele acties verkregen is (het laatste vaak aangeduid als pikzwart).

Wit wassen

Om zwart geld openlijk te kunnen gebruiken, moet het wit worden gewassen. Geld witwassen is het proces waarbij criminelen het idee wekken dat het geld dat ze uitgeven eigenlijk van hen is. In het klein gebeurt dat via normale dagelijkse uitgaven, in de supermarkt maar ook met contante betalingen van huur van vakantiehuisjes in het buitenland enz.

Het wordt moeilijker om grote sommen geld (uit (drugshandel, bankovervallen, terroristische activiteiten of andere zware criminaliteit) wit te wassen. De aanschaf van plezierjachten, en witten via casino fiches bijvoorbeeld, staat tegenwoordig onder controle van FIOD (Fiscale Inlichtingen- en OpsporingsDienst). Creatieve criminelen vinden echter nog altijd alternatieve witwas-praktijken die minder eenvoudig op te sporen zijn. Wat te denken van een kroeg waar vaten bier op het riool geloosd worden om op papier de werkelijke omzet te kunnen verdubbelen…

Hoeveel geld is zwart?

Om hoeveel geld gaat het eigenlijk? Er wordt veel over gegist en geschat, de werkelijkheid is (dat spreekt vanzelf) nooit exact te achterhalen, maar er zou in Nederland 4 á 5 miljard euro in omloop zijn. Dat is het geld dat “zonder bon” van hand tot hand gaat. En op allerhande buitenlandse banrekeningen in belastingparadijzen wordt ook nog 20 miljard euro uit Nederland verondersteld te zijn “verstopt”.

Opsporing en Inkeer

20 Miljard euro is een flinke som (zwart) geld. Staatssecretaris de Jager van Financiën steunt de FIOD daarom in de jacht op het zwarte geld in het buitenland. Hij doet dat door het afsluiten van verdragen met een toenemend aantal landen over het openen van het bankgeheim. Er zijn nu ondere andere al samenwerkingsverdragen getekend met Aruba, Bahrain, België, Bermuda, Britse Maagdeneilanden, Kaaimaneilanden, Luxemburg, Monaco, Andorra, Liechtenstein Nederlandse Antillen, Oostenrijk, San Marino en laatstelijk ook Zwitserland. Vooral de internationale aanpak in samenwerking met Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) werpt zijn vruchten af.

Zijn alle bankgegevens bekend?

Betekent dat nu dat alle bankgegevens van Nederlandse rekeninghouders uit die landen ook in Nederland bekend zijn? Nee, in de meeste gevallen wordt alleen openheid gegeven als specifieke gegevens opgevraagd worden, op naam en/of banknummer. Alleen België gaat per 01-01-2010 de gegevens van alle Nederlandse rekeninghouders naar de fiscus sturen. We zijn per slot van rekening niet voor niets goede buurtjes.

Een andere maatregel van staatssecretaris de Jager is geweest om de boete voor de zogenaamde box-3-ontduiking van 100% (van het ontdoken belastingbedrag) te verhogen naar 300%. Als je dus 10.000 euro aan zwart geld hebt en je gepakt wordt, moet je het 4-voudige van de normale belasting betalen. Er is ook een inkeerregeling, voor als je je leven wilt beteren. Hij geldt in ieder geval tot eind van dit jaar. Je krijgt dan geen boete en hoeft alleen je achterstallige belasting-betaling (tot maximaal 12 jaar terug) nog te doen, als je netjes je niet of onjuist aangegeven buitenlandse vermogensbestanddelen aanmeldt via de inkeerregeling. Deze inkeerregeling voor mensen met gelden die al meer dan 2 jaar op buitenlandse rekening staan is in 2009 redelijk succesvol (600 miljoen euro was aangemeld tot 1 oktober, met een gemiddeld bedrag van € 226.000 per persoon). Het merendeel van die 600 miljoen kwam uit Zwitserland, Luxemburg en België.

Categorieën
Belasting

Schenken aan de kinderen

Bent u van plan om dit jaar een grote schenking te doen aan uw zoon of dochter?

Het is een goed moment om gebruik van te maken van de schenkingsvrijstellingen. We vertellen u graag meer over de belastingregels waar u van kunt profiteren. Ook leest u dat het eenvoudiger is geworden om uw kinderen te helpen bij het kopen van een huis.

Verhoging leeftijdsgrens

In 2013 veranderen er twee dingen. De leeftijdsgrens is opgeschoven van 18 tot 35 jaar naar 18 tot 40 jaar. U mag nu dus ook uw kinderen die ouder zijn dan 35 jaar helpen met een schenking. De bedragen die u vrij van schenkbelasting mag schenken zijn extra verhoogd. Het bedrag voor een eenmalige schenking is voor 2013 € 24.676,-. Wilt u uw kind helpen bij de aankoop van een huis of het betalen van een dure studie? In 2013 mag u een bedrag van maximaal € 51.407,- schenken. Voorwaarde is dan wel dat uw kind de schenking gebruikt voor de aankoop van een eigen woning of om een dure studie te betalen.

Schenken aan kinderen van 40 jaar of ouder

Is uw zoon of dochter 40 jaar of ouder, dan kunt u de genoemde bedragen niet schenken zonder schenkbelasting te betalen. Is de huwelijkspartner van uw kind jonger dan 40 jaar? In dat geval kunt u toch profiteren van de vrijstelling. De belastingdienst ziet echtparen als één. Het geldt dus alleen als uw kind getrouwd is. U kunt natuurlijk wel altijd het jaarlijks vrijgestelde bedrag schenken zonder schenkbelasting te betalen. Voor 2013 is dat € 5.141,-. Als u meer schenkt betaalt uw zoon of dochter 10% schenkingsbelasting over het bedrag dat de vrijstelling overtreft.

Uw kind helpen bij de koop van een huis

In de huidige woningmarkt helpen veel mensen hun kinderen bij het kopen van een huis. Heeft u in 2010 of 2011 een schenking gedaan, zodat uw zoon of dochter een huis kon kopen? Dan weet u vast nog dat u naar de notaris bent geweest om een notariële akte op te laten stellen. Wilt u in 2013 nogmaals schenken om één van uw andere kinderen te helpen bij de aankoop van een huis, dan zit het anders. Een notariële akte is dan namelijk niet meer nodig. Dat scheelt u tijd, geld en moeite.

Uw kind koopt een huis in het buitenland

Tot voor kort was het niet duidelijk of u ook mocht helpen bij het kopen van een huis als uw kind in het buitenland ging kopen. Met de invoering van de nieuwe regelingen geldt de vrijstelling ook voor de aankoop van huizen in het buitenland. De voorwaarde is dan dat uw kind een huis koopt in het land waar hij of zij werkt. U kunt dus niet helpen bij het kopen van een boerderij in Frankrijk als uw kind in Nederland werkt. Een andere voorwaarde is dat Nederland een belastingverdrag moet hebben met het land waarin uw kind werkt en een huis koopt.

Wilt u meer weten over het helpen van uw kind bij de aankoop van een huis? Bekijk dan dit artikel over schenken. Hierin staan de voor- en nadelen duidelijk op een rij.
Auteur: Tanja van Dijk, ABN AMRO

Categorieën
Belasting

De schaduwzijde van belastingparadijzen

schaduwzijden van belastingparadijzen

Veel mensen en bedrijven houden niet van belasting betalen. Door een bankrekening en vaak firma aan te houden in een belastingparadijs (een land waar niet of nauwelijks belasting hoeft te worden betaald) voorkomen ze op die manier dat ze hun inkomsten of vermogen belast wordt.

Er zit echter ook een keerzijde aan deze belastingparadijzen…

Constructie

Een belastingparadijs is een land of (juridische entiteit) met een relatief gunstig belastingstelsel. Je betaalt er bijvoorbeeld heel weinig of geen inkomstenbelasting, schenkingsrecht, successierecht, of vermogensbelasting over je geld. Dat is uiteraard gunstig voor jou, maar het belastingparadijs zelf is ook gebaat bij zijn klanten. Zij verdienen aan de registratiekosten voor het openen van een bankrekening en eventueel het oprichten van een bedrijf aldaar. Ook hopen ze dat de rijken die er hun geld brengen het ook in het belastingparadijs zullen uitgeven. In landen als Monaco wordt dat ook rijkelijk gedaan.

Een ander voorbeeld van een belastingparadijs is Nuaru. Het eilandje kent geen enkele belasting, behalve luchthavenbelasting. Dubai is ook een bekend 0%-belastingparadijs. Of dichter bij de deur, de British Virgin islands, en als je bijv. een bedrijf legaal vestigt op Curacao, dan betaal je slechts 2% winstbelasting in plaats van de maximaal 52% in Nederland.

Staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën heeft in 2009 wel een aantal verdragen gesloten met belastingparadijzen. Dit verdrag regelt de uitwisseling van fiscale informatie, om belastingontduiking en fraude tegen te gaan. Als je in een buitenland gaat bankieren dien je dat dus wel netjes binnen de regels van de wet te doen.

We komen in andere artikelen terug op bekende veelgebruikte constructies om belasting te ontwijken. Dit is complex en hangt af van elke situatie. Een constructie wordt bijv. door onze in Londen wonende prinses Christina gebruikt. Door een Trust op te richten en haar geld op Guernsey te stallen, met een brievenbusfirma op adres van Paleis Noordeinde, betaalt ze geen vermogensbelasting en bespaart ze ook inkomstenbelasting. Ondanks de uitwisseling van informatie zijn er nog meer dan genoeg mogelijkheden om op legale manier minder belasting te betalen.

 

Grootschalig

Naar schatting verloopt meer dan de helft van al het geldverkeer via zogenaamde belastingparadijzen. Volgens schattingen loopt Duitsland alleen al jaarlijks ten minste 100 miljard Euro mis aan belastinginkomsten, doordat geld weggesluist wordt via belastingparadijzen.

En dat wordt niet alleen gedaan om zwart geld wit te wassen, maar ook voor bedrijven om de winst te drukken en zo minder belasting hoeven te betalen. Bedrijven als Enron, Northern Rock, en UBS maakten gebruik van belastingparadijzen om belastingbetaling te voorkomen. Northern Rock had bijv. 50 miljard euro weggesluist naar een eilandje op naam van een stichting ten behoeve van kinderen met het Syndroom van Down. Uiteraard was dat slechts een dekmantel.

Andere bedrijven richten B.V.-tjes op in belastingparadijzen, verkopen hun goederen goedkoop aan een van die B.V.’s, die ze vervolgens tegen marktprijs weer doorverkoopt. De winst wordt vervolgens belast met tarief van het belastingparadijs. Enron had 3500 van zulke nep BV-tjes, op de Cayman eilanden en andere exotische locaties.

 

Keerzijde

Het klinkt misschien sympathiek om via een slimme constructie minder belasting te betalen. Maar er zit ook een keerzijde aan deze manier van belastingomzeiling. Schattingen van het geld dat wordt weggesluist uit de 49 armste derdewereldlanden naar belastingparadijzen lopen uiteen van 8 tot 10 miljard dollar per jaar. Hierdoor lopen deze landen tussen de 2.5 tot 3 miljard dollar mis aan belastinginkomsten.

Dat is een van de redenen waarom de G20 recentelijk strenger probeert op te treden tegen belastingparadijzen. Door uitwisseling van informatie tussen landen zijn er inderdaad de laatste jaren meer mensen betrapt die bijv. zwart geld achterhhielden op buitenlandse bankrekeningen.

Of dat het het eind van de belastingparadijzen betekent, is echter te betwijfelen. Voor criminelen en mensen die een hoop zwart geld proberen te verbergen, is het inderdaad een stuk moeilijker geworden. Maar er zijn nog altijd meer dan genoeg mogelijkheden voor de belastingplichtigen die op een slimme manier en volgens de regels methoden vinden om de weg van de minste belasting te bewandelen.

Categorieën
Belasting

Belastingparadijzen

belastingparadijzen

De OESO houdt lijsten bij van belastingparadijzen die zich volgens hen niet aan de internationale regels willen houden. 2010 is het eerste jaar dat ingegaan is, terwijl er geen enkel land meer op de zwarte lijst staat.

En ook de grijze lijst van landen die zich onvoldoende houden aan belastingnormen wordt steeds kleiner. Maar wat is de waarde eigenlijk van al die lijstjes van de OESO?

OESO

Eerst wat achtergrond over de lijstjes van de OESO. De OESO is een club oude industrielanden die in 1961 opgericht is met als doel om het economisch en fiscaal beleid van de deelnemende landen beter op elkaar af te stemmen. In praktijk wordt dat afstemmen onder meer gedaan door andere landen onder druk te zetten, bijv. door een zwarte lijst van ‘onwillige belastingparadijzen’ te publiceren, landen die belastingfraude zouden aanmoedigen met hun privacywetgeving. Het is opmerkelijk dat landen als China, Brazilië en India bijvoorbeeld niet bij de OESO mogen horen, die probeert aan de rest van de wereld haar wil opleggen.

Drie Groepen

Op verzoek van de G20 heeft de OESO drie lijstjes opgesteld. Sinds 2009 zijn er nu drie groepen die de OESO onderscheidt: de goede (wit), de foute (grijs) en de echte schurken (zwart). Op de zwarte lijstjes staan landen die zich onvoldoende houden aan de internationale belastingnormen, de grijze hebben beterschap beloofd maar die is nog niet zichtbaar.

Geen zwarte lijst en een slinkende grijze lijst

In Mei 2009, besloot de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) om de laatste landen van de zwarte Lijst van belastingparadijzen te halen. Op die lijst figureerden landen als Costa Rica, Maleisië, Uruguay en de Filippijnen. Het resultaat: er is geen juridische entiteit meer die momenteel te boek staat als niet meewerkend belastingparadijs.

En ook heeft de OESO een aantal landen – waaronder Zwisterland, België en de Nederlandse Antillen – vorig jaar van de grijze lijst geschrapt. Meestal wordt als reden opgegeven dat er een overeenkomst getekend is, die de belastingautoriteiten recht geeft op informatie over (bijv. Zwitserse) bankrekeningen.

Drukmiddel

Je zou kunnen opmerken dat landen als Hong Kong en Macao, die voor de handige ondernemer toch leuke fiscale voordelen kunnen bieden, niet op de grijze lijst staan. Het verhaal dat de ronde doet is dat de Chinezen op de G20 dreigden om de conferentie op te blazen als Hong Kong op de lijst werd gezet. De Verenigde Staten zullen toen wel ingebonden hebben, afhankelijk als ze zijn van Chinees krediet. De loftrompet werd zelfs geblazen over Hong Kong en zijn openheid over belastinginformatie.

En hoe kun je nu van die grijze lijst afkomen, van landen die samenwerking toegezegd hebben maar in praktijk nog niet geheel de OESO bevredigen? Eén van de gestelde mogelijkheen om van de lijst af te raken is om met minimaal twaalf landen dubbelbelastingverdragen te sluiten. Al snel bleek dat sommige landen hierin populair waren: er worden vlotjes verdragen afgesloten met Groenland, Ijsland, en andere kleine economische spelers.

De drijvende krachten achter de OESO staan zelf uiteraard allemaal op de witte lijst. Zo hebben de Verenigde Staten geen probleem om hun British Virgin Islands op de witte lijst te zetten en de Britten hun Isle of Man, en Jersey erop geplaatst. Uiteraard ondergraaft dit de geloofwaardigheid van de lijsten. Het is maar de vraag, of deze lijstjes zo tot meer samenwerking leiden…

Bankgeheim

Er is géén zwarte lijst meer, maar landen houden gewoon hun eigen lijstjes bij. En ook al dromen sommigen over het einde van het bankgeheim, zoals Marco Borsato al weet, dromen zijn bedrog. Er gaat zo goed als niets wijzigen. Al de rest is stemmingmakerij. In de landen buiten Europa heeft het bankgeheim niets te maken met belastingontwijking. Dat dit in Europa wel het geval is, heeft uiteraard te maken met de torenhoge Europese belastingdruk.

In Azië heeft het bankgeheim meer te maken met eergevoel, en men wil niet dat bij zakelijke transacties zoals overnames het bekend wordt hoe ver men kan gaan in een deal. Je wilt bijv. ook hier niet dat iemand weet hoeveel geld de vakbond heeft, want dat kan zijn positie ondermijnen.

In de Latijns-Amerikaanse landen heeft bankgeheim alles te maken met veiligheid. Als de fiscus weet hoeveel er staat op je rekening in Mexico, dan zijn je kinderen binnen een dag ontvoerd en kun je beginnen om het losgeld te verzamelen.

Op een congres in Singapore vorig jaar door alle aanwezigen, inclusief Hong Kong, nogmaals bevestigd dat zij nooit het bankgeheim zullen opgeven. De Zwitsers zullen in heel belangrijke fraudedossiers à la Madoff wel schoorvoetend meewerken, maar het staat buien kijf dat zij niet meewerken aan ‘fishing’. De Nederlandse belastingdienst kan dus geen briefje schrijven naar de Zwitserse banken met de vraag of de heer Jan K. de Jager een bankrekening heeft in Genève, en of ze in dat geval het saldo even kunnen doormailen.

Privacy

In een land met een overheid die goed functioneert hoeft de fiscus niet bang te zijn voor een bankgeheim. Het bankgeheim is een fundamentele peiler van het recht op privacy. Sommigen werpen het argument op dat “wie niets te verbergen heeft, is niet gebaat bij het bankgeheim”. Dat is natuurlijk evident. En de meesten van ons hebben thuis ook niets te verbergen, maar hebben toch gordijnen en een voordeur. Privacy is een grondrecht.

Het bankgeheim heeft een paar keer gekraakt doordat zogenaamde criminelen bij een bank de informatie stalen en doorspeelden aan nationale overheden (uiteraard voor een mooie vergoeding). Dat had impact op personen die op privé naam een rekening bij de betreffende bank hadden geopend. Het is natuurlijk verstandiger om een rekening op naam van een vennootschap, een trust of stichting te openen, of te kiezen voor een discrete Luxemburgse Tak 21 of 23. Dat zijn gekwalificeerde individuele levensverzekeringen, al dan niet unit linked.

Veel internationaal georiënteerde bedrijven doen aan fiscale optimalisatie, zonder één wetsbepaling te overtreden. De schatkisten zullen niet gevuld raken door de zwarte en grijze lijsten die de OESO opstelt.

Belasting besparen blijft

Neem een Nederlands bedrijf dat een vestiging opent aan de Zwarte Zee in Bulgarije, en het personeel daar een schijntje betaalt in vergelijking met de kosten in Nederland. Het Bulgaarse dochterbedrijf betaalt in Bulgarije 10% vennootschapsbelasting. Dan is er nog 90% over dat netjes binnen de EU naar Nederland komt.

Neem dat een Vlaams bedrijf effectief een vestiging opent in Sofia en zijn personeel daar uiteraard een habbekrats betaalt. Deze Bulgaarse dochter betaalt vervolgens 10% vennootschapsbelasting in Bulgarije. Vervolgens is er nog 90% over dat netjes binnen de EU naar de Nederlandse BV stroomt, en hier haalt de aandeelhouder de winst er uit als dividend tegen 15% dividendbelasting. Totale kosten zijn dan 25%; als je dit als Nederlander in eigen land had gedaan dan spraken we over een minimale kostprijs van 50%… Dit is dus een perfect legale constructie waar géén speld – hoe klein ook – is tussen te krijgen.

Met de benodigde creativiteit zijn er heel wat middelen om op een perfect legale manier een hoop belastingen te besparen, uiteraard zonder één wetsartikel te overtreden. Hier verandert de OESO met zijn lijstjes niets aan. Sommige landen zullen hun wetgeving aanpassen, maar op de keper beschouwt blijft het ‘business as usual’.

Categorieën
Belasting

Online gokken of poker spelen

online gokken

Online gokken is populair – meer dan een half miljoen Nederlanders gokken weleens op internet. Maar strikt genomen is een gokje wagen in een online casino officieel niet zomaar toegestaan.

Wie het belachelijke inziet van de Nederlandse Wet op Kansspelen die zal begrijpen waarom steeds meer websites en gokkers uitwijken naar het buitenland.

Webgokverbod

Gokken blijft een kansspelletje natuurlijk, een speling van het lot. Maar er zijn ook mogelijkheden om te gokken waarbij behendigheid en kennis een rol speelt, zoals bij pokeren en bij gokken op sportwedstrijden. Met kennis van zaken kun je hier je winstkansen vergroten. Als je er goed in bent, kun je er een hoop mee verdienen. Maar ook deze vormen van internetgokken zijn officieel in Nederland niet toegestaan. Als er al op internet gegokt zou mogen worden, dan alleen bij de door het ministerie van Justitie erkende instanties.

Gokken – in wat voor vorm dan ook – wordt immers gezien als een kansspel, en kan verslavend zijn. Gokverslaving. Ai. Dat moeten we reguleren, bedacht de Nederlandse overeid, en kende monopolies toe aan een drietal Loterijsoorten: de Lotto, Staatloterij en de Goededoelenloterijen. De Lotto en Staatsloterij worden door de overheid uitgebaat (of is het uitgebuit?), en de Goededoelenloterijen zijn in handen van het bedrijf Novamedia, waar o.a. de vier directeuren van de moederholding 2,05 procent op van de bruto-omzet in eigen zak steken als vergoeding voor het creatieve concept. Wat een goed doel.

Ook bij de belasting populair

Meer dan een half miljoen Nederlanders gokken wel eens op het internet. Met een kleine 100 euro aan uitgaven per persoon kom je toch op een redelijke omzet voor het gokken op internet, ook al valt deze nog altijd in het niet in vergelijk met de inkomsten van de staatsloterij. Maar de trend is gezet, online gambling wordt steeds populairder, en helaas ook het belasten ervan. Bijna alles wordt zo onderhand belast, het is nog wachten op de ademhalingsbelasting. Ja ja, haal maar eens diep adem, want dat gokken op internet dat je wel eens doet, dat is eigenlijk niet toegestaan. Laat staan het aanbieden van gokdiensten op internet, dat is al helemaal uit den boze.

Online gokken: via het buitenland!

Veel aanbieders wijken dan ook uit naar het buitenland, de goksites huizen in het buitenland op exotische eilanden, waar vervolgens de diensten keurig in het Nederlands worden aangeboden.

Ook in Azië en Rusland zijn veel goksites gehuistvest. Laat je dus niet vangen want er zijn slechts weinig landen in de wereld waar het online gokken strict gereglementeerd is. In een aantal landen is het echt verboden en in de meeste landen wordt het gewoon gedoogd. Slechts een enkel land heeft een echte wetgeving hieromtrent, zoals Panama en ook Malta.

Voor degenen die een online goksite willen opzetten is Malta een prima locatie om je bedrijf op te richten, met de juiste opzet kun je hiervoor een net, legaal bedrijf oprichten. Degenen die hun geld verdienen met poker of andere kansspelen hebben ook diverse fiscale mogelijkheden om hun inkomsten te optimaliseren binnen de grenzen van wat wettelijk toegestaan is, van kleine trucs tot tot en met het effectief verhuizen naar een land waar de inkomsten laag belast worden.

Veel gokkers vinden het oneerlijk dat instanties van de Nederlandse staat op valse gronden het monopolie claimen op (online) gokken. En volgens velen is het dat ook, en is de Nederlandse Wet op de Kansspelen in strijd met het verdragsrecht en het vrije verkeer van diensten in Europa. Betaal als gokker dan ook géén belastingen, maar organiseer je bedrijvigheden op een fiscaal slimme manier. Er zijn hier legio mogelijkheden van Costa Rica tot Malta, en van Gibraltar tot Macao. Totdat de Nederlandse overheid erachter komt dat het beter is om het online gokken op fatsoentlijke wijze te regelen, zullen de inkomsten eruit blijven wegvloeien naar andere landen.

Categorieën
Belasting Sparen

Belasting betalen over je spaargeld?

belasting betalen over je spaargeld

Als je spaargeld hebt dan moet je dat opgeven bij je belastingaangifte. Hoeveel belasting moet je betalen?

In Nederland betaalt iedereen inkomstenbelasting over zijn bezittingen. Officieel betaal je 30% belasting over het veronderstelde rendement (forfaitair rendement) van 4%. Per saldo betaal je dus 1,2%. Simpelweg betaal je over je vermogen in Box 3 dus 1.2% inkomstenbelasting. Er wordt niet gekeken naar wat het werkelijke rendement was. Dat kan dus meevallen of tegenvallen. Dat betekent wel dat als je geld in 2014 op een gewone spaarrekening stond, je meer zal moeten betalen dan je aan rente hebt ontvangen, vanwege de lage rente op spaarrekeningen van dit moment.

Peildatum spaarsaldo

De belasting keek voor 2010 op 1 januari en op 31 december naar de waarde van je bezittingen, waaronder het saldo op je spaarrekening. Je moet dan belasting betalen over het gemiddelde van het saldo op 1 januari en op 31 december. Vanaf dit jaar is dat veranderd, de heffing moet nu worden betaald over het vermogen op 1 januari van het belastingjaar. Dat wil zeggen, dat het saldo op 1 januari 2014 de heffing voor 2014 gaat bepalen. Dat kan gunstig zijn als je gedurende het jaar meer gaat sparen, maar het kan ongunstig zijn als je saldo aan het eind van het jaar een stuk lager is doordat je geld hebt uitgegeven..

Vrijstellingsbedrag sparen 2014

Tel al uw spaartegoeden bij elkaar op. Van het total trekt u het heffingvrije vermogen af  is voor 2012, 2013 en 2014 € 21.139. Voor 2011 was dit € 20.785. en voor 2009 en 2010 was het € 20.661. Heb je dus minder spaartegoed dan 21.139, dan ben je geen belasting verschuldigd.

Rekenvoorbeeld:

Spaargeld op 1 januari 2014: €100.000 – €21.139 (vrijstelling) = €78861 waarover belasting betaald moet worden.

€78861 x 1,2% belasting = te betalen € 946,33

Creatief boekhouden

Veel mensen die niet blij worden van de heffing van 1.2% geven dan snel nog wat geld uit aan het eind van het jaar, of nemen nog contact wat geld op van hun rekening op 31 december. Andere veel voorkomende situaties zijn, dat er wat geld aan de partner wordt overgemaakt: in theorie kun je een bepaald maximum bedrag schenken aan je partner zonder dat het als een gift wordt gezien (waarover je anders volgens het schenkingsrecht ook weer belasting geheven wordt, en dan nog veel meer!). Er zijn zelfs mensen die hun geld tijdelijk in goud beleggen.

Maar let altijd goed op voordat je probeert om je saldo te minimaliseren op 1 januari, want de fiscus zal niet lachen om trucs. En omdat het maar om een dikke procent gaat van het bedrag boven de vrijstelling, loont het echter voor de meeste mensen niet om hier moeilijke en soms risicovolle constructies voor te bedenken. Bovendien wordt door sommige banken ook 31 december en 1 januari gebruikt als peildata voor de rentebetalingen, die je dan ook misloopt.

Wie meer wilt weten over de fiscale aspecten van ondernemen, of wie persoonlijk advies wenst, kan terecht bij De Hoon & PartnersEen jong kantoor dat persoonlijke dienstverlening hoog in het vaandel draagt. Helderheid staat centraal: helderheid in de adviezen en in de tarieven. Het kantoor is gesticht door Iven De Hoon, met meer dan 15 jaar ervaring heeft opgebouwd in fiscale en juridische dienstverlening.

 

Categorieën
Belasting

De holding constructie

holding constructie

Het kan gunstig zijn om een B.V. of C.V. in een holdingconstructie op te nemen. De holding haalt haar winst uit de aandelen in de dochtermaatschappijen en een holding constructie kan fiscale voordelen bieden.

Ook een recente uitspraak van het Brusselse Hof van Beroep laat zien dat de holdingconstructie een goede optie kan zijn om belastingtechnische voordelen te behalen.

Holding constructie

Een holding ofwel moedermaatschappij is een vennootschap die hiërarchisch boven een andere vennootschap of een groep van maatschappijen staat. Het plaatsen van een besloten of commanditiare vennootschap in een holding kan verschillende voordelen hebben. Door de aandelen in een holding onder te brengen, kun je een (beursgenoteerde) onderneming beschermen tegen vijandige overnames. Als je een meerderheid van aandelen hebt, kun je bestuurders in de Raad van Bestuur van de holding benoemen. Maar vaak meest interessant zijn de fiscale voordelen: belastingtechnische aspecten kunnen van groot belang zijn voor het optuigen van een holdingconstructie.

Tax-free-holding

Een veelgebruikte methode is om met
een gesloten C.V. als werkmaatschappij een tax-free-holding op te zetten. Bij de C.V. wordt zelf geen belasting geheven, en het is mogelijk om via buitenlandse vennoten de winst belastingvrij naar trustmaatschappijen door te schuiven. Dit zijn wel ingewikkelde constructies waarvoor het raadzaam is zorgvuldig met een expert te kijken naar de toepasbaarheid voor uw specifieke situatie.

De B.V. met holding

Als je een Nederlandse B.V. als werkmaatschappij hebt kun je een stichting als holding gebruiken. Ook hier zijn potentieel meerdere voordelen te halen: volledige rechtspersoonlijkheid van de onderneming in plaats van gedeeltelijk of gehele privé-aansprakelijkheid voor de bestuurders, er hoeft niet meer verplicht 40.000 salaris ingehouden te worden voor de directeur, etc. Privé en zakelijk zijn direct volledig gescheiden omdat beheer stichting de formele oprichter en daarmee de hoofdelijk aansprakelijke partij is (behoudens fraude)

Uitspraak Hof in België

Onlangs is er een positief arrest geveld door het Brusselse Hof van Beroep. De uitspraak is positief voor degenen die gek zijn op holding-constructies. Waar de zaak precies over ging?

Stel dat je een vennootschap X hebt, dan kun je nog steeds de aandelen van dit vennootschap belastingvrij verkopen aan een 2e vennootschap Y, een zogenaamde holding. Deze holding moet jou als aandeelhouder van het eerste vennootschap X betalen. De holding kreeg immers uw aandelen van vennootschap X. Meestal zal de holding dit niet meteen betalen en blijft je zitten met een vordering op deze holding.

De holding gaat je terug betalen (vanzelfsprekend onbelast) en op haar beurt haalt deze holding hiervoor het geld uit het vennootschap X door middel van management-fees, dividenden (uitkeringen van reeds belaste winsten), etc. Dat is een mooie manier om geld uit het vennootschap X belastingvrij naar je privérekening te halen.

De fiscus wil natuurlijk liever belasting heffen en heeft lang geprobeerd om de aandeelhouder die zijn aandelen verkocht aan een holding te belasten. Er werd dan flink belasting geheven op de meerwaarde (dus gewoon de waarde) van de aandelen. Nu zegt deze uitspraak van de rechtbank, dat er alleen meerwaardebelasting mag worden geheven over het verschil van de intrinsieke waarde van de aandelen en de verkoopwaarde van de aandelen. Dit is dus een heel ander verhaal…want de “waarde” van de aandelen is een flexibel begrip. Een andere methode om fiscale problemen te voorkomen kan zijn om de aandelen te verkopen aan bepaalde buitenlandse (liefst EU) vennootschappen.

 

Wie meer wilt weten over de fiscale aspecten van ondernemen, of wie persoonlijk advies wenst, kan terecht bij De Hoon & PartnersEen jong kantoor dat persoonlijke dienstverlening hoog in het vaandel draagt. Helderheid staat centraal: helderheid in de adviezen en in de tarieven. Het kantoor is gesticht door Iven De Hoon, met meer dan 15 jaar ervaring heeft opgebouwd in fiscale en juridische dienstverlening.