rubriek.nl | contact | adverteren | disclaimer |    

vrouw die hardlooptHARDLOPEN

Al een paar keer kreeg ik de vraag waarom ik nooit eens iets over hardlopen schreef en vlak voor de marathon van Eindhoven vroeg iemand me hoe lang een ongetraind persoon zou moeten trainen om een beetje fatsoenlijk aan een halve marathon mee te kunnen doen.

 

Ik moest steeds het antwoord schuldig blijven, simpelweg omdat ik er geen verstand van heb. Daarom heb ik Gert-Jan van Dijk, een gediplomeerd looptrainer en fitness instructeur, en Lonie Sonnemans, tri-atlete, loopdeskundige en fitness instructrice (beide werkzaam bij de Cannons Club Veldhoven) gevraagd hier wat helderheid in te scheppen.

 

Loopprogramma

“Voor je begint met een loopprogramma is het verstandig je huisarts te raadplegen, vooral als je bepaalde gezondheidsproblemen hebt. Als hij of zij groen licht geeft en je bent echt gemotiveerd, koop dan allereerst bij een loopspeciaalzaak een paar goede loopschoenen,” aldus Lonie en Gert-Jan.

 

Tien maanden van tevoren

“Ik raad aan toch wel minstens tien maanden voor een loopevenement te beginnen en dan moet je toch wel minimaal aan drie keer per week denken, met na een loopdag altijd minimaal één dag om te herstellen,”zegt Gert-Jan. Voor de daadwerkelijke training moet je als warming-up eerst 5 minuten stevig wandelen, iets wat je ook na de training moet doen om af te koelen,” gaat Lonie verder.


Rennen en wandelen

“De training wordt eigenlijk vrij eenvoudig opgebouwd. Je wisselt rennen steeds af met vlot wandelen. In het begin ben je dus voornamelijk aan het wandelen, maar je breidt de tijd dat je rent steeds iets uit en verkort de tijd dat je wandelt. Houd steeds minimaal één week dezelfde tijd en intensiteit aan en voer het dan weer iets op. Het is dus een kwestie van zeer geleidelijk opbouwen, waarbij je extreme vermoeidheid moet vermijden,” aldus de loopdeskundigen.

 

Afwisselen

“In het begin is het erg goed het lopen af te wisselen met minder belastende activiteiten, zoals fietsen of cardio fitness,” vult Lonie aan. “Probeer als je iets verder komt variatie in je trainingen aan te brengen, want gewenning aan de trainingsprikkel kan tot stagnatie leiden.”

 

Samen

“Het is overigens gezelliger en stimulerender om met z’n tweeën te gaan lopen. Als je met elkaar kunt praten weet je ook dat de intensiteit niet te hoog is.”
Als je net als ik geen verstand van hardlopen hebt, is het slim contact op te nemen met een looptrainer bij een atletiekclub of een fitnesscentrum. Mocht je tijdens het lopen pijn hebben of na het lopen koorts krijgen dan ben je te intensief bezig geweest en moet je na een rustperiode op een lager niveau verder gaan.

 

Goedkoop en makkelijk

Lopen is een goedkope, makkelijke manier om het cardiovasculaire uithoudingsvermogen te verbeteren, is goed voor hart en longen en zorgt voor een enorme calorieverbranding.  Als je nu begint loop je misschien volgend jaar de halve marathon van Eindhoven!

 

© Harry de Jonge

cardio training

afvallen en bewegen

cardio en vetverbranding

cardio of gewichten

hardlopen

hardlopen voor je figuur



 

volg rubriek op facebook volg rubriek op twitter rss feed rubriek
pak je probleemgebieden aan
   

doen: trainen met gewichten

   

bilspieren trainen

   

kan je dik worden van fruit?

   

plaatselijk afvallen

 
   

alle rubrieken

alle onderwerpen fitness

sitemap

nieuwsbrief

prijsvragen

forum

 
 
1.

Lijst met superfoods

2.

Geld besparen

3.

Wat doe je tegen keelpijn?

4.

Hoe kook je een ei?

5.

Trend kapsels

 
 
 

MAKEUP

Eyes Lips Face