rubriek.nl | contact | adverteren | disclaimer |    

cardo of trainen met gewichtenCARDIO OF GEWICHTEN

Ik zie op sportscholen heel vaak mensen die nooit de gewichten en weerstandsmachines aanraken. Ze lopen rechtstreeks naar de cardiomachines om daar een uurtje op te klimmen.

 

 

Ik wil geen spieren!

Als ik vraag waarom ze dat doen luidt het antwoord meestal: ik wil geen spieren, ik wil vet kwijtraken. Deze mensen kunnen zich niet meer vergissen.
De vetverbranding in rust wordt voornamelijk bepaald door de droge spiermassa.

 

Spieren en vetverbranding

Hoe meer spieren iemand heeft, des te meer calorieën hij of zij verbrandt met simpel nietsdoen. Iemand die spiermassa verliest, vertraagt daarmee onmiddellijk ook zijn vetverbranding. Trainen met gewichten zorgt voor meer spiermassa, dus naast de calorieën die je verbrandt met de training zelf versnel je de vetverbranding de rest van de dag. Iemand die met een dieet afvalt maar daarbij niet sport, verliest voor iedere kilo vet gemiddeld ook een kilo spiermassa.

 

Langzame verbranding

De verbranding gaat dus steeds langzamer werken en zodra er meer gegeten wordt vliegen de pondjes er weer aan. Afvallen met dieet en cardio gaat sneller. Maar ook hier kleven nadelen aan. Ten eerste leert het lichaam van iemand die veel cardio doet heel snel zuiniger om te gaan met energie, wat betekent dat je steeds langer of intensiever bezig zult moeten zijn, om even veel vet kwijt te raken. Zal een beginner met een uur intensieve cardio nog zo’n 600 calorieën verbranden, na een jaar zal dit nog maar 400 zijn!

 

Calorieën verbranden

Bovendien doet cardio training niets voor de spiermassa en te veel cardio gaat zelfs ten koste van de spiermassa. Vier kilo extra spiermassa betekent dat iemand dagelijks 100 calorieën extra zal verbranden, zonder daar verder iets voor te hoeven doen. Dat komt neer op 5 kg puur vet per jaar.

 

3x cardio, 3x gewichten

Wat is dan het optimale recept om vet kwijt te raken? Eet iets minder calorieën dan je nodig hebt om op gewicht te blijven, zo’n 500 per dag gemiddeld, waarbij het goed is wat te schommelen zodat het lichaam zich niet kan aanpassen. Train drie keer per week stevig met gewichten om de spieren te vergroten en versterken. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat je er beter uit gaat zien. Doe daarnaast maximaal drie keer in de week cardio, het liefst in interval vorm, om je hartspier en conditie te verbeteren en wat extra vet te verbranden.

 

Kiezen?

Zou je echt gedwongen worden te kiezen tussen aërobe cardiotraining of anaërobe gewichttraining, terwijl vetverlies je belangrijkste doel is, dan is de keuze simpel, kies voor de gewichttraining!

© Harry de Jonge

 

cardio training

afvallen en bewegen

cardio en vetverbranding

cardio of gewichten

hardlopen

hardlopen voor je figuur



 

volg rubriek op facebook volg rubriek op twitter rss feed rubriek

STILVOLLE AFZUIGKAPPEN VAN NOVY

Iedereen wil tegenwoordig graag een woonkeuken, het liefst met een kookeiland. Zonder kookgeurtjes. Maar afzuigkappen zijn vaak groot en lomp.

Er zijn afzuigkappen die vrijwel onzichtbaar te integreren zijn in het plafond, in de kast of in het werkblad....of afzuigkappen die sfeer toevoegen aan de keuken en daarom heel geschikt zijn voor boven een kookeiland.

#Stilvol

Bekijk hier de stilvolle mogelijkheden voor jouw keuken

 

pak je probleemgebieden aan
   

doen: trainen met gewichten

   

bilspieren trainen

   

kan je dik worden van fruit?

   

plaatselijk afvallen

 
   

alle rubrieken

alle onderwerpen fitness

sitemap

nieuwsbrief

prijsvragen

forum

 
 
1.

Lijst met superfoods

2.

Geld besparen

3.

Wat doe je tegen keelpijn?

4.

Hoe kook je een ei?

5.

Trend kapsels

 
 
 

MAKEUP

Eyes Lips Face