rubriek.nl | contact | adverteren | disclaimer |    

VERLAAG JE CHOLESTEROL

Cholesterol is een zachte, wasachtige substantie die in alle lichaamsdelen voorkomt. Een deel daarvan is door je lichaam zelf aangemaakt, een ander deel komt je lichaam binnen via het voedsel dat je eet.

Een beetje cholesterol is nodig

Je lichaam heeft een klein beetje cholesterol nodig om goed te kunnen functioneren. Cholesterol helpt het lichaam om hormonen te produceren en vitamine D bijvoorbeeld. 

 

Te veel is schadelijk

Maar te veel aan cholesterol is schadelijk. Het kan je bloedvaten dichtslibben en op die manier hart- en longziekten veroorzaken. In dit artikel wordt ingegaan op het cholesterol in je voeding.

 

Waar zit het in?

Cholesterol komt voor in eieren, zuivelproducten, vlees en gevogelte. Eierdooiers en orgaanvlees (lever met name) bevatten erg veel cholesterol. Plantaardig voedsel, zoals groente, fruit, granen, noten en zaden, bevat geen cholesterol. Vis bevat minder cholesterol dan vlees, maar dit gaat niet op voor schaal- en schelpdieren, zoals krab, kreeft, garnaal en mosselen.

 

Vetarm is niet cholesterolarm

Anders dan veel mensen denken, is het vetgehalte in je voeding (staat meestal op de verpakking), geen goede indicator voor de aanwezigheid van cholesterol in het eten. Neem nou varkenslever bijvoorbeeld: dat is vetarm maar zit boordevol cholesterol.

Zoals gezegd neemt de kans op hart- en vaatziekten toe, als het cholesterol gehalte in je bloed stijgt. 

 

Hoe kan je een te hoog cholesterolgehalte voorkomen?

Amerikaans onderzoek wijst uit dat meer dan de helft van het aantal mensen een te hoog cholesterolgehalte in zijn bloed heeft. Een te hoog cholesterolgehalte begint vaak in je jeugd. Sommige kinderen zijn erfelijk belast met een te hoog cholesterolgehalte omdat het een familiaire kwaal is.

 

Je cholesterol gehalte verlagen doe je door:

 

TIP 1 - Minder vet gebruiken

 

Minder Beperk je totale vetverbruik tot 20 - 30% van je dagelijkse calorie inname. Zorg dat je per dag niet meer dan 200 mg vet binnenkrijgt.

TIP 2 - Soorten vet

 

Letten op het soort vetten dat je gebruikt.

 

 Maximaal 7% van je dagelijkse calorieën mag van verzadigde vet zijn. Dat zit in:

 

vlees en vleesproducten

 

kaas, roomboter, slagroom en andere volle zuivelproducten

 

bak-, braad- en frituurvet

 

kokosnoot, kokosolie en kokosvet

 

koffieroom of koffiecreamer

 

chocolade, koekjes en gebak en zoutjes

 

Maximaal 10% van je dagelijkse calorieën mag  meervoudig onverzadigd vet zijn. Dat zit in:

 

vette vis

 

tonijn

 

haring

 

makreel

 

sardientjes

 

zalm

 

walnoten (bevatten omega-3 vetzuren)

 

zonnebloemzaad en zonnebloemolie

 

soja en sojaolie

 

mais en maiskiemolie

 

plantenmargarines (bevatten omega-6 vetzuren)

 

Maximaal 20% van je dagelijkse calorieën mag  enkelvoudig onverzadigd vet zijn. Dat zit in:

 

olijfolie

 

sesamolie

 

avocado's

 

pinda's (bevatten omega-9 vetzuren)

TIP 3 - Vezelrijke voeding

 

Neem bruin brood in plaats van wit brood bijvoorbeeld, schakel over op volkoren producten.

TIP 4 - Meer groen

 

Meer groenten eten en meer fruit eten, minder suiker en zout.

 

TIP 5 - Meer bewegen

 

Probeer dagelijks minimaal een half uur te bewegen. Dit kan ook een stevige wandeling zijn.

 

Het is bekend dat een lager cholesterolgehalte de kans op hart- en vaatziekten vermindert.


 

gezonde voeding

supersapjes

tips voor een gezonde voeding

top-10 gezonde groenten

top-10 gezonde voeding

transvet, zo ongezond is het



blz 1 van 1
sandra
Waar kan ik het bovenstaande kookboek bestellen? Niet bij Bol.com of Ako.nl
dras
Dat cholesterol hart en vaatziekte veroorzaakt is gedateerd en achterhaald. Hoe hoger je cholesterol hoe ouder je wordt; dit verband is in onderzoek aangetoond. Zwangere vrouwen met een laag cholesterol gehalte baren lichtere kinderen (niet goed). 70% van alle mensen met h&v ziekte hebben een normaal cholesterolgehalte; er moet dus een andere reden zijn. http://www.thincs.org/
 

 

volg rubriek op facebook volg rubriek op twitter rss feed rubriek
weerstand verhogen je weerstand verbeteren
   
glas wijn calorieen

hoeveel calorieen zitten er in wijn?

   

de gezondste salade

   
stemming slaat om

last van stemmingswisselingen?


   
blauwe bes

je lever ontgiften

   

afvallen, zo lukt het niet

 
   

alle rubrieken

alle onderwerpen gezondheid

sitemap

nieuwsbrief

prijsvragen

forum

 
Aangepast zoeken
 
 
1.

Lijst met superfoods

2.

Geld besparen

3.

Wat doe je tegen keelpijn?

4.

Hoe kook je een ei?

5.

Trend kapsels

 
 
 

MAKEUP

Eyes Lips Face