Het verkoudheid- en griepseizoen is weer begonnen. Iedereen kan natuurlijk een griepje of een verkoudheid oplopen. Maar bepaald gedrag vergroot de kans hierop. Je kan zelf dingen doen om je weerstand niet te verlagen of om de kans op besmetting zo klein mogelijk te houden.

Doe deze 20 dingen liever niet als je niet ziek wilt worden.

1. Nagelbijten

Op je nagels bijten of je gezicht aanraken met je vingers zorgt ervoor dat de bacteriën op je handen je lichaam binnen kunnen gaan door je mond, neus of ogen. Eenmaal in je lichaam kunnen ze je ziek maken. Onder je nagels bevinden zich natuurlijk veel bacteriën en virussen.

nagels bijten

2. Teveel snoepen

Wat heeft dat er nu weer mee te maken, denk je misschien. Te veel suiker kan je niet alleen dik maken. Te veel suikers kunnen de balans in je darmen verstoren en daardoor je immuunsysteem verzwakken. Door een lagere weerstand word je eerder ziek.

3. Je laten stressen

Nog iets dat je weerstand verlaagt: stress. En dan hebben we het niet over af en toe eens in de stress schieten. Maar chronische stress. Dat is een aanslag op je lichaam en verlaagt de weerstand, toont ook dit onderzoek aan.

4. Te veel alcohol drinken

Alcohol helpt je dan wel om in slaap te vallen. Het zorgt wel voor een onrustige slaap en verstoort de REM slaap. Diep slapen, waarbij je lichaam de tijd heeft om te herstellen, dat is wat je lichaam nodig heeft om ziek worden te voorkomen. Een enkel glas alcohol kan geen kwaad.

5. Van alles aanraken

Leuningen, deurknoppen, deurbellen, liftknoppen, boodschappenkarretjes, handen schudden met anderen. Dit zijn allemaal handelingen die lastig te vermijden zijn, maar die de kans op het overdragen van virussen en bacteriën groot maken. Probeer dingen met de elleboog of pols aan te raken of met een voorwerp op knopjes te drukken. En was je handen regelmatig…

6. Je handen niet goed wassen

Je weet natuurlijk dat het belangrijk is om je handen te wassen om bacteriën en virussen te verwijderen. Maar dan moet je het wel goed doen. Veel mensen wassen hun handen niet vaak genoeg of te kort. Als je je handen wast, doe het dan minst 20 seconden lang en gebruik een milde zeep

7. Te veel TV kijken

Leuk hoor, bingewatchen. Maar doe het niet te vaak. Van lang TV kijken word je eigenlijk alleen maar heel moe. Bovendien kost het vaak je nachtrust. Goed en lang genoeg slapen is nu eenmaal belangrijk om je weerstand op peil te houden.

tv bingewatchen

8. Vaak op drukke plaatsen zijn

Vind je het leuk om te winkelen in grote overdekte winkelcentra, naar popconcerten te gaan of naar cafées, plekken waar veel mensen zijn? Of reis je regelmatig in volle treinen of bussen? Op dit soort drukke plaatsen is de kans dat je in aanraking komt met bacteriën of virussen natuurlijk extra groot. Mensen hoesten en proesten en het inademen van die lucht is al voldoende om besmet te raken. Ook onderzoek toont aan dat als je je in slecht geventileerde ruimten bevindt met veel mensen, de kans dat je ziek wordt groter is.

9. Te weinig afstand houden

Dicht bij iemand zitten, praten met iemand die vlak naast je zit. Eigenlijk wordt het aangeraden om op anderhalve meter afstand te blijven van iemand die verkouden is. Maar in de praktijk is dat natuurlijk lastig.

10. Te weinig bewegen

Je verplaatst je met de auto of het openbaar vervoer in plaats van met de fiets, je neemt de lift in plaats van de trap. Te lange tijd zitten is slecht voor je. Af en toe bewegen bevordert de circulatie en je krijgt er meer energie door. Volgens dit artikel kan beweging ervoor zorgen dat je bacteriën of virussen uit je longen weer kwijtraakt en circuleren je witte bloedlichaampjes, die gaan infecties tegengaan, beter.

11. Te intensief sporten

Tja, het is ook nooit goed. Te weinig bewegen is niet goed, maar te vaak en te intensief sporten ook niet. Je zult de middenweg moeten vinden. Als je te vaak of te intensief sport, nemen stresshormonen als adrenaline en cortisol toe. Dit heeft een negatieve invoed op je witte bloedcellen en dat verlaagt je immuunsysteem waardoor je eerder ziek wordt.

intensief sporten

12. Je spullen niet goed schoonmaken

Voorwerpen die je regelmatig aanraakt zoals je mobiel, je toetsenbord, de afstandsbediening zou je eigenlijk dagelijks schoon moeten maken. Daardoor kan je het verspreiden van bacteriën en virussen tegengaan.

13. Te weinig in de zon gaan of geen vitamine D slikken

Het is niet voor niks dat mensen vaker ziek worden in de herfst of de winter. Ook al is het fris buiten is het toch belangrijk om naar buiten te gaan als de zon schijnt of anders een vitamine D supplement te nemen.

14. Je eten delen met iemand anders

Je eten of drinken delen, pinda’s of chips uit een schaal eten waar ook anderen van pakken. Voeding dat gemaakt is door iemand die verkouden is, het kan er allemaal voor zorgen dat jij ook ziek wordt. Helemaal voorkomen kan je het waarschijnlijk niet, maar er op letten kan wel.

15. De lucht in je huis te droog laten worden

In de winter als je de centrale verwarming aan hebt wordt de lucht in huis vaak droog. Hierdoor kunnen de slijmvliezen van de keel en neus uitdrogen. Om dit te voorkomen kan je een luchtbevochtiger gebruiken. Ook als je hete thee drinkt, helpt de stoom je slijmvliezen vochtig te houden.

16. Roken of in het gezelschap van rokers zijn

Roken is natuurlijk niet goed voor je en met name niet voor je keel. Je zou dus het beste kunnen stoppen. Maar vaak in de buurt zijn van mensen die roken is veroorzaakt ook irritatie van de keel en luchtwegen waardoor je vatbaarder bent voor kou en griep.

17. Verkeerd ademhalen

Ademhalen door je mond droogt je keel eerder uit. Een goede ademhalingstechniek kan bovendien helpen om stress te verminderen. Als iemand in je omgeving hoest of niest, probeer dan snel uit te ademen en even niet in te ademen.

18. Dezelfde kleding thuis dragen als op het werk

Op je werk of op school zijn er altijd wel mensen verkouden. De hele dag hoesten en proesten mensen en bacteriën en virussen kunnen ook makkelijk op je kleding terecht komen. Als je thuis komt is het dus slim om je om te kleden. Dat voorkomt dat bacteriën en virussen zich in je huis verspreiden.

19. Te weinig drinken

Genoeg drinken zorgt voor de afvoer van afvalstoffen en voorkomt dat je uitdroogt. Als je niet genoeg drinkt, kan dat een negatieve invloed hebben op je weerstand.

20. Je handen en voeten niet warm houden

Doe je afweersysteem een plezier en probeer je handen en voeten warm te houden. Virussen kunnen beter overleven in een kouden omgeving. Er is ook onderzoek dat aangetoond heeft dat kouden voeten de kans op zieke worden vergroot. Waarschijnlijk omdat dan de bloedtoevoer naar je vitale organen dan afneemt en daardoor de circulatie van witte bloedcellen ook.