Smoesjes om niet te bewegen of niet te gaan sporten. Ik ken ze allemaal. Wat is jouw excuus?

Kwartiertje per dag

Onderzoek heeft uitgewezen dat iedere dag een kwartiertje bewegen al een positieve invloed op je gezondheid heeft. Met bewegen wordt bedoeld een matig inspannende bezigheid waarbij je hartslag omhoog gaat en je enigszins sneller gaat ademhalen.

Gewoon doen

Ja, het is soms moeilijk om je over je weerzin heen te zetten en ergens mee te beginnen. En ben je eenmaal begonnen dan lijkt het soms zelfs nog moeilijker om gemotiveerd te blijven en vol te houden.

Smoesjes

Er zijn altijd wel smoesjes of excuses te bedenken om iets niet te doen. Hier een paar veelgehoorde excuses en waarom ze eigenlijk niet deugen.

te lui– Geen tijd

Iedereen die werkt, studeert, een relatie en/of een gezin heeft, heeft het druk en kan het idee hebben tijd te kort te komen. Maar iedereen heeft vrije tijd. Je zult ook tijd vrij moeten maken om te eten, boodschappen te doen enz. Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Als je jezelf bedenkt dat sporten goed voor je is en dat je je er op korte termijn beter door gaat voelen, dan moet het toch mogelijk zijn om een kwartiertje per dag vrij te maken?

Lees hier hoe toch kunt bewegen als je weinig of geen tijd hebt.

– Te moe

Je kent het wel. De hele dag druk geweest met je werk, je kinderen, je studie of wat dan ook en het laatste waar je dan nog aan moet denken is jezelf in je sportoutfit te moeten hijsen en je in het zweet te moeten werken. Toch kan bewegen je juist energie geven. Je bent ook anders moe na lichamelijke inspanning. En je zult ook beter slapen als je lichamelijk actief bent geweest. Tenzij je echt lichamelijk uitgepunt bent, geen goed excuus dus.

– Ik kan het echt niet opbrengen

Je hebt frisse tegenzin, kan het echt niet opbrengen. Misschien doe je een sport die je niet leuk vindt of niet bij je past. Niet iedereen vindt het leuk om alleen te gaan hardlopen. Probeer dan iemand te vinden die met je mee gaat of kies een groepssport of spel. Of misschien heb je moeite om ‘s avonds nog de deur uit te gaan. Het draait allemaal om motivatie. Misschien wil je wat afvallen, je conditie verbeteren. Stel jezelf een realistisch doel. Als je eenmaal resultaat begint te zien is het makkelijker om aan de slag te gaan en om het vol te houden.

Welke sport past bij jou?

– De sportschool is (te) duur

Ook een smoesje van niks natuurlijk. Er is genoeg te doen zonder dat je naar de sportschool hoeft. Lopen, joggen, hardlopen, fietsen bijvoorbeeld. Of koop desnoods een fitness DVD en ga voor de TV aan de slag.

En je kan ook prima thuis trainen

– Ik voel me niet zo lekker

Een pijntje hier, een koutje daar, ongesteld of gewoon niet lekker. Dat maakt natuurlijk niet echt enthousiast om te gaan bewegen. Maar je in het zweet werken heeft ook in dit geval voordelen. Door zweten voer je afvalstoffen, die voor pijntjes en ongemakken kunnen zorgen, juist af. Dus tenzij je koorts hebt of echt ziek bent, is ook dit geen geldig excuus.

Sporten bij griep of verkoudheid

– Het is te vroeg of te laat

Te laat, dan zou je een punt kunnen hebben. Veel mensen kunnen niet slapen als ze kort voor het slapen intensief gaan sporten. Mocht je daar last van hebben en niet eerder op de avond kunnen sporten, dan is een half uurtje eerder opstaan misschien een goed alternatief. Te vroeg of te laat, één van beide kan een excuus zijn, maar niet allebei natuurlijk. Een andere optie is om je middagpauze te gebruiken.

– Van sporten krijg ik nog meer trek

Ja natuurlijk krijg je trek als je calorieën verbrandt. Ik ken zelfs mensen die sporten zodat ze meer kunnen eten zonder aan te komen. Maar je wilt er natuurlijk niet meer calorieën bij eten dan je net verbrand hebt. Als je wat fruit eet voor je gaat sporten en veel water drinkt voor, tijdens en na het sporten dan zal je zien dat je je eetlust binnen de perken houdt.

– Je ziet er niet uit in sportkleren

Daarom moet je juist gaan sporten.

 

Misschien heb jij nog andere excuses, maar wat is er belangrijker dan je fit en gezond te voelen?