Fruit moet, fruit is gezond. Maar op welk moment van de dag kan je het het beste eten?

 

Fruitsuikers

Fruit is gezond, maar het bevat naast een heleboel gezonde vitaminen, mineralen en vezels ook suikers: fructose en glucose. Deze suikers worden in energie omgezet en opgeslagen en moeten door je lichaam verbrand worden. Krijg je meer suikers of koolhydraten binnen dan je verbrandt, dan zet je lichaam ze om in vet.

Fructose en vet

Fructose wordt net als andere koolhydraten in je voeding in de lever verwerkt en omgezet in glycogeen. Glycogeen wordt opgeslagen in de lever en in de spieren voor een moment dat je die energie nodig hebt. Heeft je lichaam op dat moment al voldoende glycogeen in voorraad, dan zet je lichaam de fructose maar ook de glucose en alle andere koolhydraten om in vet. Maar onderzoek heeft aangetoond dat juist fructose vaker wordt opgeslagen als buikvet.

Voor de middag

De kans dat je lichaam behoefte heeft aan glycogeen is aan het begin van de dag groter en als je een grote lichamelijke inspanning hebt verricht. En dat zijn dan ook het meest geschikte moment om fruit te eten. Dat sinaasappelsapje of liever sinaasappeltje bij het ontbijt is dus niet zo’n gek idee.

Na het sporten

Als je af en toe flink sport is het ook heel goed om vlak voor of na het sporten fruit te eten. Je krijgt dan snelle energie die je tijdens het sporten kan verbranden en na afloop wordt de energie weer snel aangevuld.

Alleen fruit eten

Fruit zal het beste verteren als je er niks anders bij eet en na het eten van fruit een half uur wacht. Na een half uur is het fruit verteerd en heeft de maag verlaten. Eet je het samen met andere voedingsmiddelen die moeilijker te verteren zijn en dus langer in de maag blijven, dan kan je last krijgen van een opgeblazen gevoel, maagzuur, boeren of een opgezette buik. Dat is ook een reden dat fruit meteen na de maaltijd niet bij iedereen goed valt.

Eet het hele fruit

Behalve het hele fruit, kan je ook alleen het sap drinken. Vers geperst appelsap, sinaasappelsap en andere sappen bevatten dan nog wel de vitamines maar de vezels zijn dan voor het grootste deel verdwenen. Alleen het sap zonder de vezels zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel razendsnel stijgt waarna het weer snel daalt en je weer trek krijgt in zoetigheid. Eet daarom liever het hele fruit, bij voorkeur met de schil.

Fruit is niet de boosdoener

Dit alles is geen reden om geen of minder fruit te eten. Fruit levert nog altijd veel minder suikers en calorieën dan de meeste bewerkte voedingsmiddelen. Veel koek, snoep, repen, drankjes en andere producten waarvan je het niet zo snel zou verwachten als brood, vleeswaren en sauzen worden gezoet met aanzienlijke hoeveelheden fructose of glucose stroop gemaakt uit maiszetmeel (high fructose corn syrup). Lees de etiketten er maar eens op na. Als je op een bepaald moment van de dag trek hebt in een tussendoortje en je twijfelt tussen een gevulde koek en een stuk fruit, dan is het fruit natuurlijk nog steeds een veel gezondere optie.