Hoeveel zout is te zout?

Te veel zout in je eten is niet goed voor je

Een klein beetje zout is nodig voor het goed functioneren van de zenuwen en de spieren. Maar tegenwoordig krijg je eerder te veel zout binnen. Veel kant-en-klaar producten, soepen, sauzen, kazen, chips en zoutjes bevatten veel zout.

Er zijn voedingsmiddelen waarvan je misschien niet wist dat ze veel zout bevatten. Bekijk het lijstje hieronder eens.

Hoeveel zout per dag?

Je kunt op de etiketten van voedingsmiddelen lezen hoeveel zout er in een product zit. Maar wat is dan te zout? Kijk daarvoor naar de hoeveelheid zout per 100 gram. Als je gezond wilt eten, dan wordt aangeraden om maximaal 6 gram zout per dag binnen te krijgen. Dat geldt dan voor zout dat je zelf toevoegt plus het zout dat al in kant en klare producten zit. Voor kinderen gelden de volgende maximale hoeveelheden zout per dag.

  • Kinderen 0-6 maanden – minder dan 1 gram
  • Kinderen 7-12 maanden – 1 gram
  • Kinderen 1-3 jaar – 3 gram
  • Kinderen 4-6 jaar – 4 gram
  • Kinderen 7-10 jaar – 5 gram
  • Boven de 10 jaar – 6 gram

Volgens het Voedingscentrum krijgt 85% van de mensen meer dan het aanbevolen maximum van 6 gram binnen. Mannen krijgen gemiddeld 9,9 gram zout binnen en vrouwen 7,5 gram. Dit aantal geldt voor volwassen mensen.

Zout, natrium en sodium

Op sommige etiketten wordt het zoutgehalte in sodium of natrium gegeven. 1 gram zout is 0,4 gram natrium. Sodium is het Engelse woord voor natrium en dus hetzelfde.

Hoeveel zout is te zout?

Een product is erg zout als het meer dan 1,5 gram zout of 0,6 gram natrium per 100 gram bevat.

Een product is niet zout als het 0,3 gram zout of 0,1 g natrium of minder per 100 gram bevat.

Het lijkt zoet maar het is zout

Dat zoute drop en chips veel zout bevatten kun je wel raden. Maar dat zoete drop, softijs en cornflakes veel zout bevatten ligt minder voor de hand.

au
  • Brood bevat 1,3 gram per 100 gram (4 sneetjes brood is ongeveer 150 gram)
  • Cornflakes bevat 0,7 gram zout per 100 gram
  • Rookworst bevat 2,2 gram zout per 100 gram
  • Ham bevat 1,8 gram zout per 100 gram
  • Gekookte garnalen bevatten 2,3 gram zout per 100 gram
  • Gerookte zalm bevat maar liefst 3,3 gram zout per 100 gram
  • Zoete ketjap bevat 2,82 gram per eetlepel
  • Zuurkool bevat 1 gram zout per 100 gram
  • Augurken bevatten 1 gram zout per 100 gram

Andere producten die veel zout bevatten zijn: olijven, sardines, paneermeel, spinazie à la crème, tomatenketchup, bouilonblokjes en kant-en-klare soepen en sauzen.

Kaas
kaas

Kaas bevat ook behoorlijk veel zout. Maar er is veel verschil. Hoe ouder de kaas hoe meer zout hij bevat. En ook per merk kaas bestaat verschil zoals uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt: 1 plak kaas (30 g) bevat 0,7 g zout in Molenland belegen (Aldi) en een zelfde plak kaas bevat 0,4 g zout van Maaslander (Westland).

Minder zout eten

Wat kan je zelf doen om minder zout te eten?

  • Begin om geleidelijk minder zout toe te voegen als je kookt of als je wat op je eitje strooit.
  • Doe geen extra zout op of door je eten maar maak het op smaak met ui, knoflook, gember, mosterd, kerrie, verse of gedroogde kruiden.
  • Eet minder zoute producten als gezouten pinda’s, noten, snacks, chips, kaas en bewerkt vlees en vleeswaren. Vooral vleeswaren als salami, worst en ham bevatten veel zout.
  • Lees de etiketten en vergelijk ook verschillende merken met dezelfde producten. Dat kan ook al schelen.
  • Eet zo veel mogelijk verse producten en minder kant-en-klaar producten, maaltijden, sauzen enz. Kies voor diepvriesgroenten in plaats van groenten uit blik.