Er is niets dat je levensverwachting zo verhoogt en je conditie zo snel verbetert als dagelijks bewegen.

En dat hoeft echt geen topsport te zijn. Wat extra lopen of fietsen en minder zitten doet al wonderen.

Waarom bewegen?

Er zijn veel redenen waarom bewegen goed voor je is. Zo wordt je lichamelijke conditie beter, krijg je meer uithoudingsvermogen en je wordt minder snel moe. De kans op chronische ziekten en ouderdomskwaaltjes wordt kleiner. En bovendien is bewegen een goede tegenhanger van stress.

Een half uur is niet genoeg…

Lange tijd werd gezegd dat een half uur per dag matig intensief bewegen voldoende zou zijn. Dat zou kunnen, maar het gaat er dan wel om wat je de rest van de dag doet. Een tijdje geleden was er al dit bericht, dat slenteren beter is dan sporten. En volgens de laatste onderzoeken kan te lang zitten je leven ook nog eens verkorten. Met dat half uurtje bewegen kan je blijkbaar een zittend leven niet compenseren.

Alledaags bewegen is beter

Gewoon alledaags bewegen zoals staan, slenteren, wandelen, fietsen en klusjes doen maakt de risico’s op suikerziekte en hart- en vaatziekten kleiner dan als je een uur per dag sport. Wel moet je dan evenveel calorieën verbranden met het alledaags bewegen als je doet met een uur sporten.

Zit je meer dan 11 uur?

Vooral als je meer dan 11 uur per dag zit loop je extra risico’s. Maar als je 24 uur in een etmaal hebt en daarvan 6-8 uur slaapt. Dan blijven er gemiddeld 17 uur over in een dag. Als je daarvan 11 uur zou zitten dan blijven er minimaal 6 uur over die je bewegend door zou moeten brengen. Nu klinkt elf uur zitten best lang, maar (minimaal) zes uur bewegen is ook niet niks.

Probleem?

Dat kan natuurlijk problemen opleveren als je zittend werk hebt, waarbij je het grootste gedeelte van de dag zittend doorbrengt en misschien ook nog naar je werk gaat in de auto of met de bus of de trein. Als je dan ook nog ‘s avonds op de bank neerploft voor de TV, dan blijven er maar weinig uren over. Als je veel tijd achter de computer doorbrengt, zet de computer dan op een verhoging en ga af en toe eens een uurtje staan.

Wat kan je doen?

De gewone adviezen opvolgen als lopend of fietsend naar je werk en de winkel, vaker de trap nemen en een wandeling maken in je lunchpauze. Daarnaast proberen zo veel mogelijk te staan als je belt bijvoorbeeld, als het kan als je werkt, en misschien een hometrainer voor de tv zetten.

Stappen teller

Met een stappenteller kun je bijhouden hoeveel stappen je zet. Dat is een stap in de goede richten. Het aantal stappen zegt natuurlijk niet veel over de tijd die je zittend doorbrengt. Aangeraden wordt om 10.000 stappen per dag te zetten.

Maak er een gewoonte van

Als je er een gewoonte van om lopend naar de winkel te gaan of te fietsen naar je werk. Het maakt het makkelijker vol te houden. Als je dat niet doet is de kans groter dat je het uitstelt, of excuses bedenkt (het regent, ik heb slecht geslapen of ik ben te moe…..)  en er uiteindelijk van af ziet. Zo werkt het ook met een keer overslaan. Als je denkt, ik heb het nu al de hele week trouw gedaan, ik sla vandaag een keertje over, dan is de kans groter dat van uitstel afstel komt.