eiwitshake

Eiwitshakes en sporten

Laatst bijgewerkt:

Laten we voorop stellen dat een gezond en gevarieerd voedingspatroon, en dan met name voor sporters, zeer belangrijk is. Uit voeding halen we onder andere eiwitten.  Voor sporters kan de eiwitbehoefte soms hoger liggen. Het kan dan lastig zijn om aan die dagelijks aanbevolen hoeveelheid eiwitten te komen. Een eiwitshake is dan een goede aanvulling. De eiwitten die je uit je dagelijkse voeding haalt, hebben wat meer tijd nodig om goed te kunnen verteren. Eiwitshakes worden sneller opgenomen in je lichaam.  

Waarom zijn eiwitten belangrijk?

Eiwitten worden ook wel proteïnen genoemd. Ze horen samen met koolhydraten en vetten tot de drie belangrijkste voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft. Door eiwitten binnen te krijgen worden er calorieën (energie) aan het lichaam geleverd. Ook zorgen eiwitten voor de aanmaak van aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen van de eiwitten in de cellen in het lichaam. Je spieren zijn dan ook opgebouwd uit eiwitten.

Het belang van eiwitten voor sporters

Wanneer je sport hebben je spieren het zwaar te verduren. Dit merk je heel goed wanneer je last hebt van spierpijn, verzuring, kramp of vermoeidheid. Daarom hebben sporters extra eiwitten nodig. Eiwitten kunnen namelijk een goed hulpmiddel zijn om ervoor te zorgen dat de spieren herstellen. Eiwitten helpen ook om je spiermassa te behouden en eventueel op te laten bouwen.

Voldoende eiwitten binnenkrijgen

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor mensen die gemiddeld actief zijn is 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Wanneer je intensief sport heb je meer eiwitten nodig. De dagelijkse hoeveelheid wordt dan zo’n 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Eiwitten kun je binnenkrijgen via verschillende voedingsmiddelen, zoals vlees, vis, gevogelte, eieren, melk, noten, granen, peulvruchten en paddenstoelen. Je kunt rekening houden met je voedingspatroon om ervoor te zorgen dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt. Lukt dit niet? Dan zijn eiwitshakes een hele goede oplossing. Hiermee krijg je binnen een mum van tijd je eiwitinname op peil.

Het gebruik van eiwitshakes

Eiwitshakes zijn een ontzettend handige manier om snel en eenvoudig meer eiwitten binnen te krijgen. Je mengt de extra eiwitten in de vorm van een poeder met melk of water. Hierdoor ontstaat er een shake die je op kunt drinken. Je kunt eiwitshakes op verschillende momenten van de dag drinken, zoals in de ochtend en direct voor of na het sporten.

Whey-eiwit of caseïne-eiwit

Wanneer je op zoek gaat naar eiwitshakes, kom je whey-eiwit en caseïne-eiwit tegen. Whey-eiwit wordt erg snel opgenomen, waardoor dit een goede keuze is voor overdag. Door de snelle opname is whey-eiwit geschikt voor tijdens of na het sporten, aangezien je spieren de eiwitten dan hard nodig hebben. Caseïne-eiwit wordt veel langzamer opgenomen. Hierdoor kun je dit eiwit het beste voor het slapen gaan innemen, zodat je lichaam gedurende de hele nacht eiwitten kan opnemen.

Eiwitshakes kopen

Wil je zelf eiwitshakes gaan gebruiken? Houd er dan rekening mee dat je het beste een eiwitshake kunt kiezen met een laag vetgehalte en zo’n 80% eiwit per 100 gram. Er zijn verschillende eiwitshakes die voldoen aan deze eisen.