Brandstof voor het lichaam: tips van topatleten

Pre-Workout

Iedereen heeft een andere motivatie om actief te worden. Voor sommigen gaat het om het gewicht, terwijl het voor anderen het punt van een training kan zijn om atletisch te worden. Ongeacht de motivatie, is voeding bij de training ongelofelijk belangrijk om het doel van de training te bereiken.

Eten is natuurlijk gerelateerd aan energie. Vet- en eiwitrijk voedsel is misschien niet het beste voor een training, omdat het langer duurt om te verteren, maar is beter om te eten na een training. Om het lichaam vóór een training van brandstof te voorzien, zijn koolhydraten het beste, omdat ze de juiste voedingsstoffen leveren die de spieren tijdens de training verbruiken. Deze maaltijd kan bestaan uit een lichte pasta (volkorenpasta’s zijn het beste, met tomatensaus) Hoewel elke persoon zelf zal moeten weten hoe lang voor een training ze willen eten, is een standaard aanbeveling door topsporters twee uur van tevoren.

Messi’s dieet om aan de top te blijven

De Italiaanse voedingsdeskundige Guiliano Poser, de persoonlijke gezondheidscoach van Lionel Messi, is een expert in het voeden van sporters. Hij houdt zich niet alleen bezig met het in topvorm houden van Messi, maar ook met het behouden van een gezond lichaam om blessures te voorkomen. Poser legt de nadruk op vet voedsel zoals olijfolie, noten en zaden wanneer hij de maaltijden van voetballer Lionel Messi coördineert. Dit doet hij omdat ze het lichaam helpen herstellen.

Een belangrijk inzicht in hoe Messi de kansen voor het kampioenschap in het voordeel houdt van FC Barcelona, is het vermijden van een absolute no-go in vele diëten: suiker. Suiker levert weinig voedingsstoffen voor het lichaam. Voor Messi in het bijzonder, moest Poser aandringen op de Argentijnse verminderingen op zijn vleesconsumptie. Vlees is te intens voor het lichaam om te verteren en om te zetten in energie.

Maar Messi en Poser werkten niet altijd samen. Lionel Messi won zijn eerste Ballon d’Or in 2009, meer dan tien jaar geleden, terwijl zijn dieet destijds rampzalig was. Met de hulp van Posers veranderde Messi zijn eetgewoonten en vanaf 2009 bouwde hij een recordaantal van 34 titels op. Terwijl Messi ook afhankelijk is van kracht- en behendigheidstraining, is hij voorzichtig met het bijtanken van zijn lichaam na de training om zijn spieren bij te vullen en te voeden.

Terwijl Cristiano Ronaldo ook een berucht oefen- en dieetregime heeft, is het Messi’s focus op dieet en herstel dat hem hielp om FC Barcelona tot vele grote trofeeën te leiden, waarbij zelfs Ronaldo’s vorige club, Real Madrid, achterblijft.

Mannelijke en vrouwelijke sporters

Sportfans over de hele wereld zijn dol op mannelijke en vrouwelijke atleten, maar het lijdt geen twijfel dat ze hun lichaam op verschillende manieren voeden. Een belangrijk verschil is het percentage lichaamsvet. Een vrouw aan de top van haar sportcarrière zal een gezonde 17% lichaamsvet hebben in vergelijking met het mannelijke equivalent, zoals een Lionel Messi of Cristiano Ronaldo, die ongeveer 9% lichaamsvet zal hebben.

Maar hoe vertaalt zich dit in een dieet? Uit het interview met zeven vrouwelijke Olympiërs uit 2014 blijkt dat, zoals gezegd, elke vrouw haar eigen schema en dieetvoorkeur heeft op basis van wat haar sportieve doelen zijn. Voor een vrouwelijke hockeyer is eiwit van vitaal belang om het gewicht en de spieren op peil te houden ten opzichte van het vet. Aan de andere kant raadt een freestyle skiër aan om bewerkte voedingsmiddelen uit te bannen en zich te concentreren op voedsel met veel koolhydraten en eiwitten dat haar, en elke olympische skiër waarschijnlijk, een hele dag lang op de piste houdt.

Een Olympisch Curlinger, genaamd Jessica Schultz, heeft een hoeveelheid vlees in haar dieet dat Giulano Poser’s hoofd zou laten spinnen, maar ze loopt niet van zestien naar zestien zoals Messi in zijn meest actieve jaren. In plaats daarvan vertrouwt ze op het consequent snacken gedurende de dag van eiwitrijk voedsel, van een gewone eiwitreep tot een stuk vlees. Deze Olympiër is zich ervan bewust dat haar lichaam meer kans heeft om vet op te slaan dan om spieren te ontwikkelen, zoals het lichaam van een man zou doen. Door haar lichaam te voeden, voedt ze ook haar geest, wat haar hielp het Amerikaanse Olympische curlingteam te leiden in de Olympische Winterspelen van 2006 en 2014.

Leeftijd en hormonen

Een ander belangrijk facet waar vrouwelijke atleten rekening mee moeten houden is hun hormonale balans. Door op de hoogte te blijven van hun lichaam kunnen vrouwelijke atleten hun trainingsschema’s en verwachtingen optimaliseren. Hoewel mannelijke atleten deze zorg misschien niet delen, is er één gemeenschappelijke overweging voor beide geslachten: de leeftijd.

Naarmate het lichaam ouder wordt, wordt het nog belangrijker om de verloren energie binnen een half uur na de training te herstellen. Messi heeft zijn dieet moeten veranderen toen hij zijn 30e levensjaar bereikte, evenals de Olympisch Curlinger Jessica Schultz, die nu beide moeten letten op hun calorie-inname. Spieren en het cardiovasculaire systeem hebben ‘schoner’ voedsel nodig om om te zetten in energie, zoals guacamole met kip en een tortilla voor lichtere trainingen en volkorenpasta met noten voor zwaardere trainingen.