Koffie, wie kan er zonder?

Over koffie en gezondheid is al veel geschreven. Op zich hoeft koffie niet ongezond te zijn. Maar het ligt er wel aan hoe je het zet en wat je er in doet. Je kan er dus zelf het één en ander aan doen om je koffie gezond te drinken.

coff1. Ga voor kwaliteit

Koffiebonen zijn er in verschillende soorten en smaken. Koffiebonen groeien aan planten en die worden vaak rijkelijk besproeid met insecticiden en andere gifsoorten waar je als mens niet beter van wordt. Je zou er eens over na kunnen denken om voor organisch of biologisch geteelde koffiebonen te kiezen.

koffiecups2. Hoe zet je je koffie?

In de laatste richtlijnen voor gezonde voeding wordt aangeraden om koffie met een papieren filter te zetten. Dit vanwege het vet dat van nature in koffiebonen voorkomt, cafestol. Cafestol werkt cholesterolverhogend, maar als je de koffie met een papieren filter zet, dan blijft de cafestol in het papieren filter achter.

Nou drink ik het liefste Nespresso. What else? En daar komt geen papieren filter aan te pas. Dus wat rondgezocht op internet hoe het nu precies met koffiecups en cafestol zit. Daar was nauwelijks iets over te vinden, tot Prof. Katan, bekend van het boek ‘Wat is nu gezond’ het navroeg bij Nestlé en de resultaten op zijn Facebook pagina zette. Volgens zijn gegevens levert een kop Nespresso koffie 0,75 mg cafestol. Bij vijf koppen verhoogt dat je cholesterolgehalte met 0,05 mmol/L en diezelfde verhoging zou je krijgen als je een half ei eet.  Dat valt mee en kan ik dus met een gerust hart rustig verder drinken.Voor koffie gezet in een espresso apparaat geldt ongeveer hetzelfde. Andere manieren van koffiezetten zoals kookkoffie of gezet in een cafetière worden wel afgeraden.

suiker3. Wat wil je in je koffie?

Geen suiker hopelijk? Een paar koppen koffie met flink wat suiker zorgen voor veel extra calorieën. Zwarte koffie levert per 100 ml slechts 1 kcal. Drink je je koffie met suiker, dan tel je daar 20 kcal per suikerklontje bij op. Dat is nog niet zo schokkend, maar als je drie koppen koffie drinkt met 2 suikerklontjes per kop dan zit je toch al aan de 120 kcal. En dat is toch een aanzienlijk deel van de 2100 kcal die je als vrouw per dag nodig hebt.

asp4. Zoetje in je koffie?

Zoetjes zijn een alternatief als je van zoet houdt maar geen suiker wilt gebruiken. Maar welk zoetje dan? Stevia is gezond, maar geeft je koffie toch snel een bitter smaakje en aspartaam is dan veilig verklaard, toch zijn de meningen erover verdeeld.

Ongezoet blijft de beste optie. En ik weet uit ervaring, het kost je een paar dagen en daarna wil je niets anders meer.

koff5. Melk in de koffie?

Hou je van melk in je koffie? Laat de light-producten dan vooral links liggen. Dit zijn overbewerkte producten met veel toevoegingen en koffiecreamers staat bekend om hun transvetten. Als je niet op de calorieën hoeft te letten zou je een scheutje room van grasgevoerde koeien kunnen gebruiken. Een klontje grasboter of een schepje kokosolie in je koffie (bulletproof) is ook een trend, maar daar moet je van houden. Let je wel op de calorieën dan is zwart de beste optie.

klok6. Wanneer drink je koffie?

Koffie levert cafeïne en dat is een stimulerend middel. Dat is waarschijnlijk ook één van de redenen dat koffie zo’n geliefd drankje is want het pept je toch een beetje op als je moe bent.

Diezelfde cafeïne kan er daarom ook voor zorgen dat je wakker blijft als je wilt slapen. Slaap je niet goed en heb je het idee dat cafeïne de oorzaak zou kunnen zijn? Probeer dan eens om na een uur of drie ‘s middags geen koffie meer te drinken en kijk of het helpt.

kan7. Voeg een gezond smaakje toe

Je kunt allerlei pakjes en zakjes kopen met smaakjes koffie of kant-en-klare capuchino. Makkelijk misschien, maar geen gezonde keus. Deze bevatten vaak het ongezonde fructosestroop en melkpoeder bevat transvet, de meest ongezonde vetsoort.

Als je een smaakje wilt, voeg dan een snufje kaneel, ongezoete cacao of een stukje pure chocolade aan je koffie(filter) toe. Dat geeft niet alleen een lekker smaakje kaneel is gezond omdat kaneel het bloedsuiker reguleert en cholesterol kan verlagen (1, 2). Cacao en met name pure chocolade brengen allerlei gezondheidsvoordelen met zich mee.