Welke rol heeft iemand met BHV-kennis binnen een bedrijf?

Binnen ieder bedrijf moeten voldoende medewerkers opgeleid zijn op het gebied van BHV. Daarnaast moeten er ook altijd ook daadwerkelijk mensen met een BHV-diploma op de werkvloer aanwezig zijn. Doordat zij gelukkig niet heel vaak in actie hoeven te komen, is het echter voor lang niet iedereen duidelijk wat de rol van de BHV’er nu precies is. Is het iemand die eerste hulp kan verlenen, of zijn er meer momenten waarop actie vereist is?

Waarom moet je ieder jaar terugkomen?

Het volgen van een BHV cursus lijkt niet bij iedereen populair te zijn. Iedereen kent wel iemand die ieder jaar een dagje op cursus moet, en het lijkt wel alsof iedereen er zuchtend en steunend heen vertrekt. Een hele dag cursus volgen, allemaal dingen doen die al vele malen eerder zijn getraind. Niet iets om naar uit te kijken, zo menen veel mensen.

Toch zijn juist die jaarlijkse ‘terugkomdagen’ van heel groot belang. Tijdens een BHV opleiding leer je namelijk heel veel zaken die je in de praktijk gelukkig met niet al te grote regelmaat tegen gaat komen. Er kunnen jaren voorbijgaan zonder dat je ook maar iets dat je op de cursus hebt geleerd ook echt in de praktijk hoeft te brengen. Dat is natuurlijk prettig, maar dat betekent ook dat je vaardigheden af zullen nemen. Iets wat je één keer hebt geleerd en geoefend, en hierna nooit meer hebt uitgevoerd, dat zit niet meer zo goed in je systeem. Je kan niet op de automatische piloot handelen wanneer een situatie zich voordoet. En dat is nu juist wél wat nodig is om het goed te kunnen doen. Niet na hoeven denken, meteen kunnen handelen.


Wat kan een BHV’er?

Iemand met een BHV diploma is in staat om te handelen in tal van noodgevallen die zich op de werkvloer voor kunnen doen. Hierbij kun je denken aan medische noodgevallen. Mensen die onwel zijn geworden of gewond zijn geraakt tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden, bijvoorbeeld. De BHV’er kan inschatten of er medische assistentie vereist is, of dat zij de hulpverlening zelf kunnen verlenen. Zijn de hulpdiensten nodig, dan neemt de BHV’er een coördinerende rol aan, en voorkomt deze dat er chaos ontstaat.

Maar ook bij andere noodsituaties komen BHV’ers in actie. Denk aan een brand. Juist op zo’n moment is het belangrijk om op de automatische piloot en gestructureerd te kunnen handelen. Te weten in welke volgorde er moet worden gewerkt om het gevaar voor de medewerkers zo klein mogelijk te houden. Door deze procedures ieder jaar opnieuw door te nemen, weet een BHV’er de gevaren voor de collega’s zo klein mogelijk te houden.