Een flyer ontwerpen en verspreiden: 10 tips

Economisch gezien was 2023 niet een denderend jaar. De renteverhogingen die de Europese Centrale Bank de afgelopen jaren hebben doorgevoerd hebben de inflatie doen afnemen, maar remmen ook de economie af. Consumenten en bedrijven houden vanwege de gestegen kosten en economische onzekerheid de hand wat meer op de knip. Bedrijven moeten dus weer meer moeite doen om geïnteresseerden te vinden voor hun producten of diensten. Een effectieve en efficiënte manier om dit te doen? Een flyer ontwerpen en verspreiden!

Blijvende relevantie van offline marketing

Marketing, dat is toch iets dat bedrijven alleen nog maar online doen? Nee hoor! Hoewel online marketing de afgelopen decennia zeker is gegroeid, blijft offline marketing relevant. Ook met onder meer advertenties in printmedia zoals kranten of magazines, en buitenreclame (out-of-home advertising) op bijvoorbeeld digitale reclamezuilen bereik je als bedrijf immers potentiële klanten en kun je ze op de hoogte brengen van (nieuwe) producten of diensten. Een andere eeuwenoude manier van offline marketing die populair en effectief blijft, is flyeren.

5 tips voor het ontwerpen van een mooie en doeltreffende flyer…

Maar net zoals dat voor alle marketinguitingen geldt, moet het wel goed worden uitgevoerd om effectief te kunnen zijn. Hoe je een effectieve flyer ontwerpen kunt? Hieronder vind je vijf handige tips.


  • Begin met de uitgangspunten van de campagne vast te stellen: wie is je doelgroep, wat willen zij weten en wat is je doel?;
  • Kies het gewenste formaat: het meest gekozen is een flyer op a5-formaat omdat mensen deze gemakkelijk kunnen bewaren;
  • Hanteer bepaalde regels bij de opmaak: bedenk een opvallende en pakkende titel, en een korte en bondige tekst
  • Kies een afbeelding die past bij je bedrijf, betrekking heeft op een specifiek product of dienst; en
  • Vermeld een duidelijk call-to-action: wat wil je dat mensen doen?

Op zoek naar nog meer inspiratie voor het ontwerp van een effectieve flyer? Dat vind je in dit artikel.

…en 5 tips om flyers te verspreiden

Een creatieve en opvallende flyer ontwerpen is belangrijk. Maar het is net zo belangrijk dat je nadenkt over de verspreiding, om zo goed mogelijk he doelgroep te bereiken. Hieronder vind je vijf tips voor de verspreiding van een flyer.

  • Vraag of je de flyers neer mag leggen in een winkel of ander gebouw waar je potentiële klanten komen;
  • Verspreid de flyer op een evenement, beurs of markt die je doelgroep trekt;
  • Als je lokaal klanten zoekt, kijk dan welke mogelijkheden er zijn om huis-aan-huis te verspreiden (bijvoorbeeld samen met huis-aan-huis-krant);
  • Deel de flyer op straat uit in een drukbezocht gebied; en
  • Voeg de flyer toe aan een aankoop die een klant in een winkel of webshop heeft gedaan, of het nu om je eigen (web)winkel gaat of een andere relevante.

Het beste van beide werelden combineren

Online en offline marketing hebben elk bepaalde voor- en nadelen. Om zoveel mogelijk voordelen te benutten, is het dus belangrijk om in te zetten op zowel offline als online marketing. Door verschillende kanalen en media te gebruiken bereik je niet alleen het grootste gedeelte van je doelgroep, maar wordt de kans bovendien groter dat zij de reclame herhaaldelijk zien.