fasen van liefdesverdriet

Zes fasen van liefdesverdriet

Als je relatie stuk loopt dan zul je dat moeten verwerken. Er zijn zes fasen die je dan doorloopt. Van ongeloof tot acceptatie.

Als je deze fasen bij je zelf herkent, is het gemakkelijker om er mee om te gaan. En misschien helpt het je om niet te blijven hangen in gevoelens van boosheid of depressie.

1. Ongeloof

Nee, dat kan niet! Ongeloof is meestal je eerste reactie als je relatie wordt verbroken. Dit was niet wat je wilde en verwachtte. Het voelt misschien even alsof de bodem onder je wordt weggeslagen en je wil dan ook helemaal niet denken aan hoe het nu verder gaat. Vanwege de schok en omdat je het idee dat het echt voorbij is nog niet aan wil of aan kan, ga je het voor je zelf ontkennen. Je gelooft niet dat het echt voorbij is. Je zal het wel niet goed begrepen hebben of misschien is het wel een slechte grap. Je zoekt naar aanwijzingen dat alles nog ‘normaal’ is. Je probeert misschien om hem of haar te ‘toevallig’ te ontmoeten, te bellen of zijn of haar gangen online na te gaan.

dringt door

2. De waarheid dringt door

Als je enigszins van de schok bekomen bent, zal de waarheid langzaam aan tot je door gaan dringen. Je toekomstverwachting is veranderd, je zult zonder die persoon door het leven moeten. Je hebt even genoeg aan jezelf. Je overdenkt je relatie en alles wat er gebeurd is misschien nog eens goed. Het zou goed kunnen dat je even geen zin hebt in sociale contacten. Even kan geen kwaad, maar sluit je niet helemaal af. Neem een goede vriend(in) in vertrouwen zodat je je verhaal kwijt kan.

3. Boosheid

In dit stadium zul je vooral boos worden. Wat denkt hij of zij eigenlijk wel niet. Jou zo maar dumpen Je hebt misschien het gevoel dat je hem nooit meer wil zien en dat zijn ook de momenten dat je je woede op zijn spullen kunt gaan botvieren. Je verscheurt foto’s of maakt spullen die hij heeft achtergelaten kapot. Je kunt jezelf ook dingen gaan verwijten en spijt hebben dat je je niet anders beter hebt gedragen.

4. Valse hoop

Ok, je beseft dat er een einde aan je relatie is gekomen en waarschijnlijk is je boosheid wat afgenomen. Maar je bent niet tevreden. Je wilt terug wat je had en je gaat bedenken hoe je dat kunt bereiken. Je bent zelfs bereid om een deel van de schuld op je te nemen en je zou het liefst naar je ex toegaan en hem beloven dat je beter je best zal doen, minder dit en meer dat. Niet doen hoor!

5. Depri

De realiteit is tot je doorgedrongen. Je mist de leuke dingen van je relatie en je ex en je beseft dat je alleen verder moet. Dit is een gevoel van rouw dat je voelt. En daar wordt je niet vrolijk van. Het is een periode waar je uit moet zien te komen door leuke dingen te doen met leuke mensen.

6. Acceptatie

Je zult steeds minder vaak en minder lang aan je ex denken. Het voelt alsof de zon achter de wolken schijnt en steeds vaker en langer weer te voorschijn komt.