Het weekend loopt op z´n einde en je voelt dat de spanning voor de naderende werkweek weer toeneemt. Het relaxte zondag gevoel ebt langzaam weg en maakt plaats voor de Monday blues.

Met moeite beweeg je jezelf in de ochtend richting de badkamer, om na een korte douche jezelf in je kleding te heisen. Eenmaal op werk aangekomen, is je eerste prioriteit een grote kop koffie. Na het aanzetten van de PC zucht je nog even diep voordat je in je bureaustoel ploft: het is maandag.

Wellicht zal dit gevoel je bekend voorkomen; We hebben allemaal wel eens last van de Monday blues. Dit fenomeen betekent niet altijd dat je het niet naar je zin hebt op werk, maar soms valt het opstarten van de week je gewoon net even wat zwaarder. Met deze vijf tips kun je van de maandag toch een succes maken!

Eet jezelf happy

Je zal er misschien niet meteen aan denken, maar eten kan er voor zorgen dat je humeur opklaart. Wanneer je minder lekker in je vel zit of stress ervaart, zal je sneller neigen naar het eten van suikerrijke of vette voeding. Probeer deze verleidingen echter te weerstaan! Wat je lichaam voornamelijk nodig heeft, is gezonde voeding die stress vermindert. Ga dus voor een smoothie in plaats van een reep melkchocolade of een zak chips.

sporten ontspant

Maak een wandeling

Heb je een lange lunchpauze op het werk? Dan kun je ervoor kiezen om een blokje om te gaan. Frisse lucht doet wonderen voor je humeur en wandelen is erg gezond. Je spieren en botten worden sterker van regelmatig een stevige wandeling en daarmee verminder je bijvoorbeeld het risico op botontkalking. Ook zorgt wandelen voor een verlaging van de bloeddruk, het vergroot het vermogen van je longen om zuurstof op te nemen, het verbetert je hersenfuncties en stimuleert de stofwisseling. Moeten we nog even verder gaan?

Duik de sportschool in

Of het nou voor of na werk is: wij zijn fan van sporten! Sporten zorgt er niet alleen voor dat je er goed uit ziet, het is natuurlijk ook gewoon ontzettend gezond. Je verbrandt er calorieën mee, bouwt conditie op en je zorgt er met sporten voor dat stresshormonen worden afgevoerd. Daarnaast komen er na zo´n dertig minuten (intensief) bewegen stofjes vrij zoals endorfine en dopamine, waar je je beter door gaat voelen. Als je in de ochtend gaat sporten, kom je daarna heerlijk fris op werk aan en is er van die maandagdip weinig meer over. Je kan er ook voor kiezen om na het werk te gaan: heerlijk je hoofd leegmaken voordat je naar huis gaat.

Ga shoppen

Na een lange maandag gewerkt te hebben, mag je jezelf best verwennen met een nieuw kledingstuk. De geshopte aanwinst kun je de volgende dag direct aantrekken – wat weer scheelt in de dagelijkse kledingkeuzestress – bovendien kan winkelen een positieve invloed op je humeur hebben.
Onderzoek van de Universiteit van Michigan
toont namelijk aan dat shoppen therapeutisch kan werken. Je voelt je dus ongetwijfeld beter nadat je dat nieuwe jurkje of die nieuwe top hebt gescoord. Zie je het niet zitten om na een lange werkdag nog de winkels in te duiken, dan kun je bij webshops zoals Peter Hahn comfortabel vanaf de bank speuren naar nieuwe items.

Neem een gezichtsmasker

Als je last hebt van een dipje of van stress dan is dit vaak ook aan je huid te zien. Je teint is wat grauwer en je straalt niet zoals je dat normaliter doet: een goede reden om na je werkdag een masker op je gezicht te smeren. En wat is er nou leuker dan zelf eentje maken? In dit artikel laten we je zien hoe je van fruit voor elk huidtype een geschikt masker kan maken. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een kant-en-klaar masker, bijvoorbeeld van Dr. Van der Hoog. Neem nadat je het masker hebt aangebracht een heerlijk kopje kruidenthee, en het is gegarandeerd ontspannen.