Fruit is gezond. Je wordt aangeraden om iedere dag 2 stuks fruit te eten. Maar fruit bevat ook suikers en dus calorieën. Hoeveel?

Hoeveel calorieën fruit bevat verschilt per fruitsoort.

Fruitsuikers

Veel mensen zijn bang dat ze dik worden van fruit. Fruit bevat wel fructose. Fructose is een soort suiker die als je het niet direct verbrandt, kan worden opgeslagen als buikvet. Het maakt daarbij trouwens wel uit op welk moment van je dag je fruit eet. Als je twee stuks fruit per dag eet en ook nog let op hoeveel calorieën het bevat, dan zal het wel loslopen.

Lijst van calorieen in fruit

Fruit kan per soort en per stuk en in grootte verschillen. Ook hoe rijp een vrucht is heeft invloed op het aantal calorieën. Dit zijn gemiddelden, uitgegaan van een medium groot stuk fruit. Behalve het aantal calorieën is de glycemische index waarde net zo belangrijk.

Fruit met de minste calorieën

Citroen, aardbeien, watermeloen, pruimen en perziken behoren tot de fruitsoorten die de minste calorieën leveren.

Fruit met de meeste calorieën

Avocado, banaan, peer, dadels en  sinaasappel behoren tot de fruitsoorten die de meeste calorieën leveren.

 

De tabel hieronder geeft het gemiddelde aantal calorieën en de glycemische index aan per ongeveer 100 gram van een fruitsoort. 

FruitsoorthoeveelheidcalorieënG.I.
aardbeien100 g36 kcal40
abrikoos met schil3 st. (100 gr)48 kcal32
ananas100 gr60 kcal56
appel met schil1 st. (100 gr)52 kcal36
avocado100g160 kcal<15
banaan1 st .94 kcal52
blauwe bessen100 g75 kcal40
citroen1 st.17 kcal23
dadels, vers100 g150 kcal70
druiven100 g54kcal48
frambozen100 g68 kcal25
grapefruit1 st.82 kcal25
kersen100 g64 kcal22
kiwi1 st46 kcal52
meloen (canteloupe)100 g48 kcal62
nectarine1 st.67 kcal42
peer1 st.98 kcal39
perzik1 st.42 kcal38
pruim1 st.36 kcal25
sinaasappel1 st.86 kcal40
watermeloen100 g37 kcal72

Lees hier van welke soorten fruit je de schil en/of pitten kan eten.