“Een hoortoestel met bloeddrukmeter of temperatuurmeter? Ik verwacht dit binnen 5 jaar.”
Jan de Laat is klinisch-fysicus audioloog bij het Leids Universitair Medisch Centrum en is een autoriteit in zijn vakgebied. Hij houdt zich dagelijks bezig met het meten van de gehoorfunctie, maar kijkt ook naar de psychologische en psychosociale aspecten van slechthorendheid en de hulp die daarbij kan worden geboden. Bij Starkey Hearing Technologies in Minneapolis spraken we dr.ir. de Laat over de ontwikkelingen van hoortoestellen.
Wat kan een hoortoestel tegenwoordig allemaal?
“Het hoortoestel heeft de laatste jaren veel ontwikkelingen doorgemaakt. Een hoortoestel is tegenwoordig al veel beter dan een paar jaar geleden. De ontwikkelingen gaan echt ontzettend hard en daarom verwacht ik nog wel veel meer veranderingen! De nieuwe Starkey Livio AI is daar wel het bewijs van.”
Wat bedoel je daarmee?
“De Starkey Livio AI kenmerkt zich vooral doordat er een aantal extra lichaamsfuncties in het hoortoestel zijn opgenomen die van belang zijn in het kader van gezondheid. Het hoortoestel onderscheidt zich in een tweetal functies, namelijk het functioneren van het lichaam en de braintracker. Het functioneren van het lichaam wordt gemeten aan de hand van onder andere de stappenteller en de valdetectie. De braintracker meet tegelijkertijd of je dagelijks sociaal contact hebt en in verschillende sociale situaties komt. Dit wordt aan de hand van rumoer gemeten. In den druk restaurant ervaar je meer rumoer dan dat je thuis naar de televisie kijkt.”
“Wat de Starkey Livio AI verder bijzonder maakt, is dat de sensor die in het hoortoestel zit heel accuraat is. Uit onafhankelijke tests is zelfs gebleken dat de nauwkeurigheid beter is dan bij andere gezondheidsproducten, zoals stappentellers, die dit aanbieden.”
Welke functies zullen er in de toekomst aan een hoortoestel worden toegevoegd?
“Er is een aantal functies waarvan ik verwacht dat ze op korte of lange termijn zullen worden toegevoegd. Dit zijn onder andere een bloeddrukmeter (boven- en onderdruk), temperatuurmeter en hartslagmeter. Ook het meten van emotie en stress sluit ik niet uit. Wat daarnaast ook interessant is, is dat in het gehoororgaan het evenwichtsorgaan ligt. Wellicht kan daar in de toekomst een meting van worden gehaald. Hiermee zou je kunnen meten of iemand dreigt te vallen of zeeziek is.”
“Met de komst van 5G en BT-6 (de nieuwste versie van Bluetooth) bestaat de mogelijkheid dat de processor van het hoortoestel naar de smartphone wordt verplaatst. De microfoon zit dan nog in het hoortoestel, maar de software van alle extra features zit in de smartphone. Dit zorgt ervoor dat er nog meer ruimte ontstaat voor weer andere features. Ik verwacht dat dit al binnen 5 jaar gaat gebeuren, maar wellicht zelfs al sneller.”
Zijn er naast extra functies ook ontwikkelingen op het gebied van gehoor?
“Natuurlijk wordt het spraakverstaan in hoortoestellen nog altijd verbeterd. De microfoontechniek wordt steeds beter, waardoor geroezemoes of achtergrondruis kan worden gefilterd. De microfoon van de smartphone is ook een steeds belangrijkere rol bij gehoor gaan spelen. Het is heel goed denkbaar dat de microfoon van de smartphone zal worden gebruikt als streamer. Door je smartphone ergens neer te leggen, zou je het geluid dan vanaf daar naar je hoortoestel kunnen streamen. Het is nu al wel mogelijk om het geluid van je smartphone naar je hoortoestel te streamen als je bijvoorbeeld muziek wilt beluisteren, maar een gesprek live volgen op 5 à 6 meter afstand is dan toch wel de volgende stap. Op dit moment is dat nog niet mogelijk, omdat er teveel vertraging in zit.”
Je omschrijft heel veel ontwikkelingen, maar gaat dit voor ouderen niet te snel?
“Ontwikkeling is niet tegen te houden, maar het is wel belangrijk dat het voor ouderen te volgen is. Ouderen gaan mee met de technologie, maar het moet voor hen wel heel gebruiksvriendelijk zijn. Ik geloof dat er op dat gebied nog wel wat te behalen valt.”
Een andere ontwikkeling is de verschuiving van traditionele hoorspeciaalzaak naar online, zoals Online Hoortoestel dat doet.
Wat vind jij van dit concept?
“Ik moet eerlijk toegeven dat ik een aantal jaar geleden wat argwaan had toen ik over het concept hoorde. Ik vind vier voorwaarden heel belangrijk: de kwaliteit moet worden gewaarborgd, er moet ook persoonlijk contact zijn, cliënten moeten een audicien goed kunnen bereiken en audiciens moeten Star-gecertificeerd zijn. Als dit het geval is, sta ik erachter!”
Snap ik! Online betekent natuurlijk niet dat mensen helemaal geen (face-to-face) contact meer hebben met een audicien. Online Hoortoestel heeft een aantal hoorcentra in Nederland waar mensen kunnen langskomen voor een hoortest, want dat kan online natuurlijk niet worden uitgevoerd. Tijdens deze hoortest wordt ruim 1,5 uur de tijd genomen voor de cliënt. Het verschil met traditionele hoorspeciaalzaken is dat cliënten niet nog vijf jaar lang in de winkel komen, maar daar betalen ze ook niet voor. Het verdere contact vindt daarna vooral plaats via chat en telefoon.
De audiciens van Online Hoortoestel zijn 7 dagen per week tot 22:00 uur via de chat bereikbaar. Dit zorgt voor een snellere service én lagere prijs. Tegenwoordig kunnen aanpassingen steeds meer via Bluetooth op afstand worden gedaan. Met dat in gedachte, zou je iemand naar Online Hoortoestel verwijzen?
“Als patiënten/cliënten gemakkelijk in staat zijn online te communiceren, veelvuldig contact wensen met de audicien en een snelle service en lage prijs zoeken, dan zou ik ze zeker naar Online Hoortoestel verwijzen!”