Dat is natuurlijk wat iedereen graag wil. Afvallen zonder ervoor te hoeven sporten en zonder op dieet te gaan. Maar kan dat wel? Ja, dat kan.

Wanneer val je af?

Afvallen is eigenlijk niet meer dan een eenvoudige optelsom. Je valt af als je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt.

Afvallen zonder sporten?

Sporten is gezond voor je. Het is goed voor je conditie en je krijgt er een strakker lijf door. Met sporten verbrand je natuurlijk ook wel wat calorieën en dat is mooi meegenomen.Het is daarom wel een aanrader om te sporten als je wilt afvallen. Maar noodzakelijk is het niet. Aanpassingen in je eetpatroon zijn belangrijker.

Afvallen zonder dieet?

Een speciaal dieet volgen om af te vallen is niet aan te raden. Zeker geen diëten zoals het brooddieet of het appeldieet waarbij je tijdelijk heel eenzijdig eet. Je zal misschien iets afvallen, maar zo’n dieet hou je niet lang vol. Door vaak en intensief dit soort diëten te volgen, loop je ook meer kans op het jojo-effect. Waarbij je vaak tijdelijk minder eet om af te vallen, waardoor je lichaam in de spaarstand gaat. Op het moment dat je dan weer normaal gaat eten, kom je snel weer aan omdat je lichaam heel economisch met het eten omgaat. Je kan dan steeds minder eten en komt toch aan.

Uitzonderingen zijn het Mediterrane dieet of een koolhydraatarm dieet, maar die moet je dan wel je leven lang volhouden.

dieten

Aanpassingen in je eetpatroon

Wat moet je dan wel doen om af te vallen: Je eetpatroon aanpassen en liefs blijvend. Dat kost moeite en motivatie en heeft tijd nodig om te wennen.. Het wil trouwens niet zeggen dat je niet lekker kan eten, alleen anders.

Het kost ook vaak wat meer moeite om gezonde maaltijden klaar te maken omdat je vooral verse producten gebruikt. Heb je een keer weinig tijd, dan is een maaltijdshake een goed alternatief. Hier door krijg je wel de vezels, eiwitten, vitaminen en mineralen binnen, zonder de calorieën.

Hieronder een aantal tips:

  • Let op wat je drinkt. Drink vooral water en schrap frisdranken, vruchtensappen en andere gezoete drankjes. Drink vooral water, groene thee en kruidenthee.
  • Beperk suiker. Eet zo min mogelijk producten met toegevoegde suikers zoals koekjes, snoep, gezoete ontbijtgranen en gezoete zuivelproducten.
  • Beperk snelle koolhydraten. Eet zo weinig mogelijk wit brood, witte meel producten, pasta en witte rijst. Vervang ze door volkoren producten en eet ook daar niet te veel van.
  • Vermijd pakjes en zakjes. Hieraan is vaak te veel zout en/of suiker toegevoegd.
  • Kies voor magere vleessoorten.
  • Eet vooral verse groenten.
  • Eet regelmatig vette vis.
  • Voeg noten en zaden toe aan je voedingspatroon.