bereken je bmr

Bereken je BMR als je wilt afvallen

Laatst bijgewerkt:

Inhoud

Wat is BMR?

BMR (Basal Metabolic Rate) of Basaal Metabolisme geeft aan hoeveel calorieën je lichaam verbruikt als het in rust is.

Ook als je lichaam niet actief is of slaapt, heeft het toch energie nodig om de ademhaling, bloedsomloop, spijsvertering en hersenactiviteit in gang te houden.

Die hoeveelheid energie, uitgedrukt in kcal, kan je tot je nemen als voeding zonder dat je aankomt of afvalt.

Waarom wil je je BMR weten?

Het is belangrijk om je BMR te weten als je wilt aankomen, afvallen of op gewicht wilt blijven. Als je weet hoeveel calorieën je per dag verbrandt, weet je ook hoeveel je moet of kan eten.

  • Als je op gewicht wilt blijven eet je evenveel calorieën dan je verbrandt
  • Als je wilt afvallen eet je minder calorieën dan je verbrandt
  • Als je wilt aankomen eet je meer calorieën dan je verbrandt.

Dit heeft invloed op je BMR

De volgende factoren hebben invloed op je BMR of hoeveel energie je verbrandt als je lichaam in rust is. Op sommige factoren heb je invloed en op andere niet.

Niet te beïnvloeden zijn:

  • Geslacht – Mannen hebben meer spiermassa en een lager vetpercentage. Het kost meer energie om spieren in stand te houden dan vet.
  • Leeftijd – Jonge kinderen vernieuwen de cellen zich sneller. Hier is energie voor nodig. Naarmate je ouder wordt neemt je BMR af.
  • Lengte – Een langer persoon heeft meer oppervlakte dat verwarmd moet worden.
  • Hormoonhuishouding – De schildklier speelt een grote rol bij de stofwisseling. Ook de hoeveelheid adrenaline is van invloed. Bij vrouwen neemt het BMR af voor de eisprong en de menstruatie. In de overgang wordt de BMR ook lager. Een hoog niveau aan stresshormonen verhoogt de BMR
  • Erfelijke aanleg – De één heeft van nature een snellere stofwisseling dan de ander.

Je hebt wel invloed op 

  • Beweging – Dit werkt op twee manieren. Ten eerste verhoog je je metabolisme tijdelijk terwijl je traint tot enkele uren erna. Als gevolg van de lichaamsbeweging bouw je spiermassa op. Hierdoor verbrand je ook in rust meer.
  • Activiteit – Hard werken, gewoon druk bezig zijn, lichamelijk maar ook geestelijk verbrandt calorieën.
  • Verhouding vet-spieren – Spiercellen vragen meer energie om in stand gehouden te worden dan vetcellen. Dus hoe meer spieren des je hoger je metabolisme is.
  • Voeding – Eet gezond en eet voldoende. Het grootste misverstand is dat je afvalt als je te weinig calorieën gebruikt. Als je lange tijd te weinig eet, past je lichaam zich aan. Je metabolisme wordt steeds trager.
  • Stimulerende middelen – Na het gebruiken van cafeïne en nicotine verhoogt je BMR tijdelijk. Bij roken wegen de voordelen overigens niet tegen de nadelen op.
  • Temperatuur – Bij lagere temperaturen moet je lichaam harder werken om het warm te houden. Hierdoor verhoogt je BMR.

Je BMR verhogen

Als je wilt afvallen is het zinvol om je BMR of metabolisme te verhogen. Dat kan je onder andere doen door krachttraining te doen zodat je meer spiermassa krijgt en minder vet. Je lichaam heeft meer energie nodig om je spiermassa in stand te houden dan vetmassa. Maar er zijn meer manieren.

Lees hier 10 bewezen manieren om  je metabolisme te verhogen.

Bereken je BMR

Vul je gegevens in om je BMR te berekenen.

Hoe betrouwbaar is de uitkomst?

De uitkomst is een resultaat van gemiddelden en niet precies op de persoon berekend. Beschouw de uitkomst dan ook als een indicatie. Wil je het nauwkeurig laten berekenen raadpleeg dan je huisarts of andere deskundigen.

BMI vs BMR

BMI en BMR worden soms door elkaar gehaald. BMR vertelt alleen iets over het aantal calorieën dat je per dag nodig hebt. Je BMI geeft aan hoe je gewicht is in verhouding met je lengte.

Bereken je BMI hier

Bronnen: NCBI, Sciencedaily.com